Hei!

Jeg har et spørsmål angående en verandakonstruksjon som fantes da jeg kjøpte hytta, og vil gjerne høre hvordan dere som er mer konstruksjonskyndige ser på løsningen.

Hytta har et skråtak der vinkelen har gjort at verandatakkbjelkene ikke kunne festes direkte i husets takstoler på en rett måte. Løsningen som er gjort er at man har satt en kuttbit mellom husets takstol/takfot og verandatakkbjelken. Kuttbiten er skrudd inn i takstolen, og verandatakkbjelken er på sin side skrudd i kuttbiten. I noen tilfeller går skruen gjennom alle tre delene. Takkbjelkene er også festet nedenfra inn i veggen.

En viktig detalj er at verandatakkbjelkene ser ut til å ligge i spenn/trykk mot husveggen. For at en bjelke skulle kunne «falle ned» kreves det altså at hele verandakonstruksjonen trykkes utover. Den henger ikke fritt i skrue, men er «låst» av konstruksjonen for øvrig.

Verandaen er for øvrig bygget opp med stolper og bærende deler og har stått slik i flere år uten synlige setninger, sprekker eller bevegelser. Det er et lett verandatak (korrigert plast) og ingen åpenbar snølomme fra hovedtaket.

Mine spørsmål er:
  • Er dette en løsning som dere ville betraktet som akseptabel i praksis?
  • Finnes det noen åpenbar konstruktiv risiko på sikt (f.eks. krypning, fukt/bevegelser)?
  • Finnes det noen relativt enkel forsterkning man burde gjøre for å «future-proofe» konstruksjonen (f.eks. bjelkelag, skråstag, beslag etc)?
Jeg er ikke ute etter å rive alt og bygge om, men vil mest vite om dette er noe man bør utbedre eller om det kan betraktes som en fungerende løsning som den er.

Takk for synspunkter og råd! God fortsettelse!

• Takbjelker på veranda festet til hus med mellomlegg, korrugert plasttak og synlig del av husvegg. Ingen synlige skader eller bevegelse.
  • Verandakonstruksjon med snedtak, trebjelker festet med passbit og skruer til husvegg og tak; korrugert plasttak over.
  • Takbjelke festet via en passbit mellom stughus og veranda, vist med korrugert plasttak og treverk. Bjelkekonstruksjon mot husveggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.