Hei!
Trenger rask hjelp ang. VKR bjelke, dimensjon.
Lengden er 2 meter.
Jeg skal støtte opp 3 gulvbjelker og oppå skal jeg ha toalett.
Gulvet på toalettet veier ca. 800 kg. +vegg og innredning.
Gulvareal ca: 6 kvm.
Hvilke opplysninger trengs mer for å hjelpe meg med dette? Spør, og jeg skal svare raskt.
Tusen takk.
Trenger rask hjelp ang. VKR bjelke, dimensjon.
Lengden er 2 meter.
Jeg skal støtte opp 3 gulvbjelker og oppå skal jeg ha toalett.
Gulvet på toalettet veier ca. 800 kg. +vegg og innredning.
Gulvareal ca: 6 kvm.
Hvilke opplysninger trengs mer for å hjelpe meg med dette? Spør, og jeg skal svare raskt.
Tusen takk.
Jeg forstår ikke helt belastningstilfellet.
Bjelken skal være 2m lang, vil den ha en støtte i hver ende da?
Skal bjelken støtte opp 3 gulvbjelker som blir jevnt fordelt på bjelkens 2m?
Finnes det noen krav til maksimal høyde, bredde eller vekt på bjelken?
Det enkleste er jo om du kan lage en skisse av konstruksjonen og der vise hvordan du tenker å ha bjelken.
Bjelken skal være 2m lang, vil den ha en støtte i hver ende da?
Skal bjelken støtte opp 3 gulvbjelker som blir jevnt fordelt på bjelkens 2m?
Finnes det noen krav til maksimal høyde, bredde eller vekt på bjelken?
Det enkleste er jo om du kan lage en skisse av konstruksjonen og der vise hvordan du tenker å ha bjelken.
Fordi du har flytsparkel og armeringsnett vil du fordele lasten ganske godt. En bjelke som bøyer ned 1mm ved utbredt last på 1 tonn vil gi en kraftig forsterkende effekt på gulvbjelkelaget.
Det er vanskelig å gjøre denne typen beregning da man ikke vet hvordan det vil se ut i virkeligheten. Men regn minst med en VKR 100*50*6,3. Ønsker du større sikkerhet, må du velge en høyere bjelke, f.eks. en 120 eller en 140, men la godstykkelsen være minst 6,3 mm. Jeg har regnet med at du har 100 mm på hver side der bjelken ligger på en støtte. Altså er bjelken totalt 2200 mm hvorav 2000 fri lengde. Deretter må du også ta hensyn til de eksisterende bjelkelagene som også bærer litt last. Regnet på en VKR 120*60*6,3 men en nedbøyning på 0,441 mm.
Klikk her for å svare