Skal bygge ut eksisterende garasje og carport i henhold til bilder. Pulttaket vil fortsette i samme vinkel som eksisterende utbygging.

Jeg vil holde nede dimensjonene på virket på grunn av allerede lav takhøyde lengst ute til høyre på ny tilbygging.

Jeg har kommet frem til at 45x170 C24 fungerer til takbjelker på cc 60 med spennvidden 3,5m som det blir i respektive fag.

Takbjelker vil bli festet i bjelkelag med bjelkesko for å unngå ytterligere lav takhøyde.

Jeg vil ikke ha en heldekkende innervegg, men kan tenke meg stolper. Spørsmålet er om man tenker seg ifølge skissen på bildet hvilken dimensjon på bjelkelag fungerer? Avstanden mellom stolper er for øyeblikket 2,5m maks. Ville 2 stk skrulimede 45x170mm C24 være tilstrekkelig, eller må jeg ha stolper enda tettere enn 2,5m da?

Meget takknemlig for hjelp.

Rødt hus med påbygging, stige, trekkerstativ og bil i bakgrunnen; forberedelse til garasjeutvidelse, landskap i bakgrunnen. Rødt bygg med garasje og bilparkering til venstre, vil utvide med carport på høyre betongflate. Landlig bakgrunn. 3D-skisse av garasje- og carportutvidelse, viser innvendige rominndelinger og dimensjoner som 3505 mm og 2516 mm mellom stolper. Rødt garasje med hvit bil parkert foran og skisse av planlagt utvidelse med pulttak markert i rødt på grusbelagt gårdsplass.

Sist redigert:
Hvor bor du i landet? Snølast?

Eddie W Eddie W skrev:
Hvor bor du i landet? Snølast?
Södra Halland, Laholm 1,5 :)

Hmm ingen?

ricebridge ricebridge skrev:
Her finnes en bra hjelp.

[lenke]
Der står ingenting om dimensjonering av bjelker.

Last ned "Svenskt trä" lathunden, som Ricebridge lenket til. Så har du "dimensionering" i appen. Der finner du hjelpen du søker.

Eddie W Eddie W skrev:
Last ned "Svenskt trä" lathunden, som Ricebridge lenket til. Så har du "dimensjonering" i appen. Der finnes hjelpen du søker.
Det står ikke noe om dimensjonering av bjelker under takbjelker?

Ingen som kan tenke seg å kikke litt på mitt "case" og gi noen mening om bærelinjer og hvorvidt innfestning på bærelinjen med balksko er greit eller om jeg bør legge takbjelkene oppå bærelinjen til tross for den reduserte takhøyden under selve bærelinjen.

Du har ikke vurdert å bruke selvbærende takplater? Da trenger du egentlig ikke engang noen lekter til taket. Bare solide bjelker.

Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Du har ikke vurdert å bruke selvbærende takplater? Da trenger du egentlig ikke engang noen lekter til taket.. Bare solide bærebjelker.
Det funker ikke siden taket må ha samme profil på platene som den eksisterende utbyggingen fordi den nye utbyggingen skal følge den eksisterende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.