Hei!

Holder på å åpne opp til mønen i en tredjedel av huset. Så nå har det blitt tid for å gjøre noe med det svaiende gulvet. Huset er bygget ca 1860, så man hadde vel ikke samme svai-krav den gangen... :)

Rommet er ca 5200x5800mm og bjelkene ligger i 5800mm retningen. Bjelkene er ca 140x140mm.
De ligger ca på cc 900mm.
I dag ligger det 45mm tykke not og fjær plank over disse, tungt som bare det!

Takhøyden nede er bare 210cm så man kan ikke få inn noen bærebjelke.

Jeg har ca 260mm å jobbe med oppover før man når dørens åpning. Så har jeg frilagte takbjelker med 192cm til underkanten i dag på overetasjen. Så hvis jeg utnytter 260mm fullt, bør jeg få dit 220x45mm med 22mm skrulimet gulvspon, så 15mm parkettgulv.

Mitt spørsmål er om man vil merke noen forskjell med dette inngrepet?

Legger ved noen bilder fra undersiden, bilder tatt i 1968 da man gjorde en totalrenovering av huset.

Flere bilder finnes her for den som er interessert http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/web/object/1140791
Klikk på Alsjökulla lenger ned på siden for å nå alle bildene.

• Renoveringsprosjekt fra 1968 som viser et rom med synlige bjelker, verktøy og materialer spredt rundt. To dører og en peis kan sees i bakgrunnen.
  • Renoveringsprosjekt: rom med frilagte trebjelker og stablede materialposer under vinduer, tatt i svart-hvitt.
Det er ikke mulig å løse sviktproblemet uten å bruke limtre. Spennvidden er altfor stor. Har du plass til limtre 140x260 mm på c/c 600 mm (krever klyving eller spesialbestilling), så fungerer det. Likeledes om du plasserer limtre 215x225 mm i midten mellom de eksisterende bjelkene (altså c/c 900 mm). I det siste tilfellet blir gulvspånplate pluss tynn parkett vel fjærende. Det beste er enten tykke (ca 30 mm) spontede gulvbord eller K-plywood pluss gulvbord.

Det er jo et gammelt hus, så å prøve å oppnå dagens krav på svikt for enhver pris har jeg vanskelig for å forstå meg på. I gamle hus blir det jo ofte kompromisser. Men hvis du gjør som du har tenkt blir det sikkert bedre. Det kanskje går å krysskolve mellom bjelkene, noe som forbedrer, ville jeg tro. Leste om noen som "hengte" opp gulvbjelkelaget i takstolene som et alternativ.

Man bør begrense svikten av komforthensyn, ikke på grunn av myndighetskrav. Hvis gulvbjelkene skal være synlige nedenfra er krysskolving ikke et godt alternativ. Det er dessuten ikke mulig å oppnå akseptable resultater med kombinasjonen vanlig konstruksjonsvirke og krysskolving når spennvidden er så lang som 5,8 meter.

Det er sånne spennvidder at en løsning med stål også kan overveies om det ikke får bygges på høyden.

Takk for alle svar!

Min undring var mer om det skulle bli bedre enn i dag med dette inngrepet? At det ikke kommer til å være i nærheten av dagens krav er jeg innforstått med.

Tar du til noen av de løsningene som jeg foreslår i innlegg #2 eller som @witten skriver om i innlegg #5 blir situasjonen betydelig bedre. Forsøk med vanlig konstruksjonsvirke i kombinasjon med kortlinger eller krysskolving er meningsløse, dessverre.

Det høres helt vanvittig ut å rive ut slike gulv for å skru fast gulvspon og middelmådig parkettgulv? Hvorfor ikke bare leve med svikten og hellingene? Det inngår i så gamle hus.

S Stefan1972 skrev:
Det låter helt vanvittig å rive ut slike gulv for å skru fast gulvspon og middelmådig parkettgulv? Hvorfor ikke bare leve med svikten og helningene? Det hører med i så gamle hus.
Hei Stefan,

Jeg er enig med deg, men man har ødelagt gulvet ved renovering på 70-tallet. Man har tatt ut halve rommets gulv og erstattet med moderne spontet virke. Trolig var dette gulvet i dårlig stand.

Hvorfor ikke sjekke hva en komplettering av det gamle gulvet koster?
Har selv bestilt fra https://www.lgbtimmerhus.se
Veldig fornøyd!

Er det en mulig vei å lime og skru 15 mm plywood på over- og undersiden av åsene for å lage en sandwichkonstruksjon?

Det vanlige er vel å veksle av med en stålbjelke.

Hvorfor skal man leve med skjeve og sviktende gulv når man vet og kan bygge bedre?
Protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.