Hei skal sette inn et ventilasjonssystem i huset og de vil trekke rørene ned til kjelleren i skorsteinen. Men som dere kan se på bildene må røret som har sittet på oljefyren ned. Hvordan går man lettest frem?

Rør og ventil i kjeller, koblet til ventilasjonssystem, med eldre rør fra oljepanne og trestøtte som står inntil en hvit vegg.

Rør under tak med isolering og tilkoblinger, der et stort metallrør er synlig. Flere mindre kobber- og plastrør i nærheten.
 
Jeg dro min rett opp fra skorsteinen og kappet det av på midten så jeg slapp å få det i hodet på vei ned fra taket...

PICT0117.JPG
 
Ja, men nå er ikke røret mitt direkte underdimensjonert, så det veier veldig mye. Tror jeg må ta det nedover og kappe i 1,5m lengder. Kan ikke ta hit en kranlyft som løfter ut røret fra skorstenen.
 
Det kan du gjøre!
 
Hva kan jeg gjøre?
 
Kapp i biter. Hvor langt er røret?
 
Du kan ta røret i hvilken retning du vil. Røret på bildet har 4mm gods tror jeg. Kan ikke huske at det var noen større problemer med å få det ut oppover med to personer. Men det kommer jo an på hvor svak man er selvfølgelig.....
 
Mitt rør er 6-7 meter, og det klarte jeg å holde selv. Jeg måtte kappe bort en meter da jeg byttet panne. Så er man 2 så funker det.
 
Kanon takk for raske og gode svar.
Det er drøye 6m så får ta det nedover og kappe.
Et annet spørsmål til dere som har gjort det samme da, det er ingenting man trenger å tenke på etter man har fjernet røret, med tanke på murstocken tenker jeg!
 
Hvis du med murstock mener Cortenröret, så blir det et blir jo plåthöljet og en masse isolering inni igjen. Skal det også bort?
 
Nei corentenrøret skal ned også dvs jeg skal ha ned og kappe rør og isolasjon og ytterhylsteret alt i ett. Alt skal bort!
 
Okay. I mitt tilfelle så hvilte hele kortenrøret på panna, så røret lå løst i isolasjonen. Platen derimot tror jeg var forankret oppe på loftet....
 
Nei i mitt tilfelle så er det enhel konstruktion dvs de er sammensveiset, derfor er det litt tyngre enn hva det ble når dere gjorde det! Men når du tok ned ditt rør, lot du isolasjon og ytterplate sitte igjen i murstocken?
 
Jeg har fortsatt mitt. Men det var da jeg byttet kjele at jeg måtte fikse med det.
 
Styringspanel med knapper og lys ved siden av rør og to pappesker på en hylle i et teknisk rom.

Kjele eller varmepumpe i et teknisk rom med ventiler, rørsystemer og isolasjonsmateriale. Kontrollpanel med knapper og måleinstrumenter vises også.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.