263.746 lest ·
150 svar
264k lest
150 svar
Hjelp angående gips på kjellervegger!!!
Ja, det tror jeg også. Men blir det så dyrt?JohannesP skrev:
Fermacellplatene er så stive og styrken så bra at du trenger bare en plate og du kan feste stort sett alt i denne med vanlig skrue.
Med gipsplate/ OSB må du ha doble plater for stivhetens skyld, og da har du dessuten et organisk materiale som øker muggrisikoen.
Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg
Hei igjenroland53 skrev:Ja, det tror jeg også. Men blir det så dyrt?
Fermacellplatene er så stive og holdbarheten så god at du bare trenger én plate og du kan feste praktisk talt alt i denne med vanlig skrue.
Med gipsplate/osb må du ha doble plater for stivhetens skyld, og da har du dessuten et organisk materiale som øker muggfaren.
![]()
Nå må jeg blande meg inn😜
Fermacell er ingen god idé i det hele tatt mot kjellervegger, det funker i våtrom med ikke-fylte yttervegger med tettsjikt.
Fermacell er 80% gips og 20% malt papir masse, så gipsen ville oppløses over tid, og papirmassen mugne,
Sitert:
FERMACELL Fibergips er godkjent av SITAC til vegger i våtrom. FERMACELL Fibergips består av 80% gips og 20% papirfibrer. Fibrene er fordelt i hele platematerialet og ligger i alle retninger, og dermed kombineres fibrenes strekkstyrke med gipsens trykkstyrke. Derfor har platene en styrke, som ligger langt over de velkjente gipsplater, og som kan sammenlignes med styrken for treplater.
Med vennlig hilsen,
Befaringsmannen
👍🏼 er det altså også papirfibre i minerit da?Besiktningsmannen skrev:Hei igjen
Nå må jeg blande meg inn😜
Fermacell er ingen god idé i det hele tatt mot kjellerved, det funker i våtrom med ikke motfylte yttervegger med tettesjikt.
Fermacell er 80% gips og 20% malt papir masse, så gipsen ville løsne opp med tiden, og papirmassen mugne,
Sitat:
FERMACELL Fibergips er godkjent av SITAC for vegger i våtrom. FERMACELL Fibergips består av 80% gips og 20% papirfibrer. Fibrene er fordelt i hele plate materialet og ligger i alle retninger, og dermed kombineres fibrenes strekkstyrke med gipsens trykkstyrke. Derfor har platene en styrke, som ligger langt over de velkjente gipsplater, og som kan lignes med styrken for treplater.
Med vennlig hilsen,
Besiktningsmannen
Nå var det vel ikke sånn at platene skulle monteres tett mot kjellerveggen om jeg forstod det riktig. Diskusjonen var om det kunne være et alternativ mot vanlige gipsplater (med papir ytterst) og osb-plater som ble montert på stålregler. !!Besiktningsmannen skrev:
Og i det valget ville jeg uten tvil velge Fermacellplater.
Fins sikkert enda mer egnede plater. Ser frem til panelets forslag....
Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg
Papirkledd gips på stålregler fungerer ikke risikofritt heller, selv om du har luftspalte ved siden av kjellerveggen så vil fuktigheten i dampfasen ødelegge gipsen samt at papiret på gipsen vil mugne.roland53 skrev:Nå var det vel ikke slik at platene skulle monteres tett mot kjellerveggen om jeg forsto det riktig. Diskusjonen var om det kunne være et alternativ mot vanlige gipsplater (med papir ytterst) og osb-plater som monteres på stålregler. !!
Og i det valget ville jeg uten tvil valgt Fermacellplater..
Finnes sikkert enda mer passende plater. Ser frem til panelets forslag....
Nei, og det var derfor jeg kommenterte at om valget sto mellom gips med papirbakside og Fermacell fibergips så ville jeg helt klart valgt Fermacell.Besiktningsmannen skrev:
Forstår ikke helt din kommentar i den situasjonen
Sist redigert:
Hei! Har i dag en kjeller som skal renoveres, utsiden er isolert og drenert med Isodrän, det er veldig lite fukt i vegger og gulv (ikke isolert). Huset er fra 39 og det har ikke vært noen fuktproblemer eller lukt før. Det som har vært montert er planker på oppmurt grunn og treplater på dette, noe som ser ut til å ha muliggjort at dampen får gå igjennom. Veggene ligger 1,20 under mark. Min tanke/spørsmål er om jeg setter stående takplåtsregler 25 mm inn i pussen for å rette opp veggen, og deretter feste med spikerplugg når det har tørket. Så spenner jeg opp en byggfolie over reglene med et slipp på 2 cm opp mot taket, lar OSB-gipsen være 2 cm fra taket også, og har en limet cellplastlist med avstand som muliggjør at luften kan komme ut. Deretter Platon-matte på gulv som jeg legger 2 cm fra veggen slik at luftingen havner bak plasten på veggen. Ovenpå Platonen legger jeg byggfolie med et oppbrett mot veggplasten og t-flex tape på dette. Dette vil vel resultere i at innenfor plasten kan jeg ha organiske materialer, og alt mot gulv og yttervegg før plasten er uorganisk og med luftspalte. Er dette en konstruksjon som ville fungere, eller vil man trenge å føre ut ventilasjon i fasade over bakken for ekstra ventilasjon? Jeg vil ikke ha noen vifter og ingen pussede vegger; jeg vil ha OSB og gips. Alle tips mottas, takk på forhånd 
Saken er vel den at du før eller senere spikrer hull i byggfolien, enten allerede når du setter opp eller senere, og da har du fuktigheten der uansett..
Platonmatter derimot skal jo være et sikkert kort for gulv
Platonmatter derimot skal jo være et sikkert kort for gulv
Hei. Tenkte å fylle på litt med hvordan jeg har tenkt i kjelleren min.
Det finnes noe som heter luxelement og et annet produkt som er veldig likt er jackon våtromsplate. Siden jeg ikke på noen enkel måte kunne få tak i de førstnevnte, ble det de andre.
Uansett har jeg tenkt å feste opp disse platene med en "koblaja" puss og deretter bore inn en skrue eller såkalt "dymling". Siden koblajan bygger litt i høyden, regner jeg med at det i det minste blir noen cm luftspalte bak. Deretter tar jeg opp to ventilasjonshull, ett øverst og ett nederst mot hver yttervegg, slik at fuktigheten i det minste kan komme ut et sted. Deretter flislegger jeg overflaten. Fordelen med denne løsningen er at det ikke finnes noe organisk materiale noe sted som kan mugne!
Og merker man at det blir veldig fuktig bak veggen, har man muligheten til å sette inn en mekanisk vifte som arbeider ut fuktigheten.
Alt dette er egentlig en snarvei fordi jeg synes det virker vanskelig å pusse opp veggene og rundt vinduet. Platene er liksom litt enklere å få pene!.....
Det finnes noe som heter luxelement og et annet produkt som er veldig likt er jackon våtromsplate. Siden jeg ikke på noen enkel måte kunne få tak i de førstnevnte, ble det de andre.
Uansett har jeg tenkt å feste opp disse platene med en "koblaja" puss og deretter bore inn en skrue eller såkalt "dymling". Siden koblajan bygger litt i høyden, regner jeg med at det i det minste blir noen cm luftspalte bak. Deretter tar jeg opp to ventilasjonshull, ett øverst og ett nederst mot hver yttervegg, slik at fuktigheten i det minste kan komme ut et sted. Deretter flislegger jeg overflaten. Fordelen med denne løsningen er at det ikke finnes noe organisk materiale noe sted som kan mugne!
Og merker man at det blir veldig fuktig bak veggen, har man muligheten til å sette inn en mekanisk vifte som arbeider ut fuktigheten.
Alt dette er egentlig en snarvei fordi jeg synes det virker vanskelig å pusse opp veggene og rundt vinduet. Platene er liksom litt enklere å få pene!.....
Forstår man rett ang "koblaja-puts" som at du skal "lime med puss punktvis"?
Jeg er bare nysgjerrig, jeg har ikke svaret på hvordan det ville fungere i en kjeller - men det jeg vet er at det er viktig at alt man gjør med hus skal være forståelig bl.a. for fremtidige eiere og at altfor uvanlige ideer bør unngås.
Jeg er bare nysgjerrig, jeg har ikke svaret på hvordan det ville fungere i en kjeller - men det jeg vet er at det er viktig at alt man gjør med hus skal være forståelig bl.a. for fremtidige eiere og at altfor uvanlige ideer bør unngås.
@Blwrgrl:
jeg har søkt her på byggahus-forumet men ikke funnet noe direkte fornuftig angående disse luxelementene. Men de har tydeligvis en hjemmeside med mange gode praktiske tips om hvordan man går frem for å maksimere bruken av produktet. Derfor anbefalte flisleggeren min dette systemet siden det var mye dokumentasjon å få tak i.
Hvis du ser på bilde 4a på følgende lenke: http://www.int.luxelements.com/lux_sweden/praxis/wand/wand-innenbereich.htm
kan du se de "ku-bæsjene" jeg snakket om. Grunnen er at man skal kunne sette platene i lodd og jevnt selv om underlaget er ujevnt. Han sa at det sparer mye arbeid ved å slippe å pusse, og spesielt rundt vinduet blir det kjempeenkelt å få det pent.
Så jeg tror det kommer til å bli veldig bra!
jeg har søkt her på byggahus-forumet men ikke funnet noe direkte fornuftig angående disse luxelementene. Men de har tydeligvis en hjemmeside med mange gode praktiske tips om hvordan man går frem for å maksimere bruken av produktet. Derfor anbefalte flisleggeren min dette systemet siden det var mye dokumentasjon å få tak i.
Hvis du ser på bilde 4a på følgende lenke: http://www.int.luxelements.com/lux_sweden/praxis/wand/wand-innenbereich.htm
kan du se de "ku-bæsjene" jeg snakket om. Grunnen er at man skal kunne sette platene i lodd og jevnt selv om underlaget er ujevnt. Han sa at det sparer mye arbeid ved å slippe å pusse, og spesielt rundt vinduet blir det kjempeenkelt å få det pent.
Så jeg tror det kommer til å bli veldig bra!
Hus med kjeller fra -70 tallet.
Kjelleren har tidligere vært innredet som peisestue samt bad/vaskerom. Oppforet furugulv med 45 lekter som har ligget på platen. Ved oppbryting og bortkjøring av gulvet så alt som nytt ut under. Også vegger har vært oppforet med trevirke, treremser ca 1-2cm, mineralull, asfaltpapp og trepanel. Også her så alt som nytt ut. Jeg kommer til å bruke et mekanisk ventilert gulv.
Tanken var fra starten å isolere på utsiden med isodrän, men noen problemer har oppstått. På den ene langsiden samt kortsiden ligger fjellet centimeter fra kjellerveggen når man har kommet ca 1-1.5m under bakken.
Min tanke er nå å bruke mekanisk ventilerte vegger innvendig, type platon, og oppfore med isolasjon utenpå det. Hvordan ser dere på den løsningen?
Eller ville det vært en fordel å bare ventilere den delen av veggen som man ikke kan isolere fra utsiden? Altså ventilere innenfra og isolere ca 50-70cm fra gulvet og opp og lekte opp veggen hele veien opp til taket. Den delen av veggen som er over bakken, kan jeg isolere den på innsiden? På utsiden legger jeg en tykkelse på 10-20cm isodrän ca 15cm under bakken og ned 80-130cm?
Kjelleren har tidligere vært innredet som peisestue samt bad/vaskerom. Oppforet furugulv med 45 lekter som har ligget på platen. Ved oppbryting og bortkjøring av gulvet så alt som nytt ut under. Også vegger har vært oppforet med trevirke, treremser ca 1-2cm, mineralull, asfaltpapp og trepanel. Også her så alt som nytt ut. Jeg kommer til å bruke et mekanisk ventilert gulv.
Tanken var fra starten å isolere på utsiden med isodrän, men noen problemer har oppstått. På den ene langsiden samt kortsiden ligger fjellet centimeter fra kjellerveggen når man har kommet ca 1-1.5m under bakken.
Min tanke er nå å bruke mekanisk ventilerte vegger innvendig, type platon, og oppfore med isolasjon utenpå det. Hvordan ser dere på den løsningen?
Eller ville det vært en fordel å bare ventilere den delen av veggen som man ikke kan isolere fra utsiden? Altså ventilere innenfra og isolere ca 50-70cm fra gulvet og opp og lekte opp veggen hele veien opp til taket. Den delen av veggen som er over bakken, kan jeg isolere den på innsiden? På utsiden legger jeg en tykkelse på 10-20cm isodrän ca 15cm under bakken og ned 80-130cm?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 innlegg
Om alt du rev var tørt og fint så vil du nok ikke ha noen problemer i fremtiden heller uansett hvordan du gjør. Ditt hus ligger antagelig ganske gunstig og vann fra omkringliggende materiale mangler nok helt.
Hei!
Jeg beklager hvis jeg burde starte en egen tråd, men jeg gjør et forsøk her:
Vi renoverer et rom i kjelleren (i et hus som er relativt nylig drenert) og har revet ned panel og tapet. Da ser veggen ut som på bildet, en lignende plankestamme. Bak denne er kjellerveggen i leca (med stor sannsynlighet). Vi er ikke helt sikre på hvordan veggen bør konstrueres, om vi skal pusse lecaveggen og male, eller om vi skal sette opp med plåtreglar. MEN, hva gjør vi med denne "plankestammen"? Jeg tør ikke rive det rett av da jeg er usikker på om det har en bærende funksjon. Er den tanken helt urimelig, eller hvordan bør jeg tenke? Vil uansett ikke ha organisk materiale i kjelleren.
Jeg beklager hvis jeg burde starte en egen tråd, men jeg gjør et forsøk her:
Vi renoverer et rom i kjelleren (i et hus som er relativt nylig drenert) og har revet ned panel og tapet. Da ser veggen ut som på bildet, en lignende plankestamme. Bak denne er kjellerveggen i leca (med stor sannsynlighet). Vi er ikke helt sikre på hvordan veggen bør konstrueres, om vi skal pusse lecaveggen og male, eller om vi skal sette opp med plåtreglar. MEN, hva gjør vi med denne "plankestammen"? Jeg tør ikke rive det rett av da jeg er usikker på om det har en bærende funksjon. Er den tanken helt urimelig, eller hvordan bør jeg tenke? Vil uansett ikke ha organisk materiale i kjelleren.