Hei, jeg bor i et 1-planshus fra 50-tallet med betongdekke ned til kjelleren hvor jeg ønsker å lage et hull for ventilasjon til vaskerommet (det som heter fyrrom på tegningen). Vurderer også et FTX-system og trenger i så fall å lage et hull til i det som heter hobbyrom på tegningen for tilluft, røret kan da gå gjennom garderoben opp til aggregatet på loftet.
Tanken er å dra ned 100mm rør, trenger jeg å være bekymret for at denne hulltagningen svekker konstruksjonen eller burde det være greit? Finnes ingen konstruksjonstegning eller lignende, men dekket skal være armert og 12cm tykt ifølge de dokumentene jeg har funnet. Og siden det ikke finnes noen konstruksjonstegning eller lignende, tenkte jeg å spørre her først før jeg lar en konstruktør ta en kvalifisert gjetning.
Tanken er å dra ned 100mm rør, trenger jeg å være bekymret for at denne hulltagningen svekker konstruksjonen eller burde det være greit? Finnes ingen konstruksjonstegning eller lignende, men dekket skal være armert og 12cm tykt ifølge de dokumentene jeg har funnet. Og siden det ikke finnes noen konstruksjonstegning eller lignende, tenkte jeg å spørre her først før jeg lar en konstruktør ta en kvalifisert gjetning.
Usannsynlig at et armert betongdekke skulle svekkes av to hullA adamja skrev:Hei, jeg bor i et 1-planshus fra 50-tallet med betongdekke ned til kjelleren hvor jeg gjerne vil lage et hull for ventilasjon til vaskerommet (det som heter fyrrom på tegningen). Vurderer også et FTX-system og trenger i så fall å lage et til hull i det som heter hobbyrom på tegningen for tilluft, røret kan da gå gjennom garderoben opp til aggregatet på loftet.
Tanken er å trekke ned 100mm rør, trenger jeg å være bekymret for at denne hulltakingen svekker konstruksjonen eller burde det være rolig? Finnes ingen konstruksjonstegning eller lignende, men betongdekket skal være armert og 12cm tykt ifølge de dokumentene jeg har funnet. Og siden det ikke finnes noen konstruksjonstegning eller lignende, tenkte jeg å spørre her først før jeg lar en konstruktør gjøre en kvalifisert gjetning.
Takk, det høres jo bra ut. Ja, vann- og varmerørene går synlig så de har jeg kontroll på, og strømmen skal ikke være noen fare heller, men takk for påminnelsen.J Jansson69 skrev:
Klikk her for å svare

