3.665 lest ·
9 svar
4k lest
9 svar
Veksle av med stålbjelke for stort vindu - beregningshjelp!
Hei på dere, jeg har sett at det finnes mange flinke som hjelper til med dimensjonering av bjelker, for limtre finnes en fin guide på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ men for stål finner jeg ingenting lignende. Her kommer litt info.
Sommerhytte, 1 plan, trehus.
ca 30 graders takvinkel, teglstein på taket (ser tunge ut)
8 meter "bredt" mellom langsidene dvs 4 meter fra møne.
Jeg ønsker å sette inn et vindu med bredden 2.5m på langsiden.
guiden ovenfor foreslår
Limtre 66×270 GL28cs, deformasjon 7 mm (L/341), utnyttelsesgrad 79%
Dessverre er byggehøyden på 27 cm altfor mye. Jeg ønsker altså minimal (eller mindre) byggehøyde.
Sommerhytte, 1 plan, trehus.
ca 30 graders takvinkel, teglstein på taket (ser tunge ut)
8 meter "bredt" mellom langsidene dvs 4 meter fra møne.
Jeg ønsker å sette inn et vindu med bredden 2.5m på langsiden.
guiden ovenfor foreslår
Limtre 66×270 GL28cs, deformasjon 7 mm (L/341), utnyttelsesgrad 79%
Dessverre er byggehøyden på 27 cm altfor mye. Jeg ønsker altså minimal (eller mindre) byggehøyde.
Etter litt miksing med takets egenvekt kan jeg få den til å vise
Limtre 115×180 GL30c, deformasjon 12 mm (L/210)*, utnyttelsesgrad 84%
Jeg glemte å nevne at maks bredde på bjelken er 130mm. Jeg vil altså gjerne ha trebjelker, men byggehøyden må være rimelig. Kanskje man kan sette inn to bjelker ved siden av hverandre som til sammen er <=130mm
Videre finnes det allerede en overligger, den måler 130x70. Tanken er å la denne ligge igjen, kanskje er det feiltenkt?!?
Limtre 115×180 GL30c, deformasjon 12 mm (L/210)*, utnyttelsesgrad 84%
Jeg glemte å nevne at maks bredde på bjelken er 130mm. Jeg vil altså gjerne ha trebjelker, men byggehøyden må være rimelig. Kanskje man kan sette inn to bjelker ved siden av hverandre som til sammen er <=130mm
Videre finnes det allerede en overligger, den måler 130x70. Tanken er å la denne ligge igjen, kanskje er det feiltenkt?!?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
115x180 er betydelig mindre stiv enn 66x270. Skal du ha en 115 mm bred bjelke bør den være 225 mm høy. Den laveste stålbjelken du kan bruke er en HEA 120 (114 mm høy). Et firkantrør, VKR 120x80x8, går også bra. Omregningen til stål utgår fra 66x270 limtre, og at den er riktig dimensjonert.
Ojojoj, denne informasjonen er verdt gull.
samme side foreslår følgende sidestolper. disse fungerer utmerket tenker jeg, selv om man kjører stål
Limträ 90×90 GL30h
Utnyttelsesgrad 25%, Lagerreaksjon 20,005 kN Minste lagerlengde (ytre) 12 mm
@justusandersson, når du nevner firkantrøret skriver du VKR 120x80x8, bare for å være på den sikre siden, høyden her er 80, dvs bjelken "ligger"?
samme side foreslår følgende sidestolper. disse fungerer utmerket tenker jeg, selv om man kjører stål
Limträ 90×90 GL30h
Utnyttelsesgrad 25%, Lagerreaksjon 20,005 kN Minste lagerlengde (ytre) 12 mm
@justusandersson, når du nevner firkantrøret skriver du VKR 120x80x8, bare for å være på den sikre siden, høyden her er 80, dvs bjelken "ligger"?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
Nei, et tverrsnitt skal være så høyt som mulig for å gi maksimal bæreevne, da formelen for bøyningsmotstandsmoment for et rektangulært tverrsnitt er I=(b*h^3)/12.
Så VKRn skal garantert stå opp for å være utbyttbar mot HEA120.
Så VKRn skal garantert stå opp for å være utbyttbar mot HEA120.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I ståltabellene står det VKR 120x80x8, litt bakvendt synes jeg. Men, firkantrør kan jo brukes både stående og liggende, men med forskjellige egenskaper.
Klokkeklare svar, det eneste jeg hadde ønsket å få bekreftet er at det ikke er noen problemer med å bruke limtre som søyle, type Limträ 90×90 GL30h. Tre føles praktisk siden jeg lett kan skru fast det planlagte vinduet i "søylene"
Deretter føler jeg at det bare er å kjøre på
Deretter føler jeg at det bare er å kjøre på
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er helt OK å bruke 90x90 limtrestolper her.
Da jeg fikk fin hjelp sist smyger jeg inn et nytt spørsmål (samme bygning som i første innlegg). Denne gangen gjelder det en bredde på 165 cm. Det innebærer at 1 bærende vertikal regel vil bli fjernet. Denne gangen er det mindre trangt så treregel kan være et alternativ.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.242 innlegg
Klikk her for å svare