Hei.

Bestille et hagestue fra Willab. Har fått byggetillatelse godkjent fra bygningsmyndighetene til å bygge et attefallshagestue som er 4130x3318 mm, og hvis jeg setter ytterligere en stolpe ca. 600 mm fra den ene kanten, kan jeg, ifølge Willabs beregninger, bruke en 56x225 limtrebjelke som bjelkelinjen foran (snøsone 1,5). Problemet er at jeg kun kan bygge ca. 2410 mm i høyde i bakkant siden borettslaget mitt ikke ønsker at stenderverket stikker opp på treveggen (har betongvegg nederst). Klønete nok gikk jeg glipp av dette i foreningens regler når jeg bygde min nye terrasse i fjor sommer. For å få det til å passe sammen må jeg derfor gå ned til en 180 bjelkelinje i forkant for fortsatt å ha 4 grader i takhelling på hagestuen. Jeg har brukt formelen (b/h^3)/12 som et vennlig medlem har nevnt her før for å finne en lavere bjelke, og da ville en limtrebjelke som er 115x180 fungere. Det blir imidlertid litt mer arbeid siden stolpene er 115x115, og jeg må derfor utvide dem i forkant for å få anleggsflate til sidebjelkene på stolpene. Som alternativ har jeg vurdert å bruke en bx200 mm finerstråle som bjelkelinje i forkant i stedet for å redusere bredden på bjelken. Har imidlertid ikke funnet noe konverteringsprogram, og kunnskapene mine fra fasthetslæren er litt rustne. Er det noen her som vet hvilken bredde jeg trenger?

Helt korrekt at du kan erstatte 56x225 med 115x180. 180 mm er normalt den laveste høyden på limtredrager. Du kan presse høyden noe ved å kløyve en 165x315 bjelke (skal ha tilleggsbetegnelsen "h" som indikerer at den er homogen). Da kan du komme ned til 155 mm i høyde. Høydegevinsten har dog en høy pris. Stolpene bør velges slik at de tilsvarer bjelkens bredde. Det er bedre å sette en mindre stolpe i vinkel for å få opplegg for sidebjelken. Finérbalk tror jeg ikke er et alternativ i dette tilfellet (ellers et ypperlig materiale).

J justusandersson skrev:
Helt korrekt att du kan ersätta 56x225 med 115x180. 180 mm är normalt den laveste høyden på limtrebjelker. Du kan presse høyden noe ved å kløyve en 165x315 bjelke (skal ha tilleggsbetegnelsen "h" som forteller at den er homogen). Da kan du komme ned til 155 mm i høyde. Høydevinsten har dog en høy pris. Stolpene bør velges slik at de tilsvarer bjelkens bredde. Det er bedre å stille en mindre stolpe i vinkel for å få opplegg for sidebjelken. Finerbjelke tror jeg ikke er et alternativ i dette tilfellet (ellers et ypperlig materiale).
Hei,

Tusen takk for hjelpen :). Har også forsøkt å blåse støvet av kunnskapene i fasthetslære fra skolen og brukt programmet Finnwood 2.3.1 fra Metsäwood, og det foreslo også 115x180 bjelke. Det hadde også fungert med 90x180 om jeg bare visste hvordan jeg skulle gjøre den stivere da nettopp bøyemomentet blir for stort. En mulighet er å legge til en fjerde søyle for å redusere spennvidden på bekostning av kortere uteromsdel i forkant. Å gå opp ytterligere i dimensjon i bredde til en kløyvd 165 var en interessant tanke, men det får bli en siste utvei da jeg tenker meg at bærelinjen vil se veldig overdimensjonert ut i forhold til resten av konstruksjonen (begynner å smerte allerede ved 115).

Angående opplegg for sidebjelkene, så vurderer jeg å skru-lime en 36x115 mm regel i de fremre stolpene, eller alternativt feste dem med bjelkesko eller vinkelbeslag i den fremre bærelinjen. De ser ut til å ha bærende funksjon uten mer estetisk. Sammenlignet med Skånska byggvarors pultstamme "Fira", og den har ingen sidebjelker, bare en toppregel for å feste rammen til uteromsdelen.

Sist redigert:
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Så nå er uterommet endelig bestilt og det nærmer seg levering. Som jeg tidligere har nevnt, så må jeg bytte ut den fremre bjelken mot enten 90x180 eller 115x180 for å få ned høyden bak. Tror det burde være nok med 90x180 limtre, men det heller mot 115x180 (mest likt 56x225 i egenskaper) som jeg må hakke ut i ytterkantene ca 50 mm for å få plass til sidebalkene (56x180 limtre). Dette burde fungere siden den største lasten blir på de indre søylene (se vedlagt bilde). Hva tror dere?

Jeg må også endre sidebalkene til 56x180 (leveres som 56x225) for å tilpasse høyden til den nye bjelken. Så spørsmålet mitt er om jeg skal bestille nye 56x180 balker (ser ut til kun å finnes hos Skånska byggvaror) for sidene, eller om jeg kan kutte ned de leverte 56x225 balkene på langs. Vet at disse ikke er av homogent limtre, men på den annen side så bærer ikke sidebalkene noen last som jeg ser det, de er bare til festepunkt for uterommets skinner.

Muligheten for å kappe en bjelke ved opplaget begrenses blant annet av at det må være nok materiale igjen for å klare de skjærkreftene som oppstår der. Med 115x180 skal det ikke være noe problem i dette tilfellet. Deler du en ikke-homogen limtrebjelke, må du regne med en dårligere stivhet (elastisitetsmodul), men den er sikkert tilstrekkelig med hensyn til spennvidde og last.

• Liker
Ivan_GVSDK
  • Laddar…
Takk for tilbakemeldingen :-). Jeg sjekket med dimensjoneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se før jeg stilte spørsmålet mitt her på forumet, og ifølge de beregningene skulle det holde med 10 mm opplegg for fremre bæreline for de ytre stolpene. Var dog litt usikker, da det programmet begrenset cc-målet mellom ytre og indre stolper til 600 mm, men min stamme har 445 mm. Når det gjelder sidebjelkene, så er det kanskje enklest å bestille 2 stk 56x180 fra Skånska byggvaror eller bestille ytterligere en 115x180 og få den kløvd i to deler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.