Som en del av dreneringen tenkte jeg å erstatte garasjeporten med en dør og bygge en kjellertrapp. Jeg tenkte å anlegge en makadambunn, deretter støpe en plate på det, deretter mure opp vegger for trappen og antagelig bygge en kjellertrapp i trykkimpregnert fordi det blir litt billigere, og det går jo alltid an å erstatte med en støpt trapp senere. Plasseringen er optimal siden man kan bruke en del av garasjeportens åpning, og det ligger på kortsiden av huset hvor det ikke blir noe snøras fra taket. Man kan beholde kjellervinduet også og få litt lysinnslipp.

Nå kommer det vanskelige. Når vi gravde ut for den planlagte trappen fant vi avløpsrøret som ligger i veien for den tenkte betongplaten. Man må altså støpe inn betongrøret, og, om man vil komme til røret senere, må man pigge opp platen. Gravemaskinføreren og hans arbeidskamerat trodde at vi kommer til å måtte utbedre røret ganske snart og erstatte betongrørene med vanlige grå avløpsrør i plast.

Neste løsning er da å sette trappen på gavlen, for å slippe avløpsrøret. Da trenger jeg mure igjen hele garasjeporten, åpne den gamle kjellerdørsåpningen og bygge et kraftigere kjellertak som tåler snøen. Jeg bor i Hälsingland og det blir mye snø.

Finnes det en løsning der jeg allikevel kan sette kjellertrappen på den opprinnelige plasseringen? Er det kjørt om jeg støper inn den, eller kan man håpe på at det bare går å føre inn de mer moderne plastrørene i den senere? Vi har allerede gravd ut for denne plasseringen og det blir enklere for meg på mange måter. Bilde finnes nedenfor.

Graving ved siden av en hvit garasjeport med synlig kloakkrør og stige, planlagt plassering av kjellertrapp merket på bakken.

Fulkemisten
Om du likevel har gravd - hvorfor ikke bytte den delen av røret som ligger under trappen når du først er i gang? Mye man gjør gir ringvirkninger på denne måten. Det beste pleier å være å ta tak i disse ringene med en gang.

Fulkemisten, hvilken briljant løsning! Selvfølgelig skal jeg gjøre det!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.