11.020 lest ·
42 svar
11k lest
42 svar
Helle ut avrettingsmasse gjennom slange.
Haha! Taklegger med utkledning ser jeg for meg. Dog ser jeg ikke hvordan det skulle kunne bli mye mer rasjonelt. Muligens kan det gjøre arbeidet mer lystbetont, i det minste for resten av gjengen.
Hvorfor gjøre noe enkelt når man kan gjøre det så vidunderlig komplisert som professoren sa.
Jeg kan forstå at man knapt bruker hjulet selv om det har eksistert i mange år. Hjulet kan falle av og det er lett å finne syndebukken. Han som kom med den dumme ideen. Best er å ikke si noe så har man ikke noe ansvar. Utviklingen tenderer til å gå på sparebluss med et slikt synspunkt. Risikoen finnes også at det blir færre timer å debitere dvs tjenestefeil. Dog kan det finnes et visst forhandlingsrom mellom selger og kjøper. Vil jeg at arbeiderne ikke skal slite seg ut unødvendig kan det til og med aksepteres av en arbeidsgiver som er human mot de ansatte.
Men som det ser ut så tror jeg at jeg lar dem følge eget hode og holder meg unna. Det er jo ikke gøy at noen har synspunkter på ens arbeid heller. Skulle jeg sparkle selv vet jeg at jeg ville gjort det med litt tester først med noen arbeidsbesparende metoder.
Hvorfor gjøre noe enkelt når man kan gjøre det så vidunderlig komplisert som professoren sa.
Jeg kan forstå at man knapt bruker hjulet selv om det har eksistert i mange år. Hjulet kan falle av og det er lett å finne syndebukken. Han som kom med den dumme ideen. Best er å ikke si noe så har man ikke noe ansvar. Utviklingen tenderer til å gå på sparebluss med et slikt synspunkt. Risikoen finnes også at det blir færre timer å debitere dvs tjenestefeil. Dog kan det finnes et visst forhandlingsrom mellom selger og kjøper. Vil jeg at arbeiderne ikke skal slite seg ut unødvendig kan det til og med aksepteres av en arbeidsgiver som er human mot de ansatte.
Men som det ser ut så tror jeg at jeg lar dem følge eget hode og holder meg unna. Det er jo ikke gøy at noen har synspunkter på ens arbeid heller. Skulle jeg sparkle selv vet jeg at jeg ville gjort det med litt tester først med noen arbeidsbesparende metoder.
Sparkler selv en hel del og har fundert i dine baner...
Har en kollega som har en blå 200l plasttønne som han fyller med sparkel og har en tappning nederst, han slipper ikke bæringen men kan blande et helt baderom i en smell før han begynner å sparkle.
Slange vet jeg ikke om funker, et 3" rør muligens, risikoen er vel at sparklet separeres i transporten, i en pumpe har man jo et ganske høyt trykk som skyter sparklet fremover.
1000kg vet jeg at mange har som grense med pumpe, omtrent der ligger tiden med rengjøring osv
Jeg resonerer som så at det ikke er tiden, det er min kropp, rygg først og fremst, som jeg skal spare på...
Pumper finnes det fra ca 2000kg /h til 6-8000 kg/ h kanskje enda mer med lastebil med pumpe
Kan noen bygge en enmanns flytsparkelpumpe så står jeg først i kø
Har en kollega som har en blå 200l plasttønne som han fyller med sparkel og har en tappning nederst, han slipper ikke bæringen men kan blande et helt baderom i en smell før han begynner å sparkle.
Slange vet jeg ikke om funker, et 3" rør muligens, risikoen er vel at sparklet separeres i transporten, i en pumpe har man jo et ganske høyt trykk som skyter sparklet fremover.
1000kg vet jeg at mange har som grense med pumpe, omtrent der ligger tiden med rengjøring osv
Jeg resonerer som så at det ikke er tiden, det er min kropp, rygg først og fremst, som jeg skal spare på...
Pumper finnes det fra ca 2000kg /h til 6-8000 kg/ h kanskje enda mer med lastebil med pumpe
Kan noen bygge en enmanns flytsparkelpumpe så står jeg først i kø
Har man en rikelig lift så burde man kunne blande i tønna, sende opp massen i en lift og deretter trekke inn en slange gjennom et vindu og la sparkelmassen renne ut. Når man deretter er ferdig, lar man resterende sparkel renne ut i en sekk før man spoler gjennom tønne og slange.
Det burde fungere med en trefot modell XXL og blokk og talje også.
Det burde fungere med en trefot modell XXL og blokk og talje også.
Sist redigert:
Min første tanke var at hver bøtte med vispet sparkel løftes opp og helles i en tønne som sitter høyt. I mitt tilfelle bare i hodehøyde. Hvor raskt separerer vann og sparkelen? Det er jo et synspunkt. Best ville være at en visp fortsetter å holde blandingen godt blandet. En gubbe kan stå på en høy pall og vispe, eller i et enmannstilfelle ville en mikser som tar seg av seg selv være en klar vinner.
Man blander da full tønne ved å hjelpe den innebygde omrøreren med en manuell visp, løfter tønnen og triller den fram til rommet. Typ.
Man blander da full tønne ved å hjelpe den innebygde omrøreren med en manuell visp, løfter tønnen og triller den fram til rommet. Typ.
Prøv, men ikke glem å filme det. Når dere ruller frem din hjemmesnekrede innretning med en 250kg tung tønne i hodehøyde til riktig rom og dritten velter. Flytesparkel 2m opp på veggen og en masse krangel om hvem sin feil det var.
Bytt til et firma som vet hva de driver med og la dem løse dette på egen hånd... jeg har brukt et firma som avrettet gulv flere ganger for meg uten pumpe, og det har gått helt fint,
Å flytsparkle 25 m2 er ikke et spesielt stort prosjekt for de som er proffer, og de har ingen problemer med å bære inn det som trengs. Hvorfor tror så ofte "amatører" at de har bedre løsninger enn de som er proffer ????
Hvert nytt problem eller prosjekt setter alltid i gang tankene mine. En allmennteknisk bakgrunn og mange leveår med hus, bil og båteierskap har gitt allsidige kunnskaper som amatør.
Tror også at firmaet får håndtere dette som de vil, men tankene mine kan jeg ikke få stoppet før jeg har testet eller i teorien innsett at det jeg tenker meg allerede er til