@bossespecial Mja, tegningen er fra -45, så det har skjedd en del :) Men for å lykkes med å få samme steghøyde på det øverste trinnet må man i så fall ta opp til 10cm betong (av 15), men det kan kanskje være en mulighet?

Uhyre kronglete, dyrt, og unødvendig å ikke ta hele tykkelsen selv om det går.

En standard dørskjæring, 21X10 i 15cm betong ligger rundt 10,000:- avhengig av hvor i landet det er.

Få tilbud er mitt tips.

Nå handler det kanskje litt om bæreevne og funksjon også. Har man ingen opplysninger om hvordan bjelkelaget ser ut skal man tenke en ekstra gang. Bjelkelaget kommer til å holde sammen, men det er ikke moro å risikere å få masse sprekker i taket, men det er opp til person og person...

Jeg er helt enig med bossespecial. Å sage av armeringsjern er litt som å sage av en bjelke i et trebjelkelag uten å avveksle denne. Det gjør man ikke. Oppgi åpningens mål og avstanden fra ytterveggen i kjellerplanet, så kan vi tegne litt på det selv. Trappkonstruksjon krever litt erfaring.

J justusandersson skrev:
Jeg er helt enig med bossespecial. Å sage av armeringsjern er litt som å sage av en bjelke i et trebjelkelag uten å avveksle den. Det gjør man ikke. Oppgi åpningens mål og avstanden fra ytterveggen i kjellerplanet, så kan vi tegne litt på det selv. Trappkonstruksjon krever litt erfaring.
Målene finnes på skissene jeg har vedlagt tidligere. Hullet er 1856x690mm, med mulighet for 85mm forlengelse da det finnes en klakk langs den ene kortsiden. Ytterveggen går langs samme kortside.

Gulv-til-tak: 2150mm
Gulv-til-gulv: 2450mm

Det blir litt knøkete, men det burde gå. Prinsipløsning ifølge dette bildet. Steghøyde: 18,8 cm, stegdyp: 20,4 cm. Siste trinnet tas ut i bjelkelaget, noe som innebærer at man får spise ut ca 5 cm av betongen.
Trappeplan med en 90 graders sving, sett ovenfra. Angir steghøyde og dybde, med siste trinn inkorporert i etasjeskillet.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Hmm, det høres jo for godt ut til å være sant:p

Mener du at man kun tar ut en kloss på 5cm langs den ene langsiden? Når jeg har regnet på det får jeg nemlig en ganglinje på totalt ca 230cm, og da har jeg regnet på at klossen man kan ta ut er ca 20cm.

Din trapp måler i ganglinjen ca 270cm. Hvor mange trinn har du under tak?

M mefi skrev:
Mener du at man kun tar ut en kloss på 5cm langs den ene langsiden?
De 5 cm tar du ut ovenfra i betongen for å få inn det øverste trinnet i etasjeskillet.
Jeg tror at min skisse kan trenge litt justering. Jeg skal prøve å få tid til det senere i kveld.

Når jeg skal tegne en trapp (innendørs i et småhus) pleier jeg å ta utgangspunkt i en trinnhøyde på 17 cm. Deler etasjehøyden med 17 og finner ut hvor mange trinn som trengs, velger nærmeste heltall og deler etasjehøyden med dette tallet i stedet. 245:17=14,4, 245:14=17,5. Så bruker jeg trappeformelen, 2xh + d = 60-63. Hvis h er 17,5 blir d = 25-28.
I dette tilfellet får 14 trinn med 17,5 cm høyde ikke plass, så jeg prøvde med 13 trinn på 18,8 cm i stedet. I stedet for 60-63 prøver jeg med 58 som totalsum. Det er OK i dette spesielle tilfellet. Jeg får da en trinnedybde på 20,4 cm, som er det jeg har brukt i skissen i #21.

Hvis huset er fra slutten av 40-tallet, er det virkelig armering i bjelkelaget? 150 mm kan man ta med vinkelsliper fra begge sider, men det støver voldsomt, så litt vann trengs for å redusere støvet.

Ja det er det virkelig.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
MultiMan
S smurfen72 skrev:
Om huset er fra slutten av -40 tallet er det virkelig armering i bjelkelaget? 150 mm kan man ta med vinkelsliper fra begge retninger men det støver veldig så litt vann trengs for å redusere støvet.
Rask googling viser at man begynte å armere betong allerede på midten av 1850-tallet.

https://engineersoutlook.wordpress.com/2011/10/11/structural-concrete-design/

Industrialiseringen førte raskt til massevis av teknologiske fremskritt som man var ivrige etter å prøve.

Om man minsker trappebredden til 600 mm så blir det enda bedre. En enpersonstrapp trenger uansett ikke være bredere. For øvrig som tidligere: trinnhøyde 18,8 cm, trinndybde 20,4 cm. Vangstykkene må sitte under opptrinn og inntrinn, ikke på siden av.
Tegning av en L-formet trapp med smale trinn. Trappen viser hvordan vangstykkene er plassert under trinnene.

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Rask googling viser at man begynte å armere betong allerede på midten av 1850-tallet.

[lenke]

Industrialiseringen førte raskt til mange teknologiske fremskritt som man var ivrig etter å prøve.
Man begynte å bruke det ja, men mange plater fra -40 er uten armering men kom sikkert tidligere til bærende konstruksjoner som for eksempel et bjelkelag.

Man må skille mellom plater og dekker. Et frittbærende dekke uten armering holder ikke, mens derimot en uarmert plate som er støpt på en makadambed kan gjøre det. De fleste kjellergulv i hus bygget mellom 1920 og 1970 mangler armering, men de har heller ingen bærende funksjon.

Det var vel omtrent det jeg skrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.