Hei alle.

Jeg har satt inn en peisovn i en gammel murstock med tilhørende "skorstein". Det er murt opp gjennom taket der en slagen plate med plastrør tar over (Se bilde). Ingen tetning var gjort mellom muringen og platen hvorved trykktesten ikke gikk godt.

Har nå fjernet platen slik at teglsteinen er synlig (Se bilde i neste innlegg). Til saken hører det at murstocken ikke går fra underetasjen, men starter i andre etasje. Jeg kan ikke avgjøre om den er murt i veggen (murt stamme på huset) eller står på mellombjelkelaget. På grunn av dette vet jeg ikke om jeg tør å mure opp de 1,5 metrene som trengs.

Finnes det tilsvarende "lätttegel" som ikke veier så mye som kan brukes til skorstein?? Kan man på billig måte løse problemet med plate og plastrør??

Noen som kan kaste litt lys over dette?!

• En skorstein av metall på et skråtak med bølgeeternitt, delvis demontert for vedlikehold eller inspeksjon, person i jakke holder på med noe.
Bilde 2

• En nært bilde av en skorsteinsåpning laget av murstein, delvis dekket av mørtel.
Kan du ikke rive skorsteinen og sette inn en stålskorstein?

Selv om den skulle være bærende så burde det gå å veksle av så du kan rive den.

Det virker jo rart med en bærende skorstein som ikke går hele veien nedenfra.

/Jonas

Går det bare ikke an å tette med noe puss mellom røret og teglsteinen?

Hei.

Du mener å bruke det gamle røret som satt der fra starten?!

Jeg har tenkt tanken på å gjenbruke det og tette, men vet ikke hva man kan bruke for tetning. Kan man få det tett med puss mellom plåt og tegl??

// Emil

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.