263.728 lest ·
150 svar
264k lest
150 svar
Hjelp angående gips på kjellervegger!!!
Min kjeller var skikkelig fuktig... Drenerte om med isodrän, Tørket ut med avfukter i ca 4 måneder, reglet opp med stål og gips på vegger, la fliser på gulvet, en til-luftsventil per 25 kvm, kompletterte med radiatorer for å holde fuktigheten nede. Lukter herlig og føles skikkelig bra i kjelleren nå.
Pass på, mine til-luftsventiler kjølte imidlertid ned gulvet over ganske mye da den kalde luften dro rett opp i reisverket "bjelkelag tror jeg det heter".
Pass på, mine til-luftsventiler kjølte imidlertid ned gulvet over ganske mye da den kalde luften dro rett opp i reisverket "bjelkelag tror jeg det heter".
Ohoj, alle kjeller-renovatører! Tenkte dele noen av mine erfaringer. Vannlekkasje i kjellerveggen ble oppdaget... Ai, ai, oi, oi... Gikk ikke å løse utenfra, pga sutteränggrunn. Løsningen ble å injisere lekkasjen. Måtte stå åpent i et år (!) for å sjekke at det holdt tett alle årstider. Det gjorde det! Ville uansett sikre for fremtiden, så vi satset på et mekanisk ventilert gulv. Kan varmt anbefale Fuktspärrteknik AB, forresten. Veldig seriøst firma som virkelig tenkte grundig gjennom før de presenterte en løsning. Vi fikk til en løsning der vi ventilerer både gulv, men også veggen som lekket, for sikkerhets skyld. En vifte på utsiden av huset, som suger luft fra rommet gjennom inntak på strategiske steder på veggene. Oppå fuktsperren la vi isopor, gulvspon og parkett. Veggene brukte vi stålstendere, isolering (med luftspalte mellom betong og isolering), OSB-plater og gips. Veggene ble malt. Alt var kanon, til kulden kom. (Vi fikset kjelleren for ca et år siden.) Tror sprekkene skyldes at OSB-platene under gipsen beveger seg av temperatursvingningene. Dog ikke verre enn at jeg tror det går an å få til ved å sette tapet eller bruk tekstiltapet, i stedet for å male direkte på gipsplatene. Har dog ikke orket å ta tak i det enda, og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller, siden barna bruker rommet som krasj-og-bang rom...
Vi står overfor lignende problemstillinger som mange andre - hvordan skal man gjøre med ytterveggene i kjelleren?
Vi bor i et hus fra 20-tallet som er halv-sokkel, dvs. halvparten av kjelleren står på bakken og halvparten er nedgravd ca. en halv meter. Vi skal nå grave ut kjelleren, isolere, legge vannbåren gulvvarme og deretter bygge et bad. Der begynner spørsmålene!
1) Våre kjellervegger er isolert fra innsiden med mineralullplater og deretter pusset og malt med silikatmaling. Ingen tegn til mugg, og det lukter ikke kjeller. Vi vet imidlertid at det vandrer fuktighet i veggene fordi vi ikke har drenert huset. Hvordan gjør vi det om vi vil plassere et badekar mot en slik yttervegg? Vi hadde planer om å bygge en "halvvegg" som ikke går helt opp til taket akkurat ved badekaret. Men kan man sette stendere mot yttervegg og sette våtromsplater og så ha ventiler på sidene, eller er det å bygge inn problemer?
2) Bør hele gulvet tettes eller skal man bare tette rundt dusj og avløp? Rommet er 14 kvm stort.
Takk for råd!
Vi bor i et hus fra 20-tallet som er halv-sokkel, dvs. halvparten av kjelleren står på bakken og halvparten er nedgravd ca. en halv meter. Vi skal nå grave ut kjelleren, isolere, legge vannbåren gulvvarme og deretter bygge et bad. Der begynner spørsmålene!
1) Våre kjellervegger er isolert fra innsiden med mineralullplater og deretter pusset og malt med silikatmaling. Ingen tegn til mugg, og det lukter ikke kjeller. Vi vet imidlertid at det vandrer fuktighet i veggene fordi vi ikke har drenert huset. Hvordan gjør vi det om vi vil plassere et badekar mot en slik yttervegg? Vi hadde planer om å bygge en "halvvegg" som ikke går helt opp til taket akkurat ved badekaret. Men kan man sette stendere mot yttervegg og sette våtromsplater og så ha ventiler på sidene, eller er det å bygge inn problemer?
