Hei!

Dette blir mitt første innlegg på dette eminente forumet!

Har søkt rundt i trådene men kunne ikke finne en som passet min problemstilling så jeg tok meg friheten til å starte et nytt emne.

Jo, jeg har lurt på hvordan man skal gjøre med disse stålprofilene som skal sparkles inn for å gi beskyttelse mot slag og støt når man har utenpåliggende hjørner av gips.

• Skal man skjære ut tilsvarende tykkelse (0.5mm) på profilen i gipsen slik at profilen forsenkes?
  • Eller skal man sette den rett på og så bredsparkle høydeforskjellen med en så bred sparkelspade som mulig?
  • Eller er det tenkt at man skal bruke den på de avfasete endene som finnes på gipsplatene, altså to fasninger som danner et hjørne, deretter hjørnebeskyttelse og til slutt sparkel?

Mvh

Alimaj

Alternativ 2. Direkte på og bredsparkling.
Det er derfor det finnes en liten "kant"/opphøyning i selve hjørnet, den danner støtte for sparkelen og er passe høy for at det skal bli sparkel som dekker skruen.

Stålprofilene er ikke bra hvis man har spon eller OSB bak gipsen. Det blir for store bevegelser sprekker slik at de løsner innen to år. Finnes mye bra papphjørner i stedet.

Jeg har kjørt med gyprocs stålprofiler som man slår på plass med verktøyet (gyprocs eget) de synes jeg var super bra hvis man festet dem tett.

Byggmax stålprofiler syntes jeg var mindre bra med tanke på hvordan man fester dem, jeg selv festet dem med monteringslim og lange pappspiker, for øvrig på ikke-nedsenkede kanter, så det ble en del sparkel.

Sist nå brukte jeg gyprocs aquabed som man bare dusjer på vann med en sprayflaske og trykker på plass, supersmidig.

Angående nedsenkede hjørner så ville jeg anbefale om man får det til å sette profilene i nedsenkningen, blir betydelig mindre å sparkle...

RoBo skrev:
Stålprofilene er ikke bra om man har spon eller OSB bak gipsen. Det blir for store bevegelser som gjør at de slipper innen to år. Finnes mye bra papphjørner isteden.
Det der hørtes litt bekymringsfullt ut.
Jeg holder akkurat på å renovere to rom der jeg skal sparkle inn hjørnebeskyttelse over OSB+Gips. Er det noen flere som har opplevd det samme som RoBo at stålprofiler sprekker etter et par år under de omstendighetene? Jeg vil jo helst at rommet skal se fint ut selv om et par år.

• Liker
Hanker73
  • Laddar…
Jeg er akkurat i samme situasjon. En kompis som er tømrermester advarte også meg mot at de vanlige hjørnebeskyttelsene som man skrur fast lett fører til sprekker etter et par år. Han anbefalte i stedet en hjørneprofil som man presser fast i sparkelmassen. Den ser ikke ut til å være like vanlig, men jeg har akkurat klart å finne ut at colorama her i Göteborg selger den. Sannsynligvis har også andre store fargebutikker den i sitt sortiment. Jeg kommer til å bruke den i stedet.

Jeg kjørte som sagt gyprocs på underetasjen, bygd for 6 år siden, med spon og gips, ikke et eneste sted har sprukket eller blitt merket, riktignok sto stammen et par år før, så alt hadde vel satt seg, samt at jeg dro over microlite over alt.

Great skrev:
Jeg kjørte som sagt gipsplater på underetasjen, bygget for 6 år siden, med sponplater og gips, ikke et eneste sted har sprukket eller merket seg, riktignok sto stenderverket et par år før, så alt hadde vel satt seg, samt at jeg trakk over microlite over alt.
2,5 år og ikke en sprekk... både nye vegger med gips på OSB og gamle vegger med gips på plankvegg. Vi har dessuten etterpå gravd ut kjelleren med medfølgende vibrasjoner og rystelser i huset.

Takk for alle svar!
Nå har man litt mer kjøtt på beina.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.