Jeg har fjernet noen gamle gipsplugger og vil sparkle igjen alle hullene.

Kinken er at noen av hullene er i yttervegger hvor det altså ligger en dampsperre (plastfolie) utenfor gipsplatene som det også er hull gjennom etter pluggene.

Må jeg prøve å presse inn silikon eller lignende først og deretter sparkle, eller er det bare å sparkle og være glad?

Sparklet jeg normalt bruker er vanlig sandsparkel.

Fikk tips om å trykke inn silikon i hullene, da er kanskje spørsmålet hvilken type silikon, vanlig/Våtrums- eller utendørssilikon...

Det ble fugeskum av polyuretan i hullene, håper at det duger som dampsperre.

Jeg ville ikke lagt silikon med tanke på at det er døden om man vil male eller lignende. Jeg har valgt latexfug rundt vinduskarmer og nok gjort det samme i veggen.

Tanken var å ikke fylle hullene helt med silikon, men først trykke i silikon slik at det tettet mot eksisterende dampsperre (altså slik at hullet i dampsperren dekkes) og så fylle resten av hullet med sparkel.

Nå ble det som sagt byggskum, så nå gjenstår det å skjære bort overflødig materiale osv. slik at jeg kan fylle den siste biten med sparkel. Forhåpentligvis duger byggskummet som dampsperre.

Alvorlig talt. Er en dampsperre virkelig så tett at noen skruehull vil gjøre noen forskjell? Har man ikke krysslagte innervegger, vil dampsperren være full av hull uansett på grunn av alle elboksene?

Helt enig, når har en dampsperre egentlig spilt ut sin rolle. Se bare rundt el-/teleuttak, hvor mange bygg finnes det der man ikke har fulgt produsentens anvisninger (teip m.m). Dampsperren finnes for at luft (damp) ikke skal ta seg til kaldere deler og forhindre at fuktighet skilles ut inne i veggen, men det er ikke vilkårlig hvor dette skjer, det skjer der luften kan passere. Har du en bra dampsperre, skal du ta vare på den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.