Hei alle flinke!

Som amatør-"renoverer" av et gammelt hus, gleder jeg meg over å få ta del i denne ekspertisen i dette forumet. Men jeg har et spørsmål.

Jeg skal legge blå platon på kjellergulvet samt isolere ved å plate-regle og celleplast isolere og minerit bekle innsiden (dvs sidene som vender inn mot rommet).

MEN, skal platon-matten gå helt til den eksisterende betongveggen slik at platereglene får ståplatonmatten (for å oppnå en luftspalte på 3-5 cm bak de "nye veggene" og som jeg tror det skal være via platons side
(http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf )).

Eller skal platonmatten "bare" gå til de "nye veggene" (da jeg fester platereglene direkte på betongen)?

Ifølge alt. nr 1 (Platons alternativ) så er jeg redd for at platereglene "trykker" ned tuttene under matten og forringer selve luftgjennomstrømningen.

Og, alt nr 2 kan man jo faktisk "bare" sette inn noen ventilasjonshull, for å få luften til å sirkulere bak de "nye veggene".

Håper jeg har klarte å forklare problemet mitt.

Hva tror dere?

Hadde også tenkt å bruke gips, men etter å ha lest denne tråden har jeg endret mening. Jeg er ute etter en enkel, sikker og langvarig løsning som ikke koster en formue.

Huset/bakgrunn:
I vårt hus fra 1950 skal jeg renovere underetasjen som ligger delvis under bakken (30-50 cm). "Dreneringen" er original, men takket være at huset er bygget høyt på en bergknaus, er den naturlige avrenningen relativt god. Både grunnmur og kjellervegger er uisolerte. Vi har ingen fuktproblemer for øyeblikket. Både ytter- og innervegger er tapetserte betongvegger. Innertaket er strukket vev i ett rom og en form for masonittplater i resten av underetasjen. Over dette er det tregulv og spon på toppen. Gulvet er uisolert betong med limt korkmatter (forferdelig og sikkert ikke bra med tanke på fukt...)

Vegger:
Jeg har tenkt å bygge opp med lecablokker og deretter kalkpuss og bruke en silikatmaling som puster. Hvor viktig er det å fjerne tapeten før jeg murer opp lecaen? Kan jeg med fordel legge noe isolasjon mellom lecaen og yttervegg? Risiko? Isolerer lecaen bra nok i seg selv?

Tak:
Har tenkt å legge opp tynne paneler i tre og deretter gips i taket. Det bør vel være greit siden det likevel er tre over?

Gulv:
Jeg vil gjerne ha parkettgulv i stedet for fliser for ikke å øke kjellerfølelsen. Holder det med platon direkte på betonggulvene og klikk-parkett på dette? Noen tips om isolasjon uten å måtte hakke opp gulvet? Kan man for eksempel legge 100 mm isopor under?
Er det virkelig nødvendig med ventilert gulv med ventilerte lister osv.? Takhøyden er ikke overdrevent stor.

Takk på forhånd! :)

Jeg har kjøpt en kåk med kjeller nylig. I to rom er det oppregulerte ventilerte gulv som gir dårlig lukt. Jeg skal rive ut gulvene og erstatte med noe annet. Det beste ville vel være å pigge opp gulvene, legge EPS-isolasjon og gulvvarme samt overstøping med flytbetong. For å slippe å pigge opp gulvene tenkte jeg å støpe ca 100 mm EPS-betong oppå eksisterende betonggulv og legge vannbåren gulvvarme og flytesparkle. EPS-betongen er varmeisolerende. Dette er vel en konstruksjon som tillater fuktvandring og burde fungere i kjeller?

Tobbefonsterfixare skrev:
om du nå vil ha et laminatgulv så bruk blå platon.. men da går det ikke med et klikk-gulv.. siden du har en viss "svikt" i platonmatten når man går! så sats i så fall på limt laminat.. eller et tykt klikkgulv 12-13mm eller lignende Så har jeg hatt det nå i 7 år (limt laminat på blå platon) fungerer glimrende! Har nå revet opp gulvet for at jeg skal legge gulvvarme og det fantes ingen spor av trusler!
Nedenfor er en lenke til noen bilder som beskriver hvordan man legger et riktig godt gulv i kjelleren (litt ned på siden).

1. Først en spesialfilt under blå platonmatte.. denne fjerner knirkende lyder som kan oppstå når platon-gulvet er litt fleksibelt mot betong.

2. Blå platonmatte som lar luften vandre

3. Cellplastisolering - Isolerende mot kulden som ledes opp gjennom betonggulvet. Han som tok bildene hadde lagt et lignende gulv uten cellplast i et annet rom og sa at temperatursforskjellen var merkbar.

4. Gulvspon som limes sammen gir en stabil konstruksjon

5. Til slutt på med teppe eller klikkgulv...

Denne konstruksjonen gir en langvarig fuktbeskyttelse samt et kjellergulv som ikke leder kulde opp fra grunnen. Det koster litt mer enn å legge klikkgulv direkte på platonmatten, men det er denne metoden jeg skal bruke i min kjeller fordi jeg vil ha en permanent løsning.

Selv skal jeg legge hvit heldekkende teppe øverst i stedet for klikkgulv... skal bli et biorom, så teppet gir bedre akustikk i rommet.

Og så lenken selvsagt....

http://www.minhembio.com/frha/118731#155890

/Henke

Vi skal gjøre i stand to soverom i kjelleren, få se om jeg har lært noe ved å scanne gjennom denne tråden. Her er forutsetningene:

EgnaHem hus fra -49 (70+70 kvm)
Ny drenert med Isodren utvendig på alle vegger

Er dette en bra løsning?
* Stålstendere med OSB-plater på veggene. (kanskje også gips som noen skrev? trengs det?)
* Teppe direkte på betonggulvet (som slipper gjennom fukt)
* En friskluftsventil/rom

Skulle man ikke kunne sette metallregel med tjærepapp under mot gulvet som syll og så metallregel i taket? La en liten glipe mot ytterveggen og så regle opp mellom gulv og tak for å deretter sette najtråd mellom reglene som holder isoleringen fra ytterveggen og deretter gipser. La en ventilasjonsglipe oppe og en nede. Da burde vel veggen puste og man skulle slippe fukt i gipsen?

Ikke trenger du vel takpapp til stålstendere, vel!?

Tja, for min kjeller med fuktig leire rundt omkring var anbefalingen fra Danogips å ha papp eller tilsvarende under... Var ikke altfor vanskelig å få deg :cool:

ACME skrev:
Og gips dessuten! Stachybotrys chartarum a.k.a. papirmugg a.k.a. svartmugg krever cellulose som næring og vil derfor kose seg på baksiden av gipsen..

Jeg ville satset på 45 mm stålregel (stabilisert med metallvinkler mot yttervegg) med mineritt som bekledning.
:) tommel opp... perfekt på kjellervegger.

• Liker
danpih
  • Laddar…
Høres slitsomt ut å fikse i kjelleren, jeg sitter i samme situasjon og jeg kommer bare til å male veggene med en farge som puster og legge platonmatte på sålen og deretter et klikkgulv på det!

Ingen kommentarer? Hva tror dere, kan man pusse veggen slik at den blir glatt og fin, og så male den?

Selvfølgelig vil ekkoet fortsatt være der, men man ser jo om det skulle komme fukt i veggen.

Selvfølgelig kan du det, men å pusse krever visst handlag. Silikatfarge skal du bruke. Jeg har revet opp laminatgulv lagt på platonmatte med "ventilerte" sokkler. Lukten var ikke så god under. Jeg ville aldri ha lagt et slikt gulv. Markfuktigheten må få fri vei.
/fremag

-------------------- ´

Hallo

Er ue etter det samme har dog ikke lest alle innlegg så jeg kanskje dobler spørsmålene men.

Jeg hadde en oppsatt trekonstruksjon før i kjelleren min som var virkelig fuktig. Har revet bort og isolert utsiden + drenering.

Nå til det spennende som dere snakker om

Jeg vil pusse veggene innvendig for å ha stein kontroll på evt. fukt osv... Finnes det noe bra puss. Typ sparkel som man slipper å blande ihjel seg????

Så ventilert gulv er det noen som har erfaring, evt. steder man kan kjøpe og få tips? Priser hadde vært gøy også????

Har lest i tråden men har ikke helt funnet svar.

Hvis man har tenkt å bruke plåtskena på golvet og i taket samt styre inn plåtregler i disse og så gips på veggene.

Hvordan skal man gjøre for at luften skal kunne sirkulere der. Plåtskenan ligger jo fortsatt mot taket og så går plåten ned 45mm. Setter jeg da gips så blir det jo helt tett. (Føles det som) Kan man komme rundt det ved å bore hull i plåtskenan oppe og nede for at luften skal kunne sirkulere bak gipsskivene? Eller trengs det ikke eller finnes det noen andre alternativer?

/Kristina

Savanna skrev:
Har lest i tråden men ikke helt funnet svar.

Hvordan skal man gjøre for at luften kan sirkulere der. Plateskinnen ligger jo fortsatt mot taket og deretter går platen ned 45mm. Hvis jeg setter gips så blir det jo helt tett.
/Kristina
Du kan legge klosser/distanser under plateskinnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.