2) Bør hele gulvet tettes eller skal man bare tette rundt dusj og avløp? Rommet er 14 kvm stort.
Takk for råd!
Jeg vurderer også dette med gips i kjelleren. Har for øyeblikket en kjeller uten fuktproblemer. Det er treullsplater på veggene, deretter sitter det trelektere og trepanel. Jeg liker virkelig ikke panelet og ønsker å fjerne det og sette opp gips i stedet. Planen er samtidig å bytte til stålstendere. Spørsmålet er egentlig om jeg trenger å gjøre noe mer enn bare å bytte trelekterne mot stål og trepanelet mot gips. Som jeg har forstått det, skal treullplatene puste helt greit, er dette nok til at det ikke trengs å gjøres noe mer bak gipsen. Det hadde også vært gøy å få inn litt ekstra isolasjon i veggene, og jeg ville satt pris på om noen kunne gi meg noen tips.
Legger ved en seksjon og en planvisning over rommet (det innringede rommet det gjelder). Kanskje det ikke synes så godt på bildene da de ikke kunne være så store. Er iallfall 70 mm treullplater som sitter på 200 mm betongvegg, og utenfor dette er det 25 mm asfaltplate om jeg har forstått alt riktig.
Legger ved en seksjon og en planvisning over rommet (det innringede rommet det gjelder). Kanskje det ikke synes så godt på bildene da de ikke kunne være så store. Er iallfall 70 mm treullplater som sitter på 200 mm betongvegg, og utenfor dette er det 25 mm asfaltplate om jeg har forstått alt riktig.
Du skriver ingenting om hvordan spørsmålet med fukttransport på utsiden er løst. Dvs drenering og isolasjon.
Det er helt avgjørende for hvordan ting fungerer på innsiden.
Hvis det finnes korrekt plassert isolasjon utvendig og en god drenering som er plassert under grunnivået langs huset, så er situasjonen en helt annen enn om dere kun har ordnet ting på innsiden.
Hvis ikke drenering osv fungerer, så spiller det nesten ingen rolle hva dere gjør på innsiden, det kommer til å vandre inn fukt som ødelegger.
Det er helt avgjørende for hvordan ting fungerer på innsiden.
Hvis det finnes korrekt plassert isolasjon utvendig og en god drenering som er plassert under grunnivået langs huset, så er situasjonen en helt annen enn om dere kun har ordnet ting på innsiden.
Hvis ikke drenering osv fungerer, så spiller det nesten ingen rolle hva dere gjør på innsiden, det kommer til å vandre inn fukt som ødelegger.
Jeg rev ut alt, både over og under bakken. Kjører pussede vegger i hele kjelleren. Maler hvitt med silikat. Friskt og pent. Lettbetongen (siporex) har jo allerede en ganske OK isolasjonsverdi. Skulle det være behov for det, får jeg isolere utenfra i et senere stadium.
Man kan gi OSB-platene litt rom bak gipsen med tre til fem mm, så har de litt bevegelsesrom. Hvis de ligger tett mot hverandre, kan de ikke svelle uten at det sprekker. Det kunne kanskje være til hjelp mot sprekkdannelsene.seclest skrev:Ohoj, alle kjeller-renovatører! Tenkte å dele litt av mine erfaringer. Vannlekkasje i kjellerveggen ble oppdaget... Au, au, oi, oi... Gikk ikke å løse utenfra, pga. skråningsgrunnlag.
Løsningen ble å injisere lekkasjen. Måtte stå åpent i et år (!) for å sjekke at det holdt tett alle årstider. Det gjorde det! Ville likevel sikre for fremtiden, så vi satset på et mekanisk ventilert gulv.
Kan varmt anbefale Fuktspärrteknik AB, forresten. Veldig seriøst firma som virkelig tenkte gjennom før de presenterte en løsning. Vi fikk til en løsning der vi ventilerer både gulvet, men også veggen som lakk, for sikkerhets skyld. En vifte på utsiden av huset, som suger luft fra rommet gjennom inntak på strategiske steder på veggene.
