Som overskriften.. Jeg lurer på hvordan man best bør gå fram for å polere/bearbeide en bit granitt for å få fram en glans som består.

Bakgrunnen er at vi har mistet et familiemedlem, et elsket husdyr.

Jeg har saget ut et stykke rød granitt fra fjellet der hun pleide å løpe, og det ble et fint stykke. Brukte motorfres med diamantsagblad og resultatet jeg fikk ut så helt fantastisk ut. Blankt og skinnende. Jeg var klar til å sende stykket inn for gravering.

Men når stykket tørket opp ble det helt hvitt/hybelkaniner.

Det finnes enorm kunnskap hos oss alle her på forumet. Håper gjennom denne tråden å få svar på hvordan (eller om det i det hele tatt går) man gjør for å få et stykke rød granitt blankt nok til å duges som gravstein.

Hvilke verktøy trengs, hvilke sagblad, eventuelt voks, metoder osv..

Takknemlig for deres erfaringer og kunnskap!

Legger ved bilder, papegøye-tangen er med som størrelsessammenligning. Første bildene viser hvordan stykket ser ut når det er vått respektive tørt.

• En våt steinbit av rød granitt ligger på bakken ved siden av en polygrip tang med rød håndtak, brukt for størrelsessammenligning.
  • Rødt granittstykke på bakken ved siden av en polygrip med røde håndtak, brukt som størrelseindikator.
  • Rød granitbit på bakken ved siden av en polygrip, brukt som størrelsesreferanse, tyder på sammenligning av våt og tørr tilstand.
Test med polerpads for klinker/fliser, finnes rimelig billige på f.eks. Amazon

Våtslipe med gradvis finere papir. Når du når 1500 til 2000 kan du begynne å polere. Start med en grovere pasta/pulver/"stick" og deretter finere. Mellom hvert steg, skyll grundig for å fjerne alle rester fra det forrige steget. Å begynne for fint gir bare mer arbeid, og hvert steg trenger ikke kjøres mer enn til merkene fra forrige steg er borte. Det er med andre ord som å slipe tre eller metall, men du vil holde det vått for å unngå stendamm.

• Liker
hapazard
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.