Jeg vil avvikle et gammelt luftvarmesystem, nå ubenyttet, med innstøpte kanaler i bunnplaten. Huset er en 1,5 plans villa bygget i 1955 med teglfasade og uisolert plate på mark. Nåværende oppvarming er fjernvarme. Tidligere oppvarming: Svenska Fläktfabrikens Termovent luftsystem.
Det finnes ingen beskrivelse av systemet, men jeg forstår det slik: En oljepanne varmet opp vann til en viftekonvektor plassert i overetasjen. Luften ble tatt fra luftinntak i taket i hallen i første etasje samt viss friskluftinnblanding via friskluftinntak. Den oppvarmede luften ble ledet ned via loddrett sjakt fra overetasjen til en horisontal kanal sentralt i bunnplaten med mål 20*40*1300cm. Den horisontale kanalen går langs hele bunnplaten og forgrener ut varmluften gjennom innstøpte kanaler 5cm i diameter ut til platas kanter hvor en luftspalte mellom plate og vegg ventilerer opp luften i rommene via ventilerte gulvlister.
Bilde fra innsiden av horisontal hovedkanalen i bunnplaten, innringet er en utløpskanal som leder til list ved yttervegg:
En Beskrivelse av bunnplatens kanalsystem sett ovenfra:
Nøyaktig hvordan kanalene på kortsidene kobler til hovedkanalen vet jeg ikke, det er noen meter unna inspeksjonsluken i luftsjaktet fra overetasjen.
Beskrivelse av konstruksjonen sett fra (kort)siden av huset:
Systemet ble tatt ut av bruk for drøyt 15 år siden og erstattet med radiatorer og vannbåren fjernvarme.
Viftekonvektoren er fjernet, men luftsjaktet som leder ned luften til platen samt hovedluftkanalen og forgrenende kanaler i bunnplaten er igjen.
Visse gulvlister er byttet til vanlige uten ventiler, men ingen andre endringer er gjort. Forrige eier hadde sjaktet åpent i overetasjen i det rommet som huset konvektoren. Jeg har dekket åpningen med en plate.
Siden systemet i bunnplaten er åpent, kan luft bevege seg litt forskjellig og av og til transportere ut lukt fra bunnplaten, typisk litt muggent .
Foruten å forhindre luft fra å komme ut i boligen vil jeg også fylle igjen hulrommet under listene som samler støv og skitt.
Jeg har fjernet gulvventilasjonen i et rom slik at man kan se originalkonstruksjonen med aluminiumsplate:
Den umiddelbare løsningen hadde vært å støpe igjen innløpet fra overetasjen og fylle alle utløp med fugeskum, men er det en god løsning siden det etterlater et stort uventilert luftfylt rom i bunnplaten?
Kom med deres ideer om løsning, hvilke materialer som kan være passende, hvilke problemer man må være oppmerksom på osv.
Et vanskelig men interessant problem. På en måte er det synd at et så bra og avansert system ikke kan brukes lenger. Det ble sikkert for dyrt i drift. I kaldere deler av USA er det fortsatt veldig vanlig med varmluftssystem, men de har jo et helt annet prisnivå på energi.
Å fylle kanalene med fugeskum synes jeg ikke er en god løsning siden det tross alt er en for liten overflate til at det skal ha noen større effekt. Jeg kan forestille meg to hovedspor: 1) Gjøre kanalene til et lukket ventilasjonssystem som aldri har kontakt med inneluften, bare for å ventilere bort fukt. 2) Utnytte kanalene for et vannbåret gulvvarmesystem.
Du trenger å snakke med noen av de større VVS prosjekteringsfirmaene, type Dahlgrens eller lignende. Det kreves ganske stor kunnskap for å gripe alle aspekter.
Et vanskelig men interessant problem. På en måte er det synd at et så bra og avansert system ikke kan brukes lenger. Det ble sikkert for dyrt i drift. I kaldere deler av USA er det fortsatt mye vanlig med varmluftsystemer, men de har jo en helt annen prisnivå på energi.
Å fylle kanalene med fugeskum synes jeg ikke er en god løsning siden det tross alt er en for liten flate til at det skal ha noen stor effekt. Jeg kan se for meg to hovedspor: 1) Gjøre kanalene til et lukket ventilasjonssystem som aldri har kontakt med inneluften, bare for å ventilere bort fuktighet. 2) Utnytte kanalene til et vannbårent gulvvarmesystem.
Du trenger å snakke med et av de større VVS-prosjekteringsfirmaene, typ Dahlgrens eller lignende. Det kreves ganske stor kompetanse for å forstå alle aspekter.
Ja, systemet var nok i sin spede begynnelse i 1955. Antakelig var dette high-tech innen byggebransjen, og jeg vet at man utviklet luftvarmeteknikken og brukte den inn på 80-tallet i det minste. Har derimot aldri hørt om noen som har hatt kanalene støpt inn i bunnplaten. Som du sier må systemet ha vært en energisluker.
Når det gjelder fugeskum ville det mer være en klatt i hver åpning for å stoppe ev. luftstrøm, alternativt kan man helle ned mørtel i rommet under listen og samtidig jevne ut gulvet mot veggen.
Om dine forslag:
1) - typ en vifte som ventilerer rommet. Krever at man lager kanal ut til fasaden kanskje på begge kortsidene av huset. Hvor skal man ta tilluft?
2) tror det blir store tap i platen så jeg har utelukket det.
Etter ferie skal jeg sjekke med noen firma, men etter å ha snakket med en "ekspert på bygningsteknikk" som med en gang begynte å sveve og syntes jeg skulle begynne med å kontakte en mykolog følte jeg at BH nok kan komme med mer interessante forslag og det er allerede mer interessant synes jeg
Om du setter dit tykke gulvlister som dekker sprekken og tetter med latexfog burde ikke råtten luft kunne passere opp i rommet.
Det går an å bruke til gulvvarme siden det er et system for gulvvarme. Dog luftbåren sådan og ikke vannbåren.
Ja, helt klart, listene i et rom sitter tett mot vegg/gulv og der kjennes sjelden noen lukt. Tetter jeg med latexfog overalt blir det sikkert bedre men ikke helt tett om jeg ikke typ klogger baksiden av listen også. Så gjenstår jo resten av systemet.
Og hva gjelder gulvvarme så kommer jeg ikke til å forsøke meg på det.
Om du snur systemet da? Så du suger inn luft fra gulvlistene. Da slipper du lukt samt at du burde få litt komfortvarme i gulvene på kjøpet
Ja, det ville jo vært et alternativ. Formentlig ville det holde med en veldig svak vifte eller til og med koble til en kanal i skorsteinen. Det jeg er usikker på, er å suge ned varm inneluft i et kaldt rom, det burde bli risiko for kondens? Det vil ikke bli samme fart som i det opprinnelige systemet direkte. Så blir det mer støv og skitt som blir med lufta om man ikke setter støvfilter på gulvlistene. Men helt klart et alternativ som jeg ønsket å vite mer om eventuelle konsekvenser på.
Min hovedtanke er at det er viktig å holde platen litt oppvarmet for å forhindre kondens fra inneluften som ellers alltid skjer i uisolerte plater på mark. Både svak luftcirkulasjon og slanger med varmtvann burde gi den effekten, uten å sikte til å være et oppvarmingssystem for huset. Skal man føre ned luft i kanalene skal det absolutt være varm inneluft, ikke kald uteluft. Situasjonen er sammenlignbar med krypkjellere.
De som laget disse systemene er nok ute av tiden i dag, men hvis du ringer noen, forklar og spør etter den eldste (riktig gammel) som finnes på firmaet. Hvilken type entreprenør som utførte disse vet jeg ikke, har sett et anlegg.
Det beste ville sannsynligvis være å bruke systemet slik det en gang var tenkt.
Da bør man få en varm og tørr grunn, varme og gode gulv, samt en god ventilasjon.
Jeg er heller ikke overbevist om at det blir noen store energitap. Inntil noen gjør en vitenskapelig empirisk studie som entydig viser hvor store tapene blir i sammenligning med andre alternativer, vil jeg hevde at tapene er moderate. Deretter må man veie eventuelle merkostnader mot de fordelene systemet har.
Nå er vel dette egentlig ikke aktuelt her da varmesystemet er konvertert for en god stund tilbake. Da kan man mene at dersom det på 15 år ikke er verre enn litt innstengt lukt, så er det sannsynligvis ikke noe problem å ikke bruke systemet. (15 år er ikke riktig nok for å fastslå noe, men en god indikator.) Å plugge systemet endrer sannsynligvis litt på spillereglene, da det hittil sannsynligvis har beveget seg litt uansett (luften).
Kult å høre deres tanker om dette! Det blir litt morsommere å tenke selv.
Planen er at vi kommer til å fjerne sjakten fra overetasjen og lage gulv der det kobles til hovedluftkanalen i platen. Vi vil ha plass både i overetasjen og første etasje i forbindelse med renovering. Da forsvinner den viktigste åpningen som tillot luft å stige, og bare de små røråpningene ved vegglistene blir igjen i tilknytning til hovedluftkanalen.
Om man følger justusanderssons forslag kunne det være en pipe i skorsteinen å koble til kanalen og dra inn luften i bunnplaten via vegglister. Jeg vil helst slippe det området der en vegg skal gipses og vil bygge over listene, så man må sage ut hull og fikse. På noen steder dekker ikke listene helt, så det finnes sprekker, men det er lett å fikse.
Bruk av systemet som opprinnelig vil uansett ikke bli aktuelt. Det føles også som en sjanse å ta. Hadde man vært fornøyd ved installasjon av fjernvarme, burde det enkleste vært å bare koble fjernvarmen på konvektoren i stedet for å installere et dusin nye radiatorer.
Helst ville jeg fylt kanaler og rør med betong for å få en "vanlig" bunnplate. Men en slik operasjon blir sannsynligvis komplisert?