Nå skulle vi gjerne ha den satt opp på balkongen men er usikker på hvordan jeg egentlig skal feste den. Vi har en balkong over oss så vi har jo et "tak" men det er trykkimpregnert så det er vel ikke så smart å bore hull i?! Er det ok å skru inn en ordentlig krok? eller har dere noen bedre ideer?
Bore hull er ingen problem, regelen sitter jo til og med beskyttet. Sett gjerne i den regelen som direkte sitter i stolpe. Svikten i regelen kan oppleves ubehagelig. Ingen problem styrkemessig.
Ikke for at jeg tror det trengs, men er du bekymret kan du jo skru opp en egen regel under som du fester i to eller tre av de eksisterende reglene, og som du deretter skrur fast kroken din i.
Edit: hvorfor skulle det ikke være så smart å bore i trykkimpregnert treverk mener du?
Jeg har en gang hengt opp en hengestol på akkurat samme måte. Jeg skrudde da en trapetskrok i en trykkimpregnert regel som på bildet. Etter en tid løsnet kroken og stolen falt ned. Det var da vått i hullet etter kroken og treet var nesten råttent. Jeg vet ikke hvorfor det ble slik. Da jeg senere hengte opp stolen igjen satte jeg en kortling mellom to bjelker med bjelkesko og deretter satte jeg en rustfri gjenget øyebolt fra båtavdelingen gjennom kortlingen med en båtbrikke og låsemutter (og loctite). Dette er selvsagt kraftig overarbeidet, men min sambo som satt i stolen da den falt ned fikk både pinnen og kroken i hodet så det fikk bli slik....
Jeg er ingen ekspert på noe vis, men hadde fått for meg at man helst skulle unngå å bore i trykkimpregnert da det kan råtne som herren ovenfor meg ser ut til å ha vært med om. :eek: Kan dog være helt feil
Det ville vært spennende å få vite årsaken til dette da jeg har forboret ganske mange hull i regelverket på min veranda.
Jeg håper bare at jeg ikke har vært en idiot som har gjort det...
Man kan jo bore et hull gjennom bjelken og henge opp en stor sjakkel, eller lignende. Da stoler man ikke på gjengene i hullet, men på stålet i skruen i sjakkelen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.