Den liggende panelen kan ikke være bærende på noen måte. Sprett løs noen planker og se etter hvordan det ser ut bak.

Hei!

Har nettopp kjøpt mitt første hus (bygd i 1942) med en utbygging gjort i 2002. Huset er et sokkelhus og utvidelsens "kjellerdel" ble aldri ferdig. Jeg tenkte nå å legge gulv, tak og vegger.

Jeg har vedlagt to bilder som viser hvordan en del av kjelleren har kryssfiner med isolasjon bak, og på andre steder er det rene "byggblokker". Det er også vannbåren gulvvarme.

Jeg vil nå sette opp gipsplater men har forstått at man skal ha luftspalte. Jeg har da noen spørsmål rundt dette.

1. Når man sier luftspalte, holder det med 3-5 cm luftspalte virkelig? Eller må man også ha til og fra luftspalte til dette rommet? Tenker at fukten blir værende uten ventilasjon av dette rommet?

2. Har tidligere eiere gjort rett? De ser ut til å ha isolert direkte mot murblokkene og deretter kryssfiner utenpå det. Det kan muligens være noen luftspalte bak isolasjonen (har enda ikke åpnet ordentlig og sjekket). Men samtidig har det sett ut sånn her i over 20 år og ingenting ser ut til å ha skjedd.

3. Har også lest om celleplastisolering (XPS eller EPS) der man faktisk legger direkte mot yttervegg. Tanker rundt dette?

Takknemlig for råd. Tenkte ta det rolig og metodisk, begrenset erfaring med dette.

• En del av en kjeller med plywoodvegger, en liten vindusrute, en lyspære i taket, samt kofferter og klær hengende på en klesstang.
  • Kjellerrom med uferdige betongvegger, lagt opp med paller, plastkasser og verktøy på hyller, smått opplyst av en lyspære i taket.
Sist redigert:
Ellers pusser du veggen og maler så.

D D_Anders skrev:
Ellers pusser du veggen og maler deretter.
Skal det være en spesiell puss da (ikke organisk)?

Fant også denne løsningen:

XPS direkte mot murblokk → fibergips eller Wedi-plater → sementbasert sparkel (Casco HusFix eller lignende) → silikatmaling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.