Hei. Jeg skal rive ut isolasjon og tretex-plater i et rom i kjelleren for å pusse opp og friske opp slik at det kan brukes. Jeg trenger hjelp til å vite hvor gammel den forrige renoveringen er da noen områder i huset har asbestplater osv.
Kan jo ikke garantere at uttak osv er fra renoveringen, men kanskje kan noen årstall utelukkes.
Huset: bygd 30-tallet. Eternittplater i vaskeromstak (rom ved siden av aktuelt rom), garasjetak, ventilasjonskanaler
Vegger i aktuelt rom: pappboard (tretex?) glassfiber, trestendere
Gulv: senket ca 15 cm, ligger rød fliser skal være igjen
I en del av rommet er det bygget et bad. Uklart om det er gjort samtidig, men gulvet er litt "halvsenket". Følelsen er at det er gjort samtidig. Det har litt mer typiske trekk som kanskje er lettere å datere.
Jeg ville gjette midten av 50-tallet for badet, og det er basert på hvordan (det uoppussede) badet så ut i den 50-tallsleiligheten jeg bodde i for tjue år siden.
Løsbar toalettsits kom 61 og justerbare føtter på innebygd badekar 65, så vidt jeg vet. Så det kan hjelpe deg å datere. Jeg synes gulvet utenfor toalettet hvisker om senere tid, men det er kanskje senere installert.
Takk for svarene alle, da sier vi 60-tallet. Gulvet i rommet er vi helt enige om burde komme senere, følelsen er sent 80-tall. Det vanskelige er at gulvet går opp på trefiberskiven på veggen og så vidt jeg vet ble ikke tretex produsert etter tidlig 70-tall(?) Kan man se om det er tretex eller en annen fiberskive? Fisker litt etter hvor mye asbest det kan være om dere ikke har merket det og hvor mye man burde rydde bort på en gang når man uansett "sanerer" i kjelleren etter riving.
Det heller mot at jeg tar på meg en p3-maske og fjerner veggene + pusser opp og maler i det aktuelle rommet.
Baderommets gulv har løsnet inne ved toalettet, vi skal prøve å finne samme mosaikk ev. lappe rundt toalettet så det ser bra ut. Mange har påpekt at baderommet er fint, så vi skal nok spare det, fuge om og fikse elektrisiteten. Blandebatteriet er et kunstverk!
Er det ikke verdt noen hundrelapper og et par dagers venting for å vite sikkert om det finnes noen asbest et sted?
Jo, egentlig. Siden vi har det i både ventilasjonskanaler, vaskeromstak, garasjetak, pilarer som garasjen står på(!) forutsetter jeg nesten at det er i fug og lim også.. kommer til å ha P3-maske uansett og tette til omkringliggende rom.
Men forsåvidt, vil ta bort plastmatten i øvrige kjelleren en gang også og da vil jeg ikke slipe asbestlim selv. Å forsiktig ta bort vegger er etter min mening en ting, å stå med slipemaskin en annen. Fikser det med en gang faktisk. Takk for forslaget.
Rev ned alt og skal ta ned puss i morgen, tenkte jeg.
En større sprekk, men ingen problemer. Pussen er veldig porøs mange steder. Sliper bort alt med vinkelsliper eller børste på bor, tror jeg får bort det meste. I sprekken er mørtelen nesten som sand.
Men hva gjør man så? Tenkte pusse og male med silikatmaling. Har pusset før, men da på nymurt leca. Bløtlegge med tynnflytende A-mørtel og så B eller C-mørtel i riktig tykkelse? Føler at jeg vil ha en relativt jevn og enhetlig overflate når jeg pusser med B eller C-mørtel...?
Det ser ut som lettbetong, andre mørtler som gjelder da (mørtel med kalk skal ikke ha direkte kontakt med blokkene) samt sprekken er veldig grov.
Skjær opp sprekken ordentlig minst 2cm på hver side og kanskje 4cm dypt, grunn og så fyll opp igjen i to omganger så har du en sjanse for at det skal holde.
Grunn alt med hvitgrunning (Weber 105), bruk nett (anbefales på blokk da bevegelser kan skape sprekker i linjene rett gjennom pussen) og sett enten en sementmørtel A eller en lavalkalisk b-mørtel (Weber 130) for utstokking.
Utstokking skal dekke nettet og være rett så det er her du setter ribber og sidebord.
Så avhengig av hvilken overflate du har tenkt så kan du bruke alt med en Weber 133 og filte fint eller bare stålglatte overflaten hvis du skal sparkle.
Det ser ut som lettbetong, andre mørtel som gjelder da (mørtel med kalk må ikke ha direkte kontakt med blokkene) samt sprekken er veldig grov.
Skjær opp sprekken ordentlig minst 2cm på hver side og kanskje 4cm dypt, grunne og så fyll opp igjen i to omganger så har du en sjanse for at det skal holde
Grunne alt med hvitgrunning (Weber 105), netting (anbefales på blokk da bevegelser kan lage sprekker i linjene rett gjennom puss) og sett enten en sementmørtel A eller en lavalkalisk b-mørtel (Weber 130) til utstøping.
Utstøping skal dekke nettet og være rett så det er her du setter lister og smygbrett.
Så avhengig av hvilken overflate du har tenkt så kan du kjøre alt med en Weber 133 og filte fint eller bare stålsette overflaten om du skal sparkle.
Super, takk for svar! Fantastisk med modellnr på det du prater om, forenkler fantastisk. Det er betonghullstein, visste ikke at det spilte noen rolle.
Gjelder fortsatt hvitgrunning (105) da eller kan jeg kjøre sementmørtel A evt Rødgrunn for å fylle igjen hull/sprekker OG bruke samme på hele veggen før puss?
Eller hva mente du ellers at sprekker og hull skulle fylles opp med?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.