Hei, jeg bor i et 1-planshus fra 50-tallet med betongdekke ned til kjelleren hvor jeg ønsker å lage et hull for ventilasjon til vaskerommet (det som heter fyrrom på tegningen). Vurderer også et FTX-system og trenger i så fall å lage et hull til i det som heter hobbyrom på tegningen for tilluft, røret kan da gå gjennom garderoben opp til aggregatet på loftet.

Tanken er å dra ned 100mm rør, trenger jeg å være bekymret for at denne hulltagningen svekker konstruksjonen eller burde det være greit? Finnes ingen konstruksjonstegning eller lignende, men dekket skal være armert og 12cm tykt ifølge de dokumentene jeg har funnet. Og siden det ikke finnes noen konstruksjonstegning eller lignende, tenkte jeg å spørre her først før jeg lar en konstruktør ta en kvalifisert gjetning.
 
  • Dokumentutdrag viser spesifikasjoner for kjellertak av armert betong og gulv i stålglattet sement, med valvtykkelse på 12 cm.
  • Plantegning av enebolig fra 50-tallet med markerte områder for ventilasjonshull i kjelleren, spesielt i pannrum og hobbyrom.
J
Nei du trenger ikke bekymre deg om du gjør f.eks. et 150mm hull i bjelkelaget, bare det ikke gjøres i en bjelke eller lignende. Har du sjekket at det ikke er vann eller elektrisitet der du planlegger hulltaking?
 
A adamja skrev:
Hei, jeg bor i et 1-planshus fra 50-tallet med betongdekke ned til kjelleren hvor jeg gjerne vil lage et hull for ventilasjon til vaskerommet (det som heter fyrrom på tegningen). Vurderer også et FTX-system og trenger i så fall å lage et til hull i det som heter hobbyrom på tegningen for tilluft, røret kan da gå gjennom garderoben opp til aggregatet på loftet.

Tanken er å trekke ned 100mm rør, trenger jeg å være bekymret for at denne hulltakingen svekker konstruksjonen eller burde det være rolig? Finnes ingen konstruksjonstegning eller lignende, men betongdekket skal være armert og 12cm tykt ifølge de dokumentene jeg har funnet. Og siden det ikke finnes noen konstruksjonstegning eller lignende, tenkte jeg å spørre her først før jeg lar en konstruktør gjøre en kvalifisert gjetning.
Usannsynlig at et armert betongdekke skulle svekkes av to hull
 
J Jansson69 skrev:
Nei, du trenger ikke å bekymre deg om du gjør f.eks et 150mm hull i bjelkelaget, bare det ikke gjøres i en bjelke eller så. Har du sjekket at det ikke er vann eller strøm der du tenker å lage hull?
Takk, det høres jo bra ut. Ja, vann- og varmerørene går synlig så de har jeg kontroll på, og strømmen skal ikke være noen fare heller, men takk for påminnelsen.
 
  • Liker
Jansson69
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ufattbart at en armert betongdekke skulle svekkes av to hull
Det jeg var inne på med men godt å høre fra andre med, takk!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.