Etter den siste glimrende ideen tenkte jeg over spørsmålet, hvordan i all verden får man hull i en granittplate?
Det er en ca 2 cm tykk polert granittplate jeg ønsker å lage et ca 60 mm stort hull i. Jeg har et hulltagningssett for fliser/betong, men duger det? Hvordan går man fram rent praktisk? Vannkjøling? Er det mulig med håndholdt utstyr, eller trenger man søylebormaskin?
Det er et ganske lite ambisiøst prosjekt, så hvis det blir for omfattende i planleggingen legger jeg det nok til side. Jeg kan "ofre" en av mine hullsager for dette hvis det er risiko for at den blir ubrukelig etterpå.
Det er en ca 2 cm tykk polert granittplate jeg ønsker å lage et ca 60 mm stort hull i. Jeg har et hulltagningssett for fliser/betong, men duger det? Hvordan går man fram rent praktisk? Vannkjøling? Er det mulig med håndholdt utstyr, eller trenger man søylebormaskin?
Det er et ganske lite ambisiøst prosjekt, så hvis det blir for omfattende i planleggingen legger jeg det nok til side. Jeg kan "ofre" en av mine hullsager for dette hvis det er risiko for at den blir ubrukelig etterpå.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 innlegg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 innlegg
Vet ikke om det er til noen hjelp, men la for et par år siden steingulv for meg var svart granitt i gangen i gamle leiligheten. Hadde problemer med å kappe til kantene. Løste det ved å bruke en vinkelsliper med diamantblad. Var ganske tykt gulv tror var 1-1,5 cm.
Min amatørgjetning så burde det gå, spørsmålet er mer hvordan man gjør det pent. Hvis man har en maskin med en list eller hva det heter så det blir rett med godt blad gjetter jeg det kan funke. Spørsmålet er om det finnes å leie.
Men som sagt er min rene gjetning er gulvet jeg har erfaring med ikke med stein benkeplate. Derimot, om du ikke allerede har tenkt på det så vil jo biten du sager ut dersom det blir du gjøre veie en del så nok bra tenke hvordan man løser den biten så den ikke braker sammen eller skader noen. Kanskje verdt også å teste på en liten bit så man ikke ødelegger det jeg gjetter er en ganske dyr benkeplate.
Glemte å nevne fikk noen av steinplatene som knekk seg selv om man ikke var veldig forsiktig da man hadde ganske mange ekstra plater. Håper noen flere kan gi noen gode tips og hjelp.
Min amatørgjetning så burde det gå, spørsmålet er mer hvordan man gjør det pent. Hvis man har en maskin med en list eller hva det heter så det blir rett med godt blad gjetter jeg det kan funke. Spørsmålet er om det finnes å leie.
Men som sagt er min rene gjetning er gulvet jeg har erfaring med ikke med stein benkeplate. Derimot, om du ikke allerede har tenkt på det så vil jo biten du sager ut dersom det blir du gjøre veie en del så nok bra tenke hvordan man løser den biten så den ikke braker sammen eller skader noen. Kanskje verdt også å teste på en liten bit så man ikke ødelegger det jeg gjetter er en ganske dyr benkeplate.
Glemte å nevne fikk noen av steinplatene som knekk seg selv om man ikke var veldig forsiktig da man hadde ganske mange ekstra plater. Håper noen flere kan gi noen gode tips og hjelp.
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 842 innlegg
Jeg kan ikke påstå at jeg vet. Men jeg gjetter at du trenger en hullsag med diamantblad. Den du har for fliser skjærer trolig med hardmetall, og det tror jeg ikke fungerer på ren stein, i hvert fall ikke innen rimelig tid.
Eks. Jula selger slike for en noenlunde overkommelig prislapp.
Eks. Jula selger slike for en noenlunde overkommelig prislapp.
Det der er mye enklere enn du tror. Jeg har laget et 100mm hull i belegningsstein laget av granitt. Brukte Julas blå hullsager med diamantskjær. Jeg vil huske at vi brukte søyleboren for dette, men det går sikkert bra på frihånd.
Skal du ha en perfekt kant som er synlig, kanskje du må tenke deg om, men hull ble det uten noen større fliser.

Skal du ha en perfekt kant som er synlig, kanskje du må tenke deg om, men hull ble det uten noen større fliser.

Om du har tålmodighet til å vente så finnes det veldig billige diamanthullsager på Ebay fra Kina, jeg har bestilt og prøvd med godt resultat, jeg brukte en vanlig batteridrill og hadde en planke med hull plassert som mal oppå steinen. Vannkjøling er nødvendig, men det er nok at selve skjæret går i et vannbad, jeg brukte en vanlig blomstersprøyte og et håndkle som voll rundt.
jeg kjørte et 60 mm hull i en 7 cm tykk plate av gneis. Brukte en billig julagrej og det gikk fint, bare sørg for å helle på vann så kjøles stålet litt.Keexet skrev:
Etter den siste snilleblixten på en kul idé, dukket spørsmålet opp i hodet mitt, hvordan i all verden får man hull i en granittplate?
Det er en ca 2 cm tykk polert granittplate jeg skulle ha et ca 60 mm stort hull i. Jeg har et hulltagningssett for fliser/betong, men duger det? Hvordan går man fram rent praktisk? Vannkjøling? Går det en gang med håndholdt utstyr, eller trenger man søylebor?
Det er et ganske uambisiøst prosjekt, så trekker det ut i prosjekteringen legger jeg det nok til side. Jeg kan "ofre" en av mine hullsager for dette om det er risiko for at den blir ubrukelig etterpå.
Klikk her for å svare