Okei ikke lettbetong.
Da har du rett med å bruke rødgrunn eller sementgrunn a for å deretter bruke B-bruk.

Men begynn med den store sprekken, grunne og deretter reparere med b-bruk, men den ser så dyp ut at du bør legge i to omganger til du kommer i nivå med resten.
Selv om du har b-bruk med stor ballast begynner det å synke hvis du har mer enn 2 cm dypt på om gangen.

• Elsker
Jotsat
  • Laddar…
J
L Lerstenstegel skrev:
Okei ikke lettbetong.
Da har du rett med å bruke røgrunn eller sementgrunn a for å deretter ha B-mørtel.

Men begynn med den store sprekken, grunne og så reparere med B-mørtel, men den ser så dyp ut at du bør legge det i to omganger til du kommer i nivå med resten.
Selv om du har B-mørtel med stor ballast begynner det å synke hvis du har mer enn 2 cm dypt på gangen.
Tusen takk, da gjør jeg det! Skal åpne opp for større vindu og ta ned puss i dag er det tenkt.

Takk igjen!

J
Rev en platsbygd garderobe også og i den fant jeg en ventilasjonskanal i eternitt som måtte ut, så fikk ikke gjort så mye som jeg hadde håpet på i dag med pussen. Testet både borremaskin med stålbørste og malerbørste, sparkel og hammer, men lettest var faktisk vanlig malingskrape for å fjerne.

Hvor mye må bort fra veggene? Det gule er en maling som der den slipper gjør det i sprø flak. Men nede, det som er igjen, sitter den ekstremt hardt i pussen og pussen i seg sitter ekstremt hardt i underlaget.

Er dette nok for rødgrunn og b-bruk? Det er Pordrän på utsiden om det har betydning.

Veggen i en kjeller med pågående renovering der gammelt, gult lag sitter flekkvis igjen på betongveggen. En ledning henger fra et lite vindu.
Rom med uferdige murvegger og en liten sprekk ved vinduet, med gult malingsflak på veggene. Lyspære henger fra taket.

Hvordan du sier at fargen slipper, indikerer på at det ikke er plast eller olje.
Da går det an å pusse på, bare du sørger for at du har ordentlig med grunn der fargen er.
Det vil gjerne renne og bli tynt over farge hvis man prøver med kalkbørste. Så det er lettere om du blander sluring og slår på med murskjeen så det blir grovt og får ordentlig vedheft.

• Liker
Jotsat
  • Laddar…
J
Dette ble nesten som en bygglogg om noen vil flytte og døpe om :)

Tok ned all puss, ville ikke ta sjansen. Kjøpte diamantblad på Jula og freste med vinkelsliper. Det i særklasse kjedeligste og mest slitsomme jeg har gjort. Reparerte sprekker og hull med b-bruk.

Uansett, i går forvannet jeg og fikk på rødgrunn mot ytterveggene. De var ujevnt murt, så det var ganske krevende det også. 2-8mm kanskje. Påførte med egen skånska og penslet med vann når det var overflatetørt for å få grov struktur.

Nå til spørsmålene.
1) Da samboeren kom ned sa hun "kan vi ikke bare ha det sånn her?". Overflaten ble ganske bra med en gang. Altså vi pusse med B-bruk, eller kan vi male rett på rødgrunnen (combimix) med silikatmaling?
2) Hvis vi maler med silikatmaling direkte på rødgrunnen, kan man senere pusse med B-puss på silikatmalingen, eller må alt ned igjen først hvis vi ombestemmer oss om 10 år?

Kjellerrom med ujevn vegg malt i brun rødgrunn og lyse fliser på gulvet. To små vinduer med fargerike ruter på hver sin vegg.

Vegg med rødgrunn og ujevn tekstur, pusset med egen teknikk. Mørke og lyse partier viser det grove mønsteret som ble skapt med pensel og vann.

Sist redigert:
Det må ha blitt mange sekker rødgrunn og unødvendig dyrt. Dog så er rødgrunn i praksis et a-bruk, så det er veldig hardt så det er veldig sannsynlig at dette vil sprekke om du har pusset opp til 8mm (meningen man skal pensle på eller slå en sluring på noen mm) med dette.

Nå når du har fylt ut så går det raskt å legge neste lag så jeg ville ventet en uke for eventuelle tørkesprekker, så skåret dem med kniv og lagt et lag til med b-bruk over hele. Det er lett å få samme overflate du synes ser bra ut allerede, og du slipper å se like mye blokk gjennom pussen.
Jeg tror også at fargen i rødgrunnen kritter ganske mye og vil blø gjennom om dere prøver å male det. Har aldri hørt om noen som har malt på rødgrunn så det er bare min gjetning.

J
L Lerstenstegel skrev:
Det må ha blitt mange sekker rødgrunn og unødvendig dyrt. Dog så er rødgrunn i praksis et a-bruk, så det er veldig hardt så det er veldig sannsynlig at dette vil sprekke hvis du har pusset opp til 8mm (meningen at man skal pensle på eller slå en sluring på noen mm) med dette.

Nå som du har fylt ut så går det raskt å legge neste lag, så jeg ville ha ventet en uke for eventuelle tørkesprekker, så skåret dem med kniv og lagt et lag til med b-bruk over hele. Det er lett å få samme overflate du synes ser bra ut allerede, og du slipper å se like mye blokk gjennom pussen.
Jeg tror også at fargen i rødgrunnen krittner ganske mye og vil blø igjennom hvis dere prøver å male det. Aldri hørt om noen som har malt på rødgrunn, så det er bare min gjetning.
Ok, høres ut som det er dumt å male på a-bruk pga sprekker, selv om det skulle fungere. Angående tykkelse står det 4-9mm på combimix siden, så ingen probbs der. Det var bare ved en stein det ble 6-8mm, uten å regne er øvrig kanskje 3-4mm. Angående kostnad, nei, det er ikke noe jeg blir ruinert for :) gikk med 5(6?) sekker a 69kr til ytterveggene. Inneveggene blir bare B-bruk. Koster 50kr, så svært marginal forskjell kostnadsmessig

Men da kjører jeg b ovenpå også på ytterveggene! Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.