Jeg har et fritidshus fra sent 70-tall med murt krypkjeller. Jeg trenger å gjøre noe med fuktigheten, men for å få tilstrekkelig tilgang til å markisolere hele grunnmuren (størstedelen når jeg gjennom eksisterende åpning) må jeg lage et større hull der det i dag bare er en glugg. Hva slags materiale er grunnmuren murt av? Steinene er ca. 17x20x40 cm og ser ut som på bildet. Tips til metode/verktøy for å lage hullet?

• Krypkjeller med en åpning mellom murvegger av betongblokker, hver ca. 17x20x40 cm. Mørkt hull mellom blokkene som krever utvidelse.
B beerfueled skrev:
Jeg har en fritidsbolig fra sent 70-tall med murt krypkjeller. Jeg trenger å gjøre noe med fuktigheten, men for å komme til for å markisolere hele grunnen (mesteparten kommer jeg til gjennom eksisterende åpning) trenger jeg å lage et større hull der det i dag bare er en glugg. Hva slags materiale er grunnen murt av? Steinene er ca 17x20x40 cm og ser ut som på bildet. Tips på metode/verktøy for å lage hullet?
Tigersag pleier å funke, avhenger av hvilken type stein det er, f.eks. byggmax kan sages med en fogsvans.

Jeg gjetter på betonghålstein. Det enkleste er nok å banke ut noen steiner til du får tilstrekkelig åpning.

• Liker
kest
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jeg gjetter på betonghullstein. Det enkleste er nok å slå ut noen steiner til du får stor nok åpning.
Kan man bore/knakke ut mørtelen mellom steinene med noe for å få skilt dem lettere?

Prøv å banke noen ganger på en stein og se om fugen sprekker opp. Ellers er det nok enklest å banke i stykker steinene.

useless useless skrev:
Test å banke noen ganger på en stein og se om fugen sprekker opp. Ellers er det nok enklest å banke i stykker steinene.
Med type huggmeisel?

Med slegge.

• Liker
blackarrow
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med slegge.
Ok, takk!

Hei.
Et tips er å bruke en rundell og markere hvor åpningen skal være.
Det blir lettere å fikse det pent etterpå.
Får du bare til et hull kan du markere likt der.
Men det støver så du må ha munnbind og kanskje også beskytte fasaden fra støvet.
Jeg lover at det er verdt ekstrajobben.

• Liker
beerfueled
  • Laddar…
Det var helt riktig betonghullstein. Slegge hadde begrenset suksess, steinen gikk i stykker i stedet for å sprekke løs i fugene. I stedet begynte jeg med å lage et prøvehull, 15x15 for en ventil, med tilgjengelige verktøy. Boret en søm av hull og banket ut med huggmeisel. Det fungerte OK, kommer nok til å gjøre et forsøk med samme metode for det større kryphullet for å slippe å skaffe andre verktøy.

Vil faktisk tipse om å ta inn et hulltagningsfirma. De gangene jeg har brukt slike har de vært uhørt billige kontra hvor mye slit det ville vært å gjøre det selv. De har liksom ordentlige verktøy så det går ganske raskt. Du kan i det minste be om tilbud...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.