Jeg tror ikke at kanalene gjør noen skade bare ved å være der. Lukter det muggent, tror jeg løsningen snarere er å hindre luftutveksling med rommet enn å ordne en tvungen ventilasjon.

Det finnes hygrometre med loggfunksjon. Hvis du legger inn en slik i kanalene, kan du se hvordan luftfuktigheten der varierer over tid. I husgrunner pleier man å ville holde seg under 70% RH for at ikke treverket skal mugne. Det problemet burde være mindre her siden det ikke er noe som kan mugne.

Oldboy Oldboy skrev:
Jeg er heller ikke helt overbevist om at det blir noen store energitap. Inntil noen gjør en vitenskapelig empirisk studie som entydig viser hvor store tapene blir i forhold til andre alternativer, vil jeg hevde at tapene er moderate. Så får man veie eventuelle merkostnader mot fordelene som systemet har.
Det er vel ganske godt dokumentert at gulvvarme forårsaker et høyere energiforbruk enn radiatorer. Spesielt ved dårlig isolerte bunnplater som man kan anta at et hus bygget på 50-tallet har. Jeg mener å huske at forskjellen i en undersøkelse var 12% ved 50 mm isolering i platen. Så kan man alltid diskutere hva som er store energitap.

Oldboy Oldboy skrev:
Det beste ville sannsynligvis være å bruke systemet slik det en gang var tenkt.
Da bør man få en varm og tørr grunn, varme og gode gulv, samt en god ventilasjon.
Jeg er heller ikke helt overbevist om at det blir noen store energitap. Inntil noen gjør en vitenskapelig empirisk studie som entydig viser hvor store tapene blir i forhold til andre alternativer, vil jeg hevde at tapene er moderate. Så får man veie ev merkostnader mot de fordelene som systemet har litt iaf (luften).
Jeg traff på systemet da vi søkte et nytt bosted i 1982. Det var en enke som eide huset som vi så på, og hun hadde bodd der siden 1951 da huset ble bygd, hun var helt lyrisk over varmesystemet !!
Med 3 barn som lenge hadde flyttet ut, fortalte hun at man aldri trengte å rengjøre da luften fra gulvlisten førte støvet til avtrekksventilen i hvert rom og deretter ned til kjelleren der den store lavhastighets radialviften sugde luften gjennom en filterkassett som man enkelt en gang i uken skyllet baklengs med en vannslange.
Alle har vel sett hvor mye støv som svever i luften når solen sender en stråle gjennom rommet.
Systemet fra denne synsvinkelen var mer overlegen enn hva folk forstår i dag.
Tenk aldri å måtte støvtørke og støvsuge. :D

• Liker
Oldboy og 2 andre
  • Laddar…
BigR
A Avemo skrev:
Jeg tror ikke at kanalene gjør noen skade bare ved å være der. Lukter det muggent tror jeg at løsningen snarere er å hindre luftutveksling med rommet enn å ordne en tvungen ventilasjon.

Det finnes hygrometere med loggfunksjon. Hvis du legger inn en slik i kanalene så kan du se hvordan luftfuktigheten der varierer over tid. I husgrunner pleier man å ville holde seg under 70% RH for at ikke treverket skal mugne. Det problemet burde være mindre her i og med at det ikke finnes noe som kan mugne.

Det er vel ganske godt belagt at gulvvarme forårsaker et høyere energiforbruk enn radiatorer. I særdeleshet ved dårlig isolerte bunnplater som man kan forutsette at et hus bygd på 50-tallet har. Jeg vil minnes at forskjellen i en eller annen undersøkelse var 12% ved 50 mm isolering i plata. Så kan man alltid diskutere hva som er store energitap.
Så du foreslår å hindre luftutveksling dvs. tette igjen alle hull til systemet? Det er i hvert fall den enkleste tiltaket.

Jeg ville gjettet at hovedkanal og rør til sammen utgjør 1-2 kubikkmeter rom med luft i plata totalt. Det blir da helt uten luftutveksling. Følgeproblemer?

Og som sagt, når det gjelder gulvvarme så blir det ingen slik i dette huset.

BigR
L Leif i Skåne skrev:
Jeg traff på systemet da vi søkte etter en ny bolig i 1982. Det var en enke som eide huset vi så på, og hun hadde bodd der siden 1951 da huset ble bygget, hun var helt lyrisk over varmesystemet!!
Med 3 barn som for lengst hadde flyttet ut, fortalte hun at man aldri trengte å vaske, da luften fra gulvlisten førte støvet til avtrekksventilen i hvert rom, og deretter ned til kjelleren der den store, lavtgående radialviften sugde luften gjennom en filterkassett som man enkelt en gang i uken spylte baklengs med en vannslange.
Alle har vel sett hvor mye støv det svever i luften når solen sender en stråle gjennom rommet.
Systemet fra denne synsvinkelen var mer overlegen enn hva folk forstår i dag.
Tenk aldri å måtte tørke støv og støvsuge. :D
Støvsuger og oppvarming i ett! Ja, det er jo et poeng. Nåja, det er uansett ikke nok for at jeg skal konvertere tilbake.

Det der huset virker å ha hatt litt flere ventiler. Her fantes bare en eneste stor rakker.

Koble systemet til en lavturtall evakueringsvifte så holder du et svakt undertrykk i systemet og slipper å få inn lukt i huset. Samtidig bør det holde seg tørt i kanalene og være stort sett vedlikeholdsfritt. Jeg synes, med de fleste, virker det som om man er enig om at du bør unngå å bygge igjen og glemme det.

• Liker
John Karlsson og 1 annen
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Så du slår et slag for å forhindre luftutveksling dvs plugge igjen alle hull til systemet? Det er i alle fall enkleste tiltaket.

Jeg ville gjettet at hovedkanal og rør til sammen utgjør 1-2 kubikkmeter plass med luft i platen totalt. Det blir da helt uten luftutveksling. Følgeproblemer?
Plugge igjen på en måte som holder tett for vond lukt men er lett nok å åpne igjen for en annen tiltak hvis det skulle vise seg at det blir følgeproblemer. Mitt forslag er altså å bygge igjen uten å for den saks skyld glemme bort.

BigR
A Avemo skrev:
Tett igjen på en måte så det holder tett for råtten lukt, men er lett nok å åpne igjen for en annen handling om det viser seg at det blir følgeproblemer. Mitt forslag er altså å bygge igjen uten å glemme det.
Om man går på dette sporet så blir tettingen av kanalene ved yttervegg permanente. Man kan jo rimelig lett fylle, men ikke komme til og fjerne. Det blir altså ikke rimelig å åpne dem igjen. Hovedkanalen som går sentralt i platen kan man nok sette en luke til for å ha fuktmåler i.

Vil man (senere) ventilere som Magnus Larsson foreslår ovenfor, kanskje det holder med to hull i hovedluftkanalen for ventilasjon? Man ventilerer da riktignok ikke de mindre kanalene spesielt godt..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.