Holder på med å sette opp småstein på veggen i baderommet og har Laticrete hengefix til dette. Jeg oppdaget dog at flisene gled nedover når jeg fjernet fugesnoren. Har jeg blandet feil? Jeg trodde at hengefix var sterk nok til at jeg kunne ta bort fugesnoren?

Kan jeg la fugesnoren sitte igjen mens massen herder uten at den fester seg i fixen? Eller har fixen herdet nok til at flisene ikke glir om jeg tar bort snoren etter en time?

Takknemlig for svar.

Det høres ut som at du har blandet for løst. Det skal ikke trenges noe fugesnor overhodet om det ikke er veldig tykke og tunge plater. Men du kan uten risiko la fugesnoren sitte igjen til fiksativet har størknet, om det ikke er insmurt altfor ille selvfølgelig.

Takk for raskt svar jon_h. Jeg blandet i henhold til beskrivelsen på sekken. Jeg tester og tar en dl mindre per kvm så får vi se om det går bedre. Har slutt på fogsnøre nemlig... ;-)

Hvor tykke er platene da? Og hvordan var konsistensen på fikset, hvis du klarer å beskrive med ord..?

Flisene er 10 x 10 elvestein, 1 cm tykke. Limet var som seig havregrøt. Jeg oppdaget at jeg blandet 1 liter vann på 3 kg lim selv om det skulle være 9 dl på 3 kg. Jeg vet ikke om det gjør noen stor forskjell. Men nå har jeg blandet riktig og skal snart røre igjen og så får vi se om det fungerer bedre.

Har jeg kanskje på for mye lim på veggen? Skal jeg kunne se veggen der tennene på limkammen har dratt over?

Man får nok kjøre litt på følelse. Fixet skal være slik at når man løfter opp vispen blir det en liten topp som sakte faller ned igjen. Ikke løsere hvis det skal holde bra.

Man trenger ikke ta i for kong og fedreland når man kammer, det gir seg nok selv. Man skal høre en skrapende lyd når kammen sleper mot fixet. Hvilken kamstørrelse har du forresten?

6 x 6. Jeg skal vente på at fixen på veggen stivner så jeg kan ta fugeavstandsstykkene og fortsette...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.