11.977 lest ·
5 svar
12k lest
5 svar
Hjelp med beregning, stålbjelke, "travers"
Er det noen som kan hjelpe meg med beregning for en passende ståldragerekonstruksjon til garasjen min.
Jeg hadde tenkt å bygge en travers med en IPE eller HEA bjelke i taket.
Spennvidde: 7,5 m
Maks belastning i midten, 1 tonn
Bjelken skal deretter ligge over 2 sidebjelker, for å få en langsgående bevegelse også.
Spennvidde: 8 m alternativt 4 m, dvs. med 3 søyler.
Maks belastning, den tverrgående bjelkens vekt + 1 tonn, + kanskje rundt 100 kg i blokk, hjul mm
Siden takhøyden er viktig under den tverrgående bjelken, kan jeg tenke meg å ha doble bjelker for å redusere høyden.
Jeg hadde tenkt å bygge en travers med en IPE eller HEA bjelke i taket.
Spennvidde: 7,5 m
Maks belastning i midten, 1 tonn
Bjelken skal deretter ligge over 2 sidebjelker, for å få en langsgående bevegelse også.
Spennvidde: 8 m alternativt 4 m, dvs. med 3 søyler.
Maks belastning, den tverrgående bjelkens vekt + 1 tonn, + kanskje rundt 100 kg i blokk, hjul mm
Siden takhøyden er viktig under den tverrgående bjelken, kan jeg tenke meg å ha doble bjelker for å redusere høyden.
Dette er ikke noe man som lekmann skal forsøke å løse selv. Det er store krefter du bygger inn i bygningen!
Skal du ha så lav byggehøyde som mulig må du gå på HEA-bjelkealternativet, men det blir stort og tungt! Eks: 1 tonn opphengt i 2 punkter med 8 meters avstand = HEA200. Bjelken veier 42,3 kg/meter så det blir ganske stor egenvekt.
Det finnes ferdige skinnesystemer som brukes innen industriene, se på de pendlede systemene (for å unngå "skuffeffekter"). Da får du som regel også ned egenvekten + at det blir lettere å håndtere lastene.
Skal du gjøre noe skinngående oppe i taket så bør du ha kjøremotorer i X og Y-retning pga egenvekten i den flyttbare delen.
Uansett løsning bør du ta hjelp av fagmann. Vet ikke hvor i landet du bor men jeg anbefaler deg å kontakte f.eks. Dematek for å få hjelp med dette. www.dematek.se
MVH Stefan Ottosson
Skal du ha så lav byggehøyde som mulig må du gå på HEA-bjelkealternativet, men det blir stort og tungt! Eks: 1 tonn opphengt i 2 punkter med 8 meters avstand = HEA200. Bjelken veier 42,3 kg/meter så det blir ganske stor egenvekt.
Det finnes ferdige skinnesystemer som brukes innen industriene, se på de pendlede systemene (for å unngå "skuffeffekter"). Da får du som regel også ned egenvekten + at det blir lettere å håndtere lastene.
Skal du gjøre noe skinngående oppe i taket så bør du ha kjøremotorer i X og Y-retning pga egenvekten i den flyttbare delen.
Uansett løsning bør du ta hjelp av fagmann. Vet ikke hvor i landet du bor men jeg anbefaler deg å kontakte f.eks. Dematek for å få hjelp med dette. www.dematek.se
MVH Stefan Ottosson
Traversbjelke er normalt en sveiset kassebjelke med livavstivinger i bjelken for å forhindre innbulking.
En så lang bjelke som 7,5 m blir ganske tung hvis det ikke er en kassebjelke.
Det er ikke egnet å eksperimentere med traversbjelker selv.
Hvis du absolutt vil gjøre det så tenk på at opplagene i sidene for bjelken også må dimensjoneres med tanke på lasten over hele traversbanens lengde.
En så lang bjelke som 7,5 m blir ganske tung hvis det ikke er en kassebjelke.
Det er ikke egnet å eksperimentere med traversbjelker selv.
Hvis du absolutt vil gjøre det så tenk på at opplagene i sidene for bjelken også må dimensjoneres med tanke på lasten over hele traversbanens lengde.
IPE bjelke er best når det gjelder egenvekt i forhold til bæreevne.Brannmark skrev:
Det er akkurat på grensen at du klarer deg med en IPE-140 (Holdf 275 N/mm2).
Men da får du en nedbøyning på hele 77mm.
Jeg ville nok valgt en IPE 160 som finnes i holdf 355 N/mm2, den klarer teoretisk 2,1 tonn i ditt tilfelle og bøyer "bare" ned 48mm ved ett tons last.
Er enig med rtyui987 og dunde, dette er ikke noe man skal tukle med selv. 1 tonn last og en nedbøyning på 48 mm... kommer til å bevege seg mye så hva som helst kan skje. Mange ubehagelige effekter man må ta i betraktning. Selv om den finnes i en styrkeklasse som klarer 355 N/mm2, må man tenke på spenningskonsentrasjoner, lavsyklusutmattelse, egenresonanser, bukling, . Virker bare generelt farlig.
Mvh
Per
tekn. dr i mekanikk
Mvh
Per
tekn. dr i mekanikk
http://www.blocket.se/vi/18978338.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/18807620.htm?ca=6_
Et lite utvalg av ferdige traverser, kutt ned til ønsket lengde bare, antakelig billigere enn å bygge selv, og enklere...
http://www.blocket.se/vi/18807620.htm?ca=6_
Et lite utvalg av ferdige traverser, kutt ned til ønsket lengde bare, antakelig billigere enn å bygge selv, og enklere...
Klikk her for å svare