11.485 lest ·
25 svar
11k lest
25 svar
Hjelp, våt isolasjon i installasjonssjiktet
Hei
Jeg har for et par uker siden reist en garasje og montert port/dør.
Stammen er på 145mm, deretter har jeg isolert veggene med 145mm og montert dampsperre og deretter lagt på 45x45mm liggende. Det skal bli osb + gips.
Tak har jeg plastet og satt 28x70 lekter og deretter blåst 50cm løsull.
Har også satt en 125mm tilluftsventil og en avtrekksventil med en intellivent vifte.
Rundt porten har jeg satt 45mm isolasjon + osb/gips og deretter montert porten. Øvrig del i garasjen har ikke fått isolasjon og har kun 45mm stendere og plast bak. Skal begynne med elektriske installasjoner.
Men nå til saken, jeg var ute i løpet av uken og kjente på isolasjonen bak gipsen og den er søkkvåt. Det må ha blitt kondens bak isolasjonen mot plasten. Hvorfor?! Hva skal jeg gjøre med dette?
Jeg har ikke slått på gulvvarmen, men kjører kun en dieselelement og holder +20 grader der inne. Må først legge opp elektrisiteten før jeg kan slå på gulvvarmen, og det hadde jeg tenkt å gjøre til sommeren/våren.
Har også tapet igjen ventilene og satt inn en woods avfukter der inne som har gått i snart en uke.
Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg er livredd for at jeg kommer til å få mugg der bak.
Hvorfor har det blitt slik?
Det er ikke høyere opp på veggen, men kun lenger mer mot svillen og rommet ovenfor.
Jeg har for et par uker siden reist en garasje og montert port/dør.
Stammen er på 145mm, deretter har jeg isolert veggene med 145mm og montert dampsperre og deretter lagt på 45x45mm liggende. Det skal bli osb + gips.
Tak har jeg plastet og satt 28x70 lekter og deretter blåst 50cm løsull.
Har også satt en 125mm tilluftsventil og en avtrekksventil med en intellivent vifte.
Rundt porten har jeg satt 45mm isolasjon + osb/gips og deretter montert porten. Øvrig del i garasjen har ikke fått isolasjon og har kun 45mm stendere og plast bak. Skal begynne med elektriske installasjoner.
Men nå til saken, jeg var ute i løpet av uken og kjente på isolasjonen bak gipsen og den er søkkvåt. Det må ha blitt kondens bak isolasjonen mot plasten. Hvorfor?! Hva skal jeg gjøre med dette?
Jeg har ikke slått på gulvvarmen, men kjører kun en dieselelement og holder +20 grader der inne. Må først legge opp elektrisiteten før jeg kan slå på gulvvarmen, og det hadde jeg tenkt å gjøre til sommeren/våren.
Har også tapet igjen ventilene og satt inn en woods avfukter der inne som har gått i snart en uke.
Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg er livredd for at jeg kommer til å få mugg der bak.
Hvorfor har det blitt slik?
Det er ikke høyere opp på veggen, men kun lenger mer mot svillen og rommet ovenfor.
Porten ser ut til å sitte langt inn i veggen. Du trenger nok å ha den utenfor fuktsperren for at temperaturen i installasjonssjiktet ikke skal bli for lav. På den lille biten ved siden av døren kan du jo la være å isolere installasjonssjiktet. Din dieselkanon leverer i prinsippet like mye fukt som den forbruker diesel.
Hmm, mener du at porten skulle sittet lengre inn? Altså installasjonssjikt mot porten i stedet?D Daniel 109 skrev:Porten ser ut til å sitte langt inn i veggen. Du trenger nok å ha den utenfor fuktsperren for at temperaturen i installasjonssjiktet ikke skal bli for lav. På den lille biten ved siden av døren kan du jo ignorere å isolere installasjonssjiktet. Din dieselvarmer leverer i prinsippet like mye fukt som den forbruker diesel.
Jeg var innom dit nå, kanskje det er "for" tett? Jeg kan ikke engang tenne en lighter. Det er for lite oksygen der. Helt umulig å tenne.
Så virket det bare å være mot hjørnet det er vått, strakk inn armen lenger inn og der er det tørt. Så nærmest hjørnet. Passet på å fotografere et annet hjørne som ikke er igenslått. Kondens, har teipet over stiftene på plasten.
Da har du sannsynligvis ekstremt høy luftfuktighet i garasjen. Jeg mente at døren sitter for langt inn. Men får du også kondens på uisolert plast så hjelper ingenting slikt.
Allright! Hva skal jeg gjøre med dette?D Daniel 109 skrev:
Slå av dieselkanonen? Sette inn element og holde ventilene helt tette og kjøre avfukteren?
Eller skal jeg åpne opp ventilene?
Har åpnet ventilene 50/50 nå, og satt inn et element og en "byggvifte" 2kw som blåser på veggen.useless skrev:
Nå kan man tenne en lighter der inne, så litt oksygen har kommet inn.
Hvordan skal man tørre å slå igjen veggene når det er sånn her.... Skyldes dette luftfuktigheten? Det er også 5cm kondens på vinduene,
Luft ut gjennom døren noen ganger.
Har du noen kuldebro i hjørnet? Ventilen burde jo holde utetemperatur. Du får jo kondens på kalde overflater.
Når det gjelder portene så monteres jo alltid takskjutsporter på innsiden så det er helt korrekt.
Når det gjelder portene så monteres jo alltid takskjutsporter på innsiden så det er helt korrekt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Det har jo vært veldig store svingninger i temperatur over døgnet de siste dagene, i alle fall hos oss.
Muligens har isolasjonen blitt kald om natten og deretter har luften ganske raskt steget og derfor begynt å kondensere når den når isolasjonen. Men det føles jo nesten mer sannsynlig at det ikke har vært helt tett? Og at det derfor er varm luft fra garasjen som har kondensert.
Muligens har isolasjonen blitt kald om natten og deretter har luften ganske raskt steget og derfor begynt å kondensere når den når isolasjonen. Men det føles jo nesten mer sannsynlig at det ikke har vært helt tett? Og at det derfor er varm luft fra garasjen som har kondensert.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Fordi isolasjonen sitter på innsiden.
Men fuktigheten er på innsiden. Den våte isolasjonen sitter innenfor fuktspærren ved siden av døren.