563 lest ·
2 svar
563 lest
2 svar
Hvordan polere rød granitt til gravsteinskvalitet?
Som overskriften.. Jeg lurer på hvordan man best bør gå fram for å polere/bearbeide en bit granitt for å få fram en glans som består.
Bakgrunnen er at vi har mistet et familiemedlem, et elsket husdyr.
Jeg har saget ut et stykke rød granitt fra fjellet der hun pleide å løpe, og det ble et fint stykke. Brukte motorfres med diamantsagblad og resultatet jeg fikk ut så helt fantastisk ut. Blankt og skinnende. Jeg var klar til å sende stykket inn for gravering.
Men når stykket tørket opp ble det helt hvitt/hybelkaniner.
Det finnes enorm kunnskap hos oss alle her på forumet. Håper gjennom denne tråden å få svar på hvordan (eller om det i det hele tatt går) man gjør for å få et stykke rød granitt blankt nok til å duges som gravstein.
Hvilke verktøy trengs, hvilke sagblad, eventuelt voks, metoder osv..
Takknemlig for deres erfaringer og kunnskap!
Legger ved bilder, papegøye-tangen er med som størrelsessammenligning. Første bildene viser hvordan stykket ser ut når det er vått respektive tørt.
Bakgrunnen er at vi har mistet et familiemedlem, et elsket husdyr.
Jeg har saget ut et stykke rød granitt fra fjellet der hun pleide å løpe, og det ble et fint stykke. Brukte motorfres med diamantsagblad og resultatet jeg fikk ut så helt fantastisk ut. Blankt og skinnende. Jeg var klar til å sende stykket inn for gravering.
Men når stykket tørket opp ble det helt hvitt/hybelkaniner.
Det finnes enorm kunnskap hos oss alle her på forumet. Håper gjennom denne tråden å få svar på hvordan (eller om det i det hele tatt går) man gjør for å få et stykke rød granitt blankt nok til å duges som gravstein.
Hvilke verktøy trengs, hvilke sagblad, eventuelt voks, metoder osv..
Takknemlig for deres erfaringer og kunnskap!
Legger ved bilder, papegøye-tangen er med som størrelsessammenligning. Første bildene viser hvordan stykket ser ut når det er vått respektive tørt.
Våtslipe med gradvis finere papir. Når du når 1500 til 2000 kan du begynne å polere. Start med en grovere pasta/pulver/"stick" og deretter finere. Mellom hvert steg, skyll grundig for å fjerne alle rester fra det forrige steget. Å begynne for fint gir bare mer arbeid, og hvert steg trenger ikke kjøres mer enn til merkene fra forrige steg er borte. Det er med andre ord som å slipe tre eller metall, men du vil holde det vått for å unngå stendamm.
Klikk her for å svare