Hadde jeg bygget et hus i dag, hadde jeg bygget den bærende stokken av 120 alt 145 mm lekter (med tanke på at vi har en tendens til å overdimensjonere alt i dag. http://www.byggahus.se/forum/byggma...e-dagens-hus-kraftigt-overdimensionerade.html )
Så hadde jeg lekt opp en "indre yttervegg" og mellom de to hadde jeg isolert med ubrutt kuldebro. Utsiden hadde jeg kledd med fasadeplate eller celleplast.

Type:
Panel+Lekter
50 mm fasadeplate
Utegips - for å stabilisere konstruksjonen
120 mm stående lekter + 120 mm MU
Isoleringssjikt 45 mm MU
"innvegg" stående 95 mm + 95 mm MU
Plast
45mm liggende + 45 MU (installasjonssjikt)
OSB+gips

• Liker
martinradbo
  • Laddar…
Mikael_L
Suhagg skrev:
Du kjører 15 grader over hele lekten da?
Kjennes mer fornuftig og robust enn å pille dit masonit hele tiden om man nå skal gjøre noe.
Eller så kjører du med begge, både 15° + masonit. :)
Bukseseler + belte ... ;) Man kan overarbeide alt, selv elsker jeg det ... :cool:

Jeg har 45x45 liggende regel, så jeg har satt 25x50 spikerlekt akkurat på denne regelen, for da får jeg bedre og stødigere spikerlekt med støtte bak. Men du virker å være inne på 28x70 som spikerlekt, så det blir jo bra støtte direkte.
Men i mitt tilfelle hadde masonitremser altså medført en liten ulempe.

Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Hadde jeg bygget et hus i dag hadde jeg bygget den bærende stommen av 120 alt 145 mm stendere (med tanke på at vi har en tendens til å overdimensjonere alt i dag. [lenke] )
Så hadde jeg snekret opp en "indre yttervegg" og mellom de to hadde jeg isolert med ubrutt kuldebro. Utsiden hadde jeg kledd med fasadeplate eller cellplast.

Typ:
Panel+Lekter
50 mm fasadeplate
Utegips - for å stabilisere konstruksjonen
120 mm stående stendere + 120 mm MU
Isolasjonssjikt 45 mm MU
"innvegg" stående 95 mm + 95 mm MU
Plast
OSB+gips
Slike tanker har jeg også. Jeg har ingen plan over nøyaktig hvordan jeg skulle realisere dette, men noe lignende det du beskriver.
Men jeg tror nesten at jeg ville bygget med den bærende stommen innover og hatt en kun fasadebærende stamme på utsiden, kanskje med kun 45x70. Takstoler og bjelkelag liker at spennviddene minsker. Det blir også bedre belastningssymmetri på vortene i platen.

Jeg bygde min vegg med den bærende delen ytterst. Det er helt sikkert bedre fra et styrkesynspunkt å legge den innerst, men for meg overveide fordelene med å raskt få huset værbestandig så jeg kunne isolere ferdig i ro og mak under tak.

Jeg hadde plasten på innsiden av den indre veggen. Det ble et veldig bra installasjonsområde, men det var kronglete å bygge.

• Liker
magnetens
  • Laddar…
Har en del 170 liggende så kanskje en konstruksjon så jeg kan bruke opp det ville vært fornuftig.

Panel
28-70 Spikrekke. (gir stabilitet også)
50 mm fasadskiva
Vindduk
170 mm stående stendere + 170 mm MU
"Innervegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
45 mm liggende + 45 MU (installasjonssjikt)
OSB+gips

Hva tror dere om denne da?
Pris/jobb/isolasjonsverdi

Fester man spikrekken med skruer gjennom fasadskivan inn i 170-stenderne. 100mm lange?
Liker klassiske velprøvde konstruksjoner egentlig, men nymotens fasadskiva kan kanskje få være med om den er prisgunstig og bra.

Så at A-hus har en ganske lik variant.

Vår klimakloke vegg (3-lag)

Beskrivelse av vår ekstremt energieffektive vegg (320 mm isolering).

1. Fasade

2. Spikrekke
3. 50 mm fasadskiva/isolering
4. Vindtett papir
5. 170 mm stender + isolering
6. Diffusjonssperre

7. 45 mm liggende stendere + isolering
8. OSB-plate
9. Gips
BinaryLoader.axd

Mikael_L
Fasadeplate er ikke spesielt nymotens tror jeg. Den har sikkert blitt brukt i rundt 30-40 år.

Ser ikke noen liggende 45-regler på bildet, derimot stående slike.

jeppeknaster skrev:
Ser ingen liggende 45-regler på bildet, derimot stående slike.
Ja, akkurat. Slurv fra deres side antageligvis. Hvordan beregner man veggtykkelse og isolasjonstykkelse? Jeg skal ikke bruke denne produsenten av hus, men jeg er bare nysgjerrig.

De skriver slik.
Jeg får det til 50+170+45=265mm isolasjon

Vår klimasmarte vegg (3-sjikt)

Beskrivelse av vår ekstremt energibesparende vegg (320 mm isolasjon).

1. Fasade

2. Spiklekter
3. 50 mm fasadeskiva/isolasjon
4. Vindtett
5. 170 mm regel + isolasjon
6. Diffusjonssperre

7. 45 mm liggende regler + isolasjon
8. OSB-plater
9. Gips
Panel 22mm
28-70 Spiklekter. (gir også stabilitet)
50 mm fasadeskiva
Vindsperre
170 mm stående regler + 170 mm MU
"innvegg" stående 45 mm + 45 mm MU
Plast
OSB 11mm + gips 12mm

"Min" konstruksjon er 310mm isolasjon og totalt 360mm veggtykkelse, eller hvordan skal man regne?

Med dette opplegg på vegg skal 170an ligge kant i kant med platen og fasadeskiva ligger utenfor så å si?

Troligvis ja, man vil jo også ha fasadeplaten over syllen med.

/Kent

Suhagg skrev:
Med detta upplägg på vägg ska 170an ligga kant i kant med plattan och fasadskivan ligger utanför så att säga?
Det beror på hva du har for platta. Om du har eksempelvis 100mm cellplast ytterst må du flytte inn Syllen minst 45mm for å få ned tyngdene på betongen og ikke bare på cellplasten.

panel-lekt12mm(klemmer duken og gir en luftspalte)-diffusjonsåpen vindsperre-45x45regel horisontalt med iso-45x145regel med iso(alternativt 170,195mm om man vil ha mer iso)-plast-45x45regel med iso,el, vann,-gips(eller plywood,osb og gips)

Mikael_L
Matti_75 skrev:
Det kommer an på hva slags plate du har. Hvis du for eksempel har 100mm cellplast ytterst, må du flytte Syllen inn minst 45mm for å få vekten ned på betongen og ikke bare på cellplasten.
Ja, med fasadeskive bør man kanskje trekke stommen inn 50mm, deretter montere fasadeskivene helt ned mot betongen (kanskje la det være noen mm for å hindre at vann suges opp). Deretter kan man kanskje legge den nederste spikrosten slik at den dekker sprekken mellom platen og isoleringen.

Bare noen vill idéer. :)

Mikael_L skrev:
Ja med fasadeskive bør man kanskje trekke inn stenderverket 50mm, så montere fasadeskivene helt ned mot betongen (kanskje la det være igjen noen mm for å hindre vann i å suges opp). Så kan man kanskje legge den nederste lekten så den dekker sprekken mellom plate og isolasjon.

Bare noen ville ideer. :)
Det holder med å legge en plasternas mot betongen eller enda bedre en syllisolasjon.

Så tidligere om å trekke vann i yttervegg.

Hvis man vil følge sikker vann så får man ikke isolere rommet som rørene går i, dvs i installasjonsveggen.

Men med dagens tykke vegger så tror jeg ikke det er risiko for frysing, så det er nok ingen fare om man har 170mm mineralull og deretter 45mm isolert installasjonsvegg med vannrør.

Matti_75 skrev:
Det kommer an på hva slags plate du har. Hvis du for eksempel har 100mm celleplast ytterst, må du flytte inn Syllen minst 45mm for å få ned tyngdene på betongen og ikke bare på celleplasten.
Kommer til å gjøre likt som i garasjen.

Det blir en ankerbjelke.
Ca 60mm betong i L-form. Burde vel bety at jeg kan legge 170-en helt ut på bjelken og la resten bygge utenfor plata? Eller blir det rart om så mye er utenfor plata at det kanskje er like greit å flytte inn litt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.