Hei alle kunnskapsrike byggere!

Jeg har fått inspirasjon fra en annen tråd her på forumet om å bygge en egen flyttbar chins- & dipsstativ. Tanken er at den skal kunne stå både ute og inne. Jeg har vedlagt en tegning som jeg har laget men vil gjerne ha hjelp til å vurdere konstruksjonen og få til riktige mål.

Trelasten jeg har tenkt å bruke er for det meste lekter på 45 x 120 mm.

Eksempler på funderinger:

Vil denne konstruksjonen stå stødig?
Forslag som gjør den bedre?
Er målene rimelige for at det skal bli en god trening?

All tilbakemelding er veldig verdsatt!

// Linus

Ritning av en flyttbar chins- och dipsställning med måttangivelser; höjd: 1,95 m och 1,00 m, innerbredd: 0,84 m, längd: 1,50 m.
 
Tror at de 1950 høye reglene risikerer å knekkes når du gjør dine chins da de burde roteres 90 grader. Da vil de knekkes i stive retningen og dermed tåle mer. Hadde heller ikke stolt på stengene om også de skal utføres i tre. Der bør runde stålprofiler brukes.
Hadde nok selv heller produsert den helt i stål, men regner man litt på det så skal det vel gå å få til med tre også.
 
Aha, bra tips. Det virker jo logisk... Ikke noe problem å snu bjelkene.

Stengene er tenkt å være i jern. Har noen stabile rør hjemme som ble til overs etter å ha demontert det gamle varmesystemet.
 
Med de foreslåtte dimensjonene, 45x120, er det ingen risiko for at bakstøttene knekker. Som du har tegnet holder de for en kluns på drøyt 350 kg, som IngAndy foreslår, for omtrent et tonn.
De runde stengene ville jeg ha laget av 45 mm rundstav (har litt til overs fra et trapperekkverk som ligger). Det burde holde for Hulkens storebror (< 300 kg matchvekt). Ikke gjør rundstengene for smale, det blir ukomfortabelt og gir dårlig grep.
 
jeg leste chips og dip :) Hadde jo blitt en del chips du hadde kunnet henge på der
 
Bred den. 84cm er for smal. Tror også den kommer til å ha velte tendenser om du kippar når du gjør dine chins.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.