Skal dra tilluftskanaler. Tenkte dra kanal gjennom veggen, oppe mot taket, mellom to av rommene. Når jeg fjerner gipsen ser jeg imidlertid at det løper en regel, gjetningsvis 220x45x3600 mm horisontalt i det ene rommet. Rommet er vaskerom og i den veggen går både vann og strømledninger ettersom el-sentralen sitter der. Regeln ser ut til bare å finnes i det rommet og ikke løpe videre gjennom huset.

Tenkte å bore 130 mm rett gjennom den men ble usikker på om den er bærende på noe vis eller kun utgjør beskyttelse mot strømkabler og vannledninger. Kanskje bedre å forsøke å gå over/under regelen?

Noen som tør å gjette?
Huset er en tomannsbolig bygget i 2009. Går to stålbjelker horisontalt gjennom huset i underetasjen som burde bære alt. Den aktuelle veggen er i underetasjen.

Åpnet vegg med trevirke og rør, inkludert en fremhevet, horisontal bjelke. Synlige ledninger og gips. Plan for tilførsel av luftkanaler.
Regelen går horisontalt bak strøm- og vannledningene.

Tilluftskanal installert i vegg, synlige trekonstruksjoner, ledninger og isolasjon. Rød markering viser kanalløp. Hvit boks på veggen.
Fortsettelse i rommet.

Hull i veggen nærmeste taket, med synlig treverk og litt hvit maling, muligens en del av et bygge- eller renoveringsprosjekt.
Andre siden av veggen.

Plantegning av første etasje med rød markering av veggen mellom vaskerom og kontor/gjesterom, inneholder symboler for el- og vannrør.
Plantegning, underetasjen og aktuell vegg.

Plantegning av andre etasje i en toetasjes villa med balkong, allrom, flere soverom, bad og badstue.
Overetasje

J
Ja det er en bærende drager i veggen for å avlaste et bjelkelag/tak, ta en hullsag og lag hullet ditt..
Du ser jo hvor bjelkene til overetasjen går så du ikke borer direkte under en..

J Jansson69 skrev:
Ja det er en bjelke i veggen for å bære av et dekke/tak, ta du en hullsag og lag ditt hull..
Du ser jo hvor bjelkene til overetasjen går så du ikke borer rett under en..
Takk! Høres jo risikabelt ut å sage i en bjelke dog. Men jeg har sjekket litt mer. Det ser slik ut (med risiko for feil nomenklatur, men se bilde og tall):

1. Den bjelken jeg tenkte å lage hull gjennom.
2. Stående veggbjelker som ligger foran #1.
3. Takbjelke/topplate. Denne hviler oppå #1. Den hviler også på de stående veggbjelkene, #2
4. Bjelker til gulvet i overetasjen? Disse hviler igjen på #3.

Så hvis jeg tenker korrekt bør #2 og #3 f.f.a. være bærende og må unngås mens #1 i seg selv ikke er bærende men kanskje avlastende/stabiliserende og ok å sage gjennom, selv om hullet blir >50 % av dens bredde. Tenker jeg riktig?

Trebjelker med nummerering 1 til 4; rør og isolasjon rundt. Bjelke 1 har et rødt kryss over seg.

1 er bærende for gulvbjelkene mellom stolpene. Fordi gulvbjelkene ikke ligger rett over de stående stendere i veggen, blir denne avvekslingen bærende.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
1 er bærende for gulvbjelkene mellom stolpene. Siden gulvbjelkene ikke ligger rett over de stående stenderne i veggen, blir den avvekslingen bærende
Takk for svar!
Spiller det noen rolle hvor jeg gjør selve hulltakningen? F.eks. om jeg lager hull mellom gulvbjelkene slik at hullet ikke er rett under en gulvbjelke.

Det var så lenge siden jeg leste fasthetslære men det går sikkert å løse med forsterkninger til tross for at det er et veldig stort hull.
Kan være lettere å ta hullet lenger ned under bjelken

J
Gjør hullet så langt til venstre som mulig ditt hus kommer ikke til å rase..
3 er et hammarband nå når du har lært deg så mye så vet du også navnet på den😉

Du kan jo også s:a deg over hammarbandet mellom golvåsene, noe som er det letteste.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan jo også s:a deg over hammarbandet mellom gulvbjelkene, noe som er det letteste
Ja jeg skal se om jeg kan ta meg over med noen fleksibel kanal. Å gå nedenfra innebærer at kanalen havner unødvendig langt ned på veggen i det andre rommet.
J Jansson69 skrev:
Gjør hullet så langt til venstre som mulig huset ditt kommer ikke til å rase..
3 er et hammarband nå når du har lært deg så mye så vet du også navnet på det😉
Rått! Skal se om jeg kan ta meg over med en fleksibel kanal, ellers får det bli å forsøke sette hullet akkurat mellom gulvbjelkene. Typ bak elkabelen og ved siden av vannrøret... Kult å kunne skinne med "hammarband" på jobben, som er så langt fra dette som man kan pusle med, takk!

J
A Apoptos skrev:
Ja jeg skal se om jeg kan ta meg over med noen fleksibel kanal. Å gå nedenfra innebærer at kanalen havner unødvendig langt ned på veggen i det andre rommet.

Knall! Skal se om jeg kan ta meg over med en fleksibel kanal, ellers får det bli å prøve å sette hullet akkurat mellom gulvåsene. Type bak elkanalen og ved siden av vannrøret... Kjekt å kunne skinne med "hammarband" på jobben, som er så langt fra dette som man kan sysle med, takk!
Man bruker ikke fleksible slanger i vegger og bjelkelag, men du må bruke deg av bøyer og rør..

J Jansson69 skrev:
Man bruker ikke fleksible slanger i vegger og bjelkelag, men du får bruke deg av bøyer og rør..
Blir sannsynlig å bore gjennom hammerbåndet isteden da. Har vanskelig for å se hvordan jeg skal få inn selv 30 cm rør i det lille rommet ovenfor uten å kutte enda mer strukturer.

Har ellers dratt med kun rør og bøyer i hele systemet. Hva er den hovedsakelige grunnen til å unngå fleksibel kanal i/over vegger? Typ denne: https://www.lindab.se/produkter/ven...la-kanaler/flexibla-oisolerade-kanaler/dratmf

Mye biljud? Risiko for at kanalen går i stykker?

J
Dels så blir de en støvfelle inni deretter er de ikke like formstabile som faste deler, lyden vil nok forsterkes med men er ingen lydsekspert..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.