Hei!

Holder på med å bygge en garasje.

Så langt er reisverket klart, se bilde:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...k7SMcGCA73DsqW7SQ6mrzIjTehjYXJzY/overview.jpg

Jeg og min far hjelper hverandre med byggingen, men ingen av oss er snekkere.
Neste steg nå er å kle veggene i påvente av takstoler.

Jeg synes man burde kle innsiden først med OSB-plater slik at man innifra enkelt kan frese ut hull for el-bokser. Deretter fester man rør og bokser der hullene allerede er for å få perfekt passform. Til slutt legger man i isolasjon og setter på panel utenfra.

Min far synes det er smartere å først kle utsiden med panelet slik at man deretter kan stå inne og jobbe.
Men da mener jeg at det må bli vanskelig å først montere el og deretter montere OSB-plater for til slutt å frese opp doseringshullene der el-boksene "omtrent" bør være.

Takknemlig for kommentar om hva dere anser som smartest.

Noe som får ideen min til ikke å holde er at jeg til slutt skal ha gips utenpå OSB-platene, hvorpå jeg igjen burde få problemer med hullplasseringen. Jeg hadde nemlig tenkt å vente med gipsen til sist.

Mvh
Fredrik

Om dere kan dekke over byggingen ved eventuell regn så spiller det vel ingen rolle? Men vanligvis prøver man å bygge tett før man legger på fuktfølsomme plater. Ingenting moro med regn pluss OSB.

Takk for svaret!

Høres ut som du anbefaler å sette panel først, akkurat som min far.

Men blir det ikke komplisert med hulldeling for el-bokser da?

Mvh
Fredrik

Hmm!!

Ikke dumt!! Smart greie!

Tror i så fall at vi begynner utenfra og avslutter med osb.

Hullene burde da ikke være noen prpblem synes jeg!

Takk for all hjelp!!

Mvh
Fredrik

Bob_the_builder
Nei, det er "så man gjør" - bruker hole in one, altså. Helt riktig å vente med OSB til taket er på. Den tåler ikke mye fukt før den begynner å svelle og bli veldig kjedelig å ha som underlag for gipsen.
Ikke glem at du skal ha en vindsperre i en eller annen form pluss lekter for luftspalte bak ytterpanelet.

Hva jeg kan se på bildet så har du ikke noe hammarband på høykant.. dermed er det viktig at du stiller takstolene over stenderne. Jeg bygde også garasjen med liggende hammarband og sørget for å sette stenderne nøyaktig der takstolene skulle havne.

Tenk nøye gjennom når du setter spikreregelen over/under vinduet. Slik at du har noe å feste plater og lokk i. Kjedelig å oppdage etter at du allerede har spikret opp panelet.

Bob_the_builder
bergstrollet skrev:
Hva jeg kan se på bildet så har du ingen svill på høykant.. dermed er det viktig at du plasserer takstolene over stenderne. Jeg bygde også garasjen med liggende svill og sørget for å sette stenderne nøyaktig der takstolene skulle havne.
Dog har de lagt dobbelt svill, hvilket (mellom tommelen og albuen) føles som det er tilstrekkelig med de forholdsvis små lastene som et garasjetak av den størrelsen leder ned til stenderne.

Hei!

Takk for svarene!!

Jeg kjørte etter prinsippet "mellom tommelen og albuen" da jeg la dobbelt hammerbånd. I "Garageboken" står det at ved enkelt hammerbånd, må ikke de stående stenderne være lenger enn cc 100 fra takstol. Så jeg trodde mitt doble hammerbånd skulle løse dette da jeg har ca 100 mm diff på noen steder. Men min takstolsleverandør anbefaler meg å flytte de stående stenderne slik at de ligger rett under takstolene.

Så anbefalt er nok å fra starten ha et hammerbånd på høykant.

Bergstrollet - takk for påpekningen om vinduer. Jeg tenkte egentlig å spikre panel over hele veggen og deretter sage ut til vinduer. (Det vil være 2 stk 60 cm-vinduer, så området er jo ikke så stort jeg sløser panel på) Men det du sier får meg til å tenke ekstra. Takk!

Mvh
Fredrik

Mvh
Fredrik

Milkshaken
Tja, som vi bygger.... Vi setter jo stenderverket først, enkelt syv, og stående bjelke.....
Så settes Utegipsen på,,, etter det går man inn, isolerer, legger plast, (Hvis 45x45 skal settes så det så)etter det så settes bokser for elektrisiteten likeledes rør til disse, + ev, vannrør.... så bruker vi Hole in one ja.... men akkurat osb, kan være vanskelig med hole in one, derfor måler vi...
Etter at os-platene er på plass så brukes HiO for innergipsen... Da er det bare å begynne å lekte taket og sette gipsen der, ja etter at tak-elektrisiteten er satt selvfølgelig....
Innvendige vegger, pluss ev, panel innvendig....
Tingen er at har man bare tett tak og yttervegger kan man starte innvendig... Mye nettopp fordi innkommende strøm, (Strømskap) pleier å settes blant det siste.....

Jeg er enig med faren din, sett innvendig etter at dere har fått på utegipsen eller asfaboarden altså...

Bob_the_builder
Jeg synes ikke det er noe større problem med hole-in-one gjennom OSB. Visst, det blir ikke like nøyaktig som gjennom gips, men hvis det differ litt en millimeter så er det jo bare å frese litt mer i kanten. Hullet skjules jo uansett av gipset.

Et dyrere men elinstallasjonsmessig smidig alternativ er ellers å bytte ut OSB:n mot endefuge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.