Har en ytterdør som tar i karmen der jeg peker med skrutrekkeren...
Hvordan skal jeg gjøre for å få den til å lute mindre?

Har testet å løsne alle 4 skruene og prøvd å skru på justerskruene men disse var helt stumme
 
  • En ytterdør som tar i karmen, med en skruetrekker pekende mot problemet, vises i et dårlig opplyst rom.
  • Dørlås med flere skruer, hvor en skruetrekkerspiss peker mot et justeringspunkt. Døren tar i karmen forårsaker problemer.
E
Finnes det noen karmskruer på karmen? Det pleier å sitte dekkhetter i plast som dekker disse. Forsøk i så fall å justere ut karmens hengselside med hjelp av de øverste to skruene. Disse justeres med en T-nøkkel eller en karmhylse.
 
L
Det er ikke skruene du skal gi deg på! Hengslene må rettes en aning, det viktige er vel at du får tak i en passende hengselretter til akkurat dine hengsler. Metoden er altså å løfte av dørbladet og innledningsvis rette det øvre hengslet og det midtre noe, det er nok å rette den delen som tilhører karmen. Gjør ytterst små justeringer og prøv imellom. Det er normalt at hengsler slites på tyngre dørblad.
 
A A-O skrev:
Har en ytterdør som tar i karmen der jeg peker med skrutrekkeren...
Hvordan skal jeg gjøre for å få den til å helle mindre?

Har prøvd å løsne alle 4 skruene og prøvd å skru på justeringsskruene men de var helt stive

Ved å justere de to øverste karmeskruene (De bak plastpluggene i karmen) på hengselssiden løser du problemet.
Du trenger en T-nøkkel eller en karmnøkkel og en skrudrill.
 
Japp det finnes det!

skal jeg skru dem inn eller ut på hengselsiden?
 
L Lenza skrev:
Det er ikke skruene du skal gi deg på! Hengslene må justeres litt, det viktige er vel at du får tak i en passende hengselsjusterer til akkurat dine hengsler. Metoden er altså å løfte av dørbladet og i første omgang justere den øvre hengselen og den midterste noe, det holder å justere den delen som tilhører karmen. Gjør ytterst små justeringer og test innimellom. Det er normalt at hengsler slites på tyngre dørblad.
Døren ble montert for 2 måneder siden så det er nok ingen slitasje, det har nok bare satt seg litt :-)
 
E
A A-O skrev:
Japp det finns det!

ska jag skruva dom in eller ut på gångjärnssidan?
Karmen skal flyttes ut mot veggen og ikke inn mot døren. Har for meg at det således blir mot klokka på skruene.
 
  • Liker
Mannfelt
  • Laddar…
E epw skrev:
Karmen skal flyttes ut mot veggen og ikke inn mot døren. Har for meg at det således blir moturs på skruene.
Bruk den siden på hyllen med det store hullet så du ikke skrur ut skruen uten bare justerer karmen
 
  • Liker
A-O
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.