12.481 lest ·
40 svar
12k lest
40 svar
Hulltaking gjennom betongdekke & bæreevne
Jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan du får det til.. Jeg tegner på en trapp i StairDesigner, og har på bildet en trapp med en kant på 200mm, trappens bredde 690mm, og lengden 1951mm. Med 13 trinn får jeg selvfølgelig også 18,8 cm trinnhøyde, men trinnedybden blir 16,6 cm.J justusandersson skrev:
Det er omtrent 6-7 cm mindre enn det jeg er ute etter..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er vanskelig å tegne trapper. Foruten alt annet krever det en god romlig evne. Selv ville jeg aldri brukt et dataprogram for det. Om du får en trinnedyp på 16,6 er det feilprogrammert. Det kan også skille mellom svenske og utenlandske tradisjoner. Ikke forveksle den teoretiske trinnedybden med det du kan få i praksis gjennom en utdratt trappenese.
Alright, jeg tror dog at dette programmet brukes av flere svenske leverandører, men jeg skal ikke late som jeg kan programmet mer enn veldig grunnleggende.J justusandersson skrev:Det er vanskelig å tegne trapper. Utover alt annet krever det en god romlig evne. Selv ville jeg aldri brukt et dataprogram for det. Om du får et trinnedybde på 16,6 er det feilprogrammeret. Det kan også være forskjell mellom svenske og utenlandske tradisjoner. Forveksle ikke den teoretiske trinnedybden med det du kan få i praksis gjennom en utvidet trappenese.
En annen ting jeg lurer på ved skissen din, er hvor du mener man åpner bjelkelaget - til høyre eller venstre på skissen? Til venstre er det jo flere trinn som går vinkelrett mot resten av trappen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vi snakker nok forbi hverandre. Du har en åpning, 1856x690 mm, som kan forlenges noe. Denne åpningen utgår jeg fra uten noe ekstra hulltaking. Deretter tegner jeg en L-trapp, som er et triks for å både få plass til den lengre trappeløpet som trengs for en lavere helning og for å unngå en kant som man slår hodet i.M mefi skrev:
Jeg tror detJ justusandersson skrev:Vi snakker nok forbi hverandre. Du har en åpning, 1856x690 mm, som kan forlenges noe. Denne åpningen tar jeg utgangspunkt i uten noen ekstra hulltaking. Så tegner jeg en L-trapp, som er et knep for å både få plass til det lengre trappeløpet som trengs for en lavere stigning og å unngå en kant man slår hodet i.
Det stemmer, 1856x690 mm er der i dag, på nedre plan er det mulig å ha trappen 1950 lang (p.g.a. en liten klakk i bjelkelaget på ca 100mm som ikke vil være et problem for frihøyden). Men det er en vegg langs den ene kortsiden på nedre plan, på samme siden av åpningen der vi ønsker at trappen begynner. Dette, samtidig som at takhøyden er såpass begrenset som den er, gjør at vi ikke kan ha mer enn maksimalt 1 trinn under bjelkelaget.
Det vi vurderer er å ha en U-trapp, hvis første trinn er under bjelkelaget, og siste (1 eller 2) trinn plasseres der bjelkelaget er i dag.
Nå har jeg endelig fått hulltakingen gjort. Gjorde det selv og begynte med å forsøke sage med vinkelsliper, men innså etter ca 30 sekunder og ikke mange centimeter at det ville ta laaang tid og bli et skikkelig støvlag også utenfor plastdekningen min. Det støvet mye, til tross for støvsuger!
Det ble til å ta frem borhammeren og kjørte et 15-talls hull gjennom bjelkelaget. Deretter ble det pigget. Gikk ganske raskt! Nå holder jeg på å sparkle til en pen kant igjen med sementsparkel. Riktig fornøyd så langt og har ikke heller sett noen sprekkdannelse.
Totalt ble det kappet 7 armeringsjern på overflaten som ble 25x70 cm.
Det ble til å ta frem borhammeren og kjørte et 15-talls hull gjennom bjelkelaget. Deretter ble det pigget. Gikk ganske raskt! Nå holder jeg på å sparkle til en pen kant igjen med sementsparkel. Riktig fornøyd så langt og har ikke heller sett noen sprekkdannelse.
Totalt ble det kappet 7 armeringsjern på overflaten som ble 25x70 cm.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
7 jern på den lille flaten i et bjelkelag gjort på 40-tallet synes jeg likevel høres ut som veldig mye armering. Tok du noen bilder av hvordan det så ut der man kan se jernene, del gjerne med deg isåfall.
Mja, jeg tok noen bilder men ikke så nærme. Man kan skimte noen av (de avsagede) jernene på et par bilder.B bossespecial skrev:
Haha, ja fint! Du hadde helt 100% korrekt!Jarlingar skrev:
Det mest svette øyeblikket var vel egentlig da jeg skulle gjennom tregulvet. Kjørte med en multicutter og det begynte å lukte litt brent. Da vi kom inn og så at det var spon opp til gulvbordene, plukket vi frem en vannbøtte & brannslukkeren

Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det ser ut som bare et jern er kuttet parallelt med eksist.hull, så det fungerer sikkert. Var det kamstenger, ser ut til å være glatte jern?
Ja, akkurat, et jern lå parallelt med det som ligger igjen underst, ganske langt ut. Det var glatte jern. Noen av de som kom ut vinkelrett mot hullet var bøyd til en løkke og hadde litt større diameter.B bossespecial skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hulltaking for spotter i betongdekke.
Bygningsfysikk -
Bore hull for ethernetkabel gjennom betongdekke, unngå feil
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hulltaking gjennom bjelkelag for trapp i tømmerhus.
Hulltaking i betongdekke - gikk gjennom to armeringsrør
Håltagning genom eternit
Fasad