Hei
Vi har kjøpt et enetasjes hus fra -64 med torpargrunn, siporexblokker. Ved besiktigelsen viste det seg at huset hadde "mugg" i trestokkene osv., og vi klarte å få avslag på prisen for å utbedre dette. Nå har håndverkerne nettopp begynt å rive opp gulv, stokk og isolasjon osv. I dag ringte de og sa at den svaiingen i gulvet de trodde kom av at trestokkene ikke lå inntil betongdekke, ikke skyldtes dette, men snarere at det er glipper (ca. 20 mm) mellom betongplatene i betongdekket. Min første tanke var PANIKK. Hva innebærer dette - jeg så for meg at vi måtte rive hele huset.

Nå har jeg roet meg litt og vil be om råd - hvem kjenner igjen dette problemet? Hvordan har dere løst dette? Ved besiktigelsen ble det ikke sagt noe om betongdekket - bare at det var i god stand nedenfra, ingen korrosjon osv. Jeg antar at jeg lurer på om dette er et bæreevnespørsmål eller et estetisk spørsmål - kan huset kollapse, eller er det et spørsmål om gulvet vil fortsette å svaie.

Såvidt jeg forstår, kan man for eksempel stive opp med lange "størrelser" langs huset nedenfra og støtte opp blokkene - eller legge flytesparkel med et nett som binder sammen greiene.

Deres erfaringer?!

Takk!! En lett panikkslagen ny huseier.

Forstår ikke helt problembeskrivelsen.

Består grunnen av flere betongplater på mark?

Torpargrunn med lettbeteong-element tolker jeg det som.
Dvs ca 45 cm brede spontede siporexplank i full lengde som bjelkelag.

Hadde håndverkerne ingen forslag til hvordan det skulle utbedres?

/N

Hei
Så der, nå har vi hatt vår besiktigelsesmann der. Det gjelder at veggene "henger" i luften så å si. Det er en glippe mellom gulvbetongen og veggene. Betongblokkene beveger seg og svikter.

De foreslår at vi stiver opp fundamentet nedenfra med en 14 meter lang bjelke som deretter støttes opp. Deretter legges et lag med flytesparkel ut... I prinsippet er vi så klart glade for at dette ble oppdaget nå - men det medfører jo en kostnad. Hvis vi ikke gjør noe vil gulvet svikte når vi går på det og på sikt vil deler av gulvet "dippe" ned og etterlate en glippe ved soklene osv.

Et spørsmål blir jo hvorvidt dette skal ses som skjult feil. Vi fikk som sagt avslag for fuktproblemet med en ansvarsfraskrivelsesklausul rundt dette. Men, dette er jo noe helt annet.. Spørsmålet er - hva gjør man? Kan vi fortsette å utbedre problemet og deretter ta opp erstatningsspørsmålet eller må vi bli enige om ansvar før tiltak iverksettes? I sistnevnte tilfelle vil rimeligvis hele renoveringen stoppe opp...

Råd, tips, meninger om ovenstående?
Takk!

Hvor mye skiller det seg mellom kostnaden for det dere fikk fradrag for og det som dere trenger å gjøre nå? Om det er marginalt så er det kanskje bare å "kjøre på".

/N

Ettersom ikke engang håndverkerne som skulle utbedre svajet forsto årsaken til det uten trodde det skyldtes at bjelkene lå feil, burde det være på grensen til en skjult feil synes jeg. Hvordan skulle man som kjøper kunne gjøre den vurderingen om ikke engang profesjonelle kan?

Spørsmålet er ikke om å forstå feilen når det gjelder skjult feil. Men om du kan oppdage den, mistenke at noe er galt og utføre en utvidet kontroll eller at det på grunn av husets alder, er normalt "slitasje".

Siden det var mistenkt fukt, bør du ha gjort en utvidet undersøkelse og verifisere nøyaktig hva som trenger å byttes osv. Om denne undersøkelsen skulle ha oppdaget denne feilen, kan dessverre dette ikke regnes som skjult feil. Da du ikke har utført din undersøkelsesplikt.

\/N

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.