Hei!

Jeg har lest en del innlegg her i forumet, men jeg har ikke fått helt klart for meg hvordan jeg med sikkerhet skal dimensjonere en bjelke for en åpning i en bærende yttervegg. Jeg har forstått at det finnes en hel del dyktige og kunnskapsrike folk her på forumet. Jeg håper inderlig at noen kan hjelpe meg. Jeg har forsøkt å regne selv, men er ytterst usikker på om mitt resultat kan stemme.:S Jeg har en skyvedørspart på 3,5m som skal inn. Ettplans hus med kjeller. Bor i Göteborg.

Ifølge beregningsprogram på Moelven, har jeg en belastning på 14,4kN. Limtrebjelke med dimensjon 115x270 anbefales. Nedbøying blir da 9mm. På grunn av plassmangel vil jeg ha en HE-bjelke. Jeg har regnet ifølge formel tatt fra Karlebo håndbok for å få nedbøying (f):

f=PxI3/48xExJ regner på en HE100B: 1400x350 opphøyd til 3/48x2100000x5000=0,119cm

Kan dette virkelig stemme??? 1mm nedbøying!!! Jeg har kun et par dager før snekkerhjelpen kommer. Jeg kjenner en lett panikk :(

Håper på hjelp! Robert

Er du sikker på lasten, ca. 1.5 ton (utbredd?) last på 3.5 meter høres ut som en veldig liten last synes jeg.

En HE100B bjelke har et treghetsmoment på kun 450cm4, spontant så føles det som at den er altfor svak for en så lang spennvidde.

Taklasten er ifølge Moelvens Balkprogram:
0.9kN/m2, betongpanner/isolasjon/innvendig bekledning
husbredde 6m
åpning 3.5m
dette gir en dimensjon søylelast 16,3kN (jeg fikk 14.4 ved uisolert - feil valgt av meg tidligere)
...aha...det bør innebære 32kN taklast, eller hva?
ny utregning gir meg 3mm.

rimelig?

Jeg tror ikke du bruker riktig formel.
Men jeg har ikke formelsamlingen min tilgjengelig, så jeg kan ikke sjekke hva riktig formel for fritthengende på to støttepunkter og utbredt last er.

3mm er ikke en rimelig nedbøyning for en HE100B med 3,5m spennvidde.

Så lurer jeg på om opplysningene dine tar hensyn til snø og vindlast?

Sist redigert:
Jeg tror at formelen skal være f=5xQxLxLxL / 384xExI
Dette gir da en nedbøyning på 1.9cm ved Q 32kN

Formelen du bruker er for punktlast midt på bjelken.

Men jeg tror fortsatt at 32kN er for liten last på en så lang strekning som 3.5m hvis man tar hensyn til både snø og vind.

Sist redigert:
Hva jeg forstår så er lastsonen 1.5(Göteborg) inkludert.
Jeg har dog ikke klart for meg hva 16,3kN søylelast innebærer.
Jeg tolker det som at det er lasten på søylen i hver ende av bjelken.
Da burde vel det tilsvare 32,6kN punktlast, eller misforstår jeg det hele:x
Hmmm...20 år siden man holdt på og regnet på sånt her:(

• Liker
Davjo
  • Laddar…
Hva jeg forstår så er lastesone 1.5 (Gøteborg) inkludert. Jeg har dog ikke klart for meg hva 16,3kN søylelast innebærer. Jeg tolker det som det er lasten på søyler i hver ende av bjelken. Da burde vel det tilsvare 32,6kN punktlast, eller misforstår jeg det hele. Ved punktlast F har man F/2 ved henholdsvis søyle.

Må jeg takke for at du tar deg tid Gabbe1! d^_^b

Årsaken til at jeg regnet med utbredt last er at på en så lang strekning som 3,5m antok jeg at flere takstoler vil belaste bjelken.
Regner man med en punktlast på 32kN midt på bjelken så vil nedbøyningen bli mer enn 3cm.

OM det nå stemmer med 32kN som total last så ville jeg valgt f.eks. en HE160A og fått en nedbøyning på 5mm.

Men jeg ville absolutt dobbelsjekket den belastningen med en konstruktør før jeg bestilte bjelken.

Jeg må ha en tiopotens feil et sted, for jeg får nedbøyning på 3mm, ikke 3cm....
Jeg får nok følge ditt råd og la en byggkonstruktør regne på det hele.

Takk uansett!

32000x350x350x350 / 48x21000000x450 = 3.02cm

Men som sagt, å regne med utbredt last er nærmere sannheten og igjen så tviler jeg på at den totale lasten bare blir 32kN

Hmmm....da blir det nok en IPE220...tröghetsmoment på 2772:wow:
bør bli 3mm bøyning ved utbredd last OM nå taklasten er knappe 33kN...

• Liker
Stensson11
  • Laddar…
Jeg skulle gjerne hatt den samme hjelpen jeg også, har brukt et program online for å regne ut hvilken bjelke og søyle jeg bør ha, som erstatter den bærende betongveggen som skal bort.

Her er programmet:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/

Tok i litt og fikk dette i rapporten:

Dimensjoneringsrapport for innvendig veggåpning i tomannsbolig, med belastnings- og utformingsdetaljer samt illustrasjon av bygningens tverrsnitt.

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilke stålbjelker jeg kan bruke for dette?

Du må nok forklare hvilke parametre (lengder, bredder mm) du har brukt. Jeg kan ikke lese det ut av bildet så det stemmer.

J justusandersson skrev:
Du må nok si hvilke parametere (lengder, bredder mm) du har brukt. Jeg kan ikke lese det ut fra bildet så det stemmer.
Hei!

Bredden på huset er 7500mm. Lengden på åpningen skal være 3800 har jeg skrevet. Selve veggen er 3540, men så har jeg regnet inn søylene også, derfor la jeg til det. Høyden på gulvet er 2300, men skrev 2500 for å ta i litt her også.

Det skal være 2 søyler, og åpningen skal være på plan 1. På plan 2 finnes et kjøkken og bad, men kjøkkenet skal gjøres om til et soverom.

Takvinkel er 23 grader.

Er det riktig informasjon jeg har gitt deg nå :)

Det er noe galt i din utregning som jeg ikke kan forklare, men velger du de dimensjonene som du har fått fram har du i alle fall ikke underdimensjonert. Ellers ville jeg foreslått 90x360 på bjelken. Stolpene klarer lasten galant, men det er jo også minimumsdimensjonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.