263.727 lest ·
150 svar
264k lest
150 svar
Hjelp angående gips på kjellervegger!!!
Takk for svar! Jeg så tipset ditt om å sette celleplasten med fix på veggene. Ville det vært en fordel å sette celleplasten med fix også på gulvet?
Deretter skal vi jo isolere veggene også og vurderer celleplast der ifølge løsningen din. Da tenker jeg at celleplastene rett og slett støter mot hverandre ved gulv-vegg-skjøten?
Deretter skal vi jo isolere veggene også og vurderer celleplast der ifølge løsningen din. Da tenker jeg at celleplastene rett og slett støter mot hverandre ved gulv-vegg-skjøten?
Skal du ha f.eks. klinker på gulvet så går det selvsagt an å feste en styrolittplate (ikke isopor), men hvis gulvet er ujevnt så er det veldig vanskelig å få et jevnt hugg på festet. (Tenk enorme klinkerfliser) i så fall ville jeg anbefale at styrolitten sages ned til mindre størrelser.
Men i ditt tilfelle: ikke gjør det vanskelig, legg isoporen løst da også klikkgulvet skal ligge løst.
Men i ditt tilfelle: ikke gjør det vanskelig, legg isoporen løst da også klikkgulvet skal ligge løst.
Jeg skal finjustere vegger i en kjeller med fuktige vegger. Det er et gammelt hus og det går ikke an å gjøre noe med fuktigheten.
Jeg vil gjøre en billig løsning. Tenkte å feste lekter på veggene med plastbiter mot veggene slik at de ikke ligger helt inntil, og deretter lage noen luftehull på enkelte steder slik at luften kan sirkulere.
Hvor stor bør luftspalten være mot veggen?
Jeg vil gjøre en billig løsning. Tenkte å feste lekter på veggene med plastbiter mot veggene slik at de ikke ligger helt inntil, og deretter lage noen luftehull på enkelte steder slik at luften kan sirkulere.
Hvor stor bør luftspalten være mot veggen?
Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg
Hei
Beklager, men det du tenker å gjøre fungerer ikke i praksis.
Du vil få fukt og muggskader.
Med vennlig hilsen,
Takstmannen
Beklager, men det du tenker å gjøre fungerer ikke i praksis.
Du vil få fukt og muggskader.
Med vennlig hilsen,
Takstmannen
Smart! Minner om distanseklossene for fasadeisolering. Her finnes det en mål på lekter for innvendig isolering med en avansert form for celleplast OG kryssfiner dog, summen av dem er 30mm 😋JohannesP skrev:Jeg skal lekte ut vegger i en kjeller med fuktige vegger. Det er gammelt hus og det går ikke å gjøre noe med fuktigheten.
Jeg vil gjøre en billig løsning. Tenkte å feste lekter på veggene med plastbiter mot veggen slik at de ikke ligger tett inntil, og deretter litt lufthull på visse steder slik at luften kan sirkulere.
Hvor bred bør luftspalten være mot veggen?

Sist redigert:
Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg
Hei
Selv om uorganiske mellomlegg mot kjellerveggen så kommer fukt i dampfas gå til dine stendere ialf,
Tips: glem alt med organiske materialer mot veggen, du kommer bare til å få problemer! gjør som tidligere innlegg anbefaler.
Lim cellplast på veggen, den kan du male, pusse eller flislegge som overflatelag.
Med vennlig hilsen,
Takstmannen
Selv om uorganiske mellomlegg mot kjellerveggen så kommer fukt i dampfas gå til dine stendere ialf,
Tips: glem alt med organiske materialer mot veggen, du kommer bare til å få problemer! gjør som tidligere innlegg anbefaler.
Lim cellplast på veggen, den kan du male, pusse eller flislegge som overflatelag.
Med vennlig hilsen,
Takstmannen
Celleplast er vel ikke kapillærbrytende? Lest at nettopp plater med isolering oppå er de som har fått mest fuktskader. Så håper du fikk til en luftspalte der inneluft kan sirkulere.mikewse skrev:Interessant diskusjon.
Vår kjeller har uisolert plate så jeg vil legge 20-30 mm celleplast på den for å redusere kuldegjennomslaget. Oppå har jeg tenkt meg vinylklikkgulv for å helt unngå organiske materialer.
Celleplasten er jo kapillærbrytende så lurer på om jeg kan legge den direkte på platen?
Eller anbefales platon eller byggplast først?
[platen står på makadambed og ytterveggene har utvendig platon og markisolering]
Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg
Cellplasten kan ikke få skader, det er det eventuelle overflatesjiktet med organisk materiale som kan få fuktskader. Tips: enkelt forklart,,,,
Rengjør platen nøye, legg plastfolie med 30-50cm overlapp, legg deretter celleplast. Velg så et laminatgulv med høy acrylat mengde i. Det beste ville være om du også kunne komplettere med gulvvarme i celleplastpanelene.
Rengjør platen nøye, legg plastfolie med 30-50cm overlapp, legg deretter celleplast. Velg så et laminatgulv med høy acrylat mengde i. Det beste ville være om du også kunne komplettere med gulvvarme i celleplastpanelene.
Det kan bli visst bli fuktskader ved slik isolering om grunnen er eldre og om det finnes tre inngylt 😯 Eller forstår jeg feil av hva som står herBesiktningsmannen skrev:Cellplasten kan ikke få skader, det er det eventuelle overflatelaget med organisk materiale som da kan få fuktskader,
Tips: enkelt forklart,,,,
Gjør rent platen nøye, legg plastfolie med 30-50cm overlapp, legg deretter cellplast. Så velg et laminatgulv med høy akrylatmengde i. Det beste ville vært om du også kunne supplere med gulvvarme i cellplastplatene.

Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg
Det er innstøpte spikerlekter du mener, og selvfølgelig skal det ikke finnes kvar. De må man ta bort isåf,
Jeg mente at celleplasten i deg ikke kan få fuktskader, det er ikke organisk
Jeg mente at celleplasten i deg ikke kan få fuktskader, det er ikke organisk
Lim cellplast og så på med armert puss høres jo kjempebra ut, men tenkte på hvordan det blir med å henge opp ting på veggen da? Er slik armering tilsvarende som fiberarmert gips altså?Besiktningsmannen skrev:Hei
Selv om uorganiske mellomlegg mot kjellerveggen så vil fukt i dampfase nå dine lektere uansett,
Tips: glem alt med organiske materialer mot veggen, du vil bare få problemer! gjør som tidligere innlegg anbefalte.
Lim cellplast på veggen, den kan du male, pusse eller flislegge som overflatesjikt.
Med vennlig hilsen,
Besiktningsmannen
Medlem
· Älvsborg
· 50 innlegg