Nyfniken skrev:
Rart svar på spørsmålet, men... Ok.
Forsøkte nok bare å tydeliggjøre at det kanskje ikke er flisleggere som avretter større flater...ber om unnskyldning hvis jeg er uklar.

• Liker
elmont
  • Laddar…
Nå tror jeg at jeg har kommet på en smart metode for flytsparkelhåndteringen som slår flytsparkelpumpingen på fingrene.

Flytsparkelpulveret burde være enkelt å blåse tørt gjennom en trykkluftslange ved hjelp av en vanlig kompressor. Da burde man kunne blåse flytsparkelen til et lite blandingsaggregat der man kobler til en vanntilførsel. Deretter måler man mengden flytsparkelpulver som tilføres gjennom optisk strømningsmåling og tilsetter automatisk riktig mengde vann. Dermed burde hele flytsparklingen kunne utføres enkelt og rimelig raskt av en person som ikke trenger å bære sekker, og det er bare en liten del av maskinen som må rengjøres. Maskinen bør også kunne bli veldig liten og lett - omtrent som en spikerpistol.

Sagninger av idéen mottas ;)

Jo, det er nok en løsning som kan ta sin tid å konstruere og teste ut. Sånt er gøy hvis man har tid.

Optisk flytmåling?
Hvor blir sparkelstøvet av? Det støver også når man visper når det ligger litt fritt pulver som ikke har blitt vått ennå.

Kommer i hu da en ny skriverservicetekniker på firmaet jeg jobbet på var ute på et av sine første oppdrag ute hos en kunde for rengjøring av en fargelaserskriver. Han hadde en boks med trykkluft og kom i sin rengjøringsiver til å rette luftstrømmen rett inn i det åpne gule tonermagasinet. På noen tidels sekund hadde det meste av det gule pulveret forlatt skriveren og farget hele skriverserviceteknikeren, skriveren, alt i rommet inkludert gulv, vegger og tak.

Optisk flytmåling innebærer at man måler hvor mye lys som blokkeres i et rør flere ganger i sekundet. Det bør man så kunne kalibrere slik at man vet hvor mye pulver som passerer målepunktet.

Jeg tenkte meg at alt blandes i en liten boks, og at avtrekksluften filtreres før den går ut. Da bør det bli støvfritt.

Nå fikk jeg lyst til å konstruere. Synd at jeg ikke har tid.

Ja nå gikk en til oppfinnarjocke i gang. Gledelig!

Dog er det nok ikke nødvendig å blande inn elektronikk. Det er best å ta moderate steg, har man forbedret sparklingen et par prosent med basisverktøy dette århundret ligger man godt an. Hvor mye har f.eks. hjulet utviklet seg? Det ligger vel i det området.

Blandepumpe finnes, og noe mellomting mellom en slik og visper og bærende kunne være en variant. Det skal være billig også, helst som et tilbehør til en visp. Om en eller to blander og heller i pumpen f.eks. sparer man bæringen og tyngde for sparkleren og litt forbedret presisjon som jevn strømning burde gi.

Tror at en impellerpumpe av engangstype dvs. billig og monterbar på en visp som monteres som en påhengsmotor som testes i tønne innfor sommerens turer kunne funke. Den kunne være en god hjelper for solospelkleren. La vispen putre på passende turtall og holde blandingen godt blandet, grip slangen og begynn å sparkle.

Med stor bøtte kan et lite rom sparkles klart på en runde.

En slik kunne jeg kanskje fikse. I drømmen i det minste!

nå veit jeg ikke om pelpet spøkte eller om han var alvorlig...

men sparkel skal ikke blandes i en liten bøtte og så helles /pumpes ut, sparkelen skal modne jo lenger desto bedre (innen rimelige grenser så klart) selv om man har pumpen så man klarer seg med 10m slange så kobler man på kanskje 40m for at sparkelen skal rekke å "godgjøre seg"

Når man blander i bøtte så blander man jo oftest noen minutter (her slurves det nok endel mot produsentens anvisninger) og så bærer man og til slutt slår man ut det...

Ang separasjon så jo grovere sparkel (større / tyngre ballast) så desto fortere separerer det, kanskje noen min for en "fiber" sparkel

Hva menes med at sparklet separerer?

Jeg spøkte ikke uten testet ideer, og med 90% sannsynlighet er ideen dårlig. Men jeg tenkte meg at om man pisker sparkel hardere og raskere i en liten boks så skulle det ikke trenge noen lengre modningstid.

nysgjerrig: det tyngre materialet i sparkelmassen synker, så det blir vann øverst i bøtten og en tykk masse i bunnen

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
har for meg at sementkornene har en hinne av noe materiale og den hinnen brytes ned ved modningen så det går nok ikke an å fremskynde.

Hinnen er noe som produsentene legger til gjennom blanding av sementen og noe annet materiale

Er veldig usikker på ovenstående så ta det ikke for noen 100% sannhet

Jo det er nok de tilsetningene som har spøkt gjennom årene. Det var sparkelskandaler på syttitallet med mugg og ødelagte gulv som måtte saneres. Hadde en kompis som tenkte å starte et firma i bransjen men ble megler i stedet. Det var hans lykke når firmaene gikk konkurs etter noen jobber som hadde gått skeis.

Også nå skiller man på sparkel på plate og bjelkelag. På platen blir fuktigheten noen ganger 100% som mange flytsparkel ikke tåler.

Det kommer an på de inngående tilsetningene. Har for meg at kasein er en slik. Det inngår vel i ost.

korsdå skrev:
Det kommer an på de inngående tilsetningene. Har for meg at kasein er en slik. Inngår vel i ost.
Det ville forklare smaken på visse oster. :wow:

• Liker
nino
  • Laddar…
Ja da var gulvet slett og fint. Norske Hey'di lånte ut en effektiv sparkelpumpe. Det regnet, men jeg spente opp en presenning over gården og to sprakk sekker og to gikk med slangen. Sparkelen var av typen som tåler fukt for sikkerhets skyld.

Hey'di som i Göteborg er representert av Derome vil inn på det svenske markedet og tilbyr sparkelpumpe gratis. Derome spanderte kjempefine smørbrød og til lunsj hadde vi hentemat som vi serverte.

Da slapp vi altså å bære bøtter og kjøre visper. 80 sekker og en arbeidsdag hvorav to timer gikk med til å finne en tilkobling til vannslangen. Den som fulgte med pumpen passet ikke.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.