Oppå fuktspærren la vi isopor, gulvspon og parkett. Veggene kjørte vi med stålregler, isolasjon (med luftspalte mellom betong og isolasjon, OSB-plater og gips. Veggene ble malt. Kjempebra alt sammen, helt til kulden kom. (Vi fikset kjelleren for ca ett år siden.) Tror sprekkene skyldes at OSB-platene under gipsen beveger seg av temperatursvingningene. Dog ikke verre enn at jeg tror det kan fikses ved å sette vev eller tapet, i stedet for å male direkte på gipsplatene. Har dog ikke orket å ta tak i det ennå, og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller, siden barna bruker rommet som krasj-og-bang rom...
Sist redigert:
du glemte lftspalten samt ventilasjon bak den oppreglede veggen.Nimajneb skrev:
isoskiva kan du visst ha.
stålprofiler e gitt.
viktigste av alt er å begynne med å sørge for at du har en bra drenering samt podränskiva.
mvh
estwing
Jeg har nok en enda bedre variant som jeg har prøvd med godt resultat: om veggene allerede er pusset og glatte så går det utmerket å bruke vanlig multifix til å sette opp styrofoam på veggen, deretter en aquapanel eller minerit.
Jeg legger opp stående strenger på c-c 60 cm alternativt c-c 45 cm, trykker på styrofoamen, deretter platen som også har fått strenger med fix.
Så spikrer jeg fast platen med 4-6 st slagspik, bare som fiksering til det har tørket.
Så sparkler jeg skjøtene med fix, rundt vinduene bruker jeg også aquapanelen/mineriten som foring.
Resultatet er en vegg som kan males, tapetseres eller flislegges.
Helt fukt, mugg og rustfritt.
Ulempene er prisen for aquapanelen, og at veggen kan være vanskelig å feste ting i uten skikkelig lange skruer.
Er man vant til murerarbeid alternativt flislegger så er dette lett og går raskt.
Jeg legger opp stående strenger på c-c 60 cm alternativt c-c 45 cm, trykker på styrofoamen, deretter platen som også har fått strenger med fix.
Så spikrer jeg fast platen med 4-6 st slagspik, bare som fiksering til det har tørket.
Så sparkler jeg skjøtene med fix, rundt vinduene bruker jeg også aquapanelen/mineriten som foring.
Resultatet er en vegg som kan males, tapetseres eller flislegges.
Helt fukt, mugg og rustfritt.
Ulempene er prisen for aquapanelen, og at veggen kan være vanskelig å feste ting i uten skikkelig lange skruer.
Er man vant til murerarbeid alternativt flislegger så er dette lett og går raskt.
Interessant diskusjon.
Vår kjeller har uisolert plate, så jeg vil legge 20-30 mm celleplast på den for å redusere kuldeinnslaget. Over har jeg tenkt å legge vinylklikkgulv for å helt unngå organiske materialer.
Celleplasten er jo kapillærbrytende, så lurer på om jeg kan legge den direkte på platen?
Eller anbefales det platon eller byggeplast først?
[platen står på gruslag og ytterveggene har utvendig platon og markisolering]
Vår kjeller har uisolert plate, så jeg vil legge 20-30 mm celleplast på den for å redusere kuldeinnslaget. Over har jeg tenkt å legge vinylklikkgulv for å helt unngå organiske materialer.
Celleplasten er jo kapillærbrytende, så lurer på om jeg kan legge den direkte på platen?
Eller anbefales det platon eller byggeplast først?
[platen står på gruslag og ytterveggene har utvendig platon og markisolering]
Spørsmålet er om du trenger å bry deg? Frigolit og vinylgulvet tåler eventuell fukt. Byggplast skal sitte der varmt møter kaldt, men normalt ikke på gulv. Varm luft stiger, så byggplasten gjør mest nytte i taket deretter i ytterveggen.
På gulvet gjør den minst nytte.
Kjør på du, er du redd for mugglukt så er det viktigere at platen er helt ren fra partikler som KAN mugne sammen med fukt.
På gulvet gjør den minst nytte.
Kjør på du, er du redd for mugglukt så er det viktigere at platen er helt ren fra partikler som KAN mugne sammen med fukt.