M
Ja, beklager - jeg oppfattet det som at det også var i isolasjonen på høyre side i det første bildet og også på det andre bildet. Ikke bare bak gipsen ved porten.

Når dieselen forbrennes dannes det jo store mengder gass, noe som gir et økt trykk i rommet. Siden ventilasjonen var stengt må overskuddsgassen finne vei ut gjennom alle de utettheter som finnes.

• Liker
Marcussjogren
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Har du noen kuldebro i hjørnet? Ventilen burde jo holde utetemperatur. Du får jo kondens på kalde overflater.

Når det gjelder portene, så monteres jo alltid takskjutportar på innsiden, så det er helt korrekt.
Jeg er litt usikker på om det er noe galt i hjørnene, at det trekker akkurat nederst. For det er omtrent det samme i alle hjørner. Virker som det er en liten glippe mellom isolasjonen og bjelken. Kan dette bli et problem?
Nå er det jo -24c ute også.

Dere hadde nok helt rett med dieselkanonen, nå føles det mye mer behagelig inne nå. Det står 50% på avfukteren nå. Tidligere ca 60-65%. Og veggen/isolasjonen ser ut til å ha tørket opp nå, har hatt byggviften blåsende i et par timer.

Men jeg lurer på om det blir det samme igjen når jeg fjerner byggviften..

Eller kan det være rundt stiftene det ikke blir tett når jeg teiper? Virker som det trekker rundt dem..? Det er kun nederst der i hjørnene, ingen andre steder.

• Isolasjon i et hjørne med plastfolie og grønne T-Flex-tape biter ved trestenderen, mulige gliper ved kantene.
Sist redigert:
useless useless skrev:
Når dieselen forbrennes så dannes det jo store mengder gass, noe som gir et økt trykk i rommet. Siden ventilasjonen var stengt så må overskuddsgassen lete seg ut gjennom alle de utetthetene som finnes.
Nei. Det er feil.
En oksygenmolekyl danner en karbondioksid eller en vannmolekyl. Gasser tar generelt like stor plass per molekyl, så volumet øker ikke. Selv om det skulle gjøre det så var det jo ikke sprekker som var problemet. Kondensen havnet innenfor fuktsperren.

Det kanskje er en kuldebro der imellom, ser ut til å være en liten glippe mellom isoleringen og regelen, hva tror dere om å skjære opp et hull og blåse inn litt fugeskum der imellom? Eller er det dumt?

Staffans2000
Du mener at også avgassene fra dieselvarmeren slippes ut i garasjen. Jeg håper at jeg tar feil, men det høres sånn ut!

T Tebax skrev:
Det kanskje er en kuldebro der mellom, ser ut til å være en liten åpning mellom isolasjonen og bjelken, hva tror dere om å skjære opp et hull og blåse inn litt skum der imellom? Eller er det dumt?
Jeg tror du er på helt rett spor at du har en kuldebro i hjørnene i form av en åpning. Før jeg gjorde noe, ville jeg selv funnet ut om det er urimelig høy luftfuktighet i garasjen.

Får meg til å tenke på hvilke risikoer det egentlig finnes med 1/3-regelen når utvendige kuldebroer er med i bildet. Neste byggeskandale? :rolleyes:

Staffans2000
Er det ikke så enkelt at kanonen skyter ut vanndamp. Selv ville jeg aldri ha kommet på tanken å la garasjen varmes opp av karbondioksid og vann. Ikke rart det blir vått.

Jo visst er det så.

V vik_tor skrev:
Jeg tror du er på helt rett spor med tanke på at du har en kuldebro i hjørnene i form av en glippe. Før jeg gjør noe, ville jeg selv finne ut om det er urimelig høy luftfuktighet i garasjen.

Får meg til å tenke på hvilke risikoer som egentlig finnes med 1/3-regelen når utvendige kuldebroer er med i bildet. Neste byggskandale? :rolleyes:
Hva mener du med 1/3?

Dieselkanonen har vært midlertidig, har ikke fått i gang gulvvarmen enda. Kjører nå med byggvarmer. 16c og hygrometeret sier 51% og på avfukteren pendler det mellom ca 45-50% nå. Kondensen har forsvunnet fra vinduene.

Kan det bli bedre om jeg setter inn mer isolering? Slik at det blir varmere mot plasten? Mener at jeg fortsetter å isolere litt til. Da blir jo veggen varmere. Kanskje bedre i hjørnet da?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.