Jeg satte inn isolasjon (170mm) i vår utbygging for 1 uke siden for å la konstruksjonen tørke litt ekstra før jeg setter opp dampsperren, har hatt på byggvifter og luftavfukter. Oppdaget i dag at det var kondens innenfor vindsperren og at isolasjonen nærmest var litt fuktig. Jeg har stående panel med gles og vindsperre utenfor isolasjon/stammen.

Mitt spørsmål er om kondensen vil tørke bort ut gjennom vindsperren eller om jeg skal rive ned isolasjonen?

• Byggkonstruksjon med innlagt isolasjon og synlig dampsperre, med mulig kondens bak vindtett duk. Trehus med stenderverk og vindu øverst i bildet.
Sist redigert:
Rev akkurat ut isoleringen og lar det tørke noen dager, hvor raskt tørker isolasjon om den kun har litt fukt på overflaten? (kjører med byggvifter og avfukter)

Feilen du har gjort er at du ikke har satt dampsperren med en gang. Slik som det er nå, kondenserer den fuktige inneluften på vindsperren.
Et problem man lett får hvis man bygger i den kalde årstiden.

Ta ned isolasjonen på den delen du kan og spre den ut på gulvet. Kjør med byggvifter akkurat som du gjør til det er tørt på vindsperren.
Sett deretter isolasjonen raskt på plass og påfør dampsperren. Den gjenværende fukten vil ventileres bort gjennom vindsperren. Det viktige er at det blir tett innvendig slik at ingen ytterligere fukt kommer inn i isolasjonen.

Hva er det man ser på bildet? Takvindu?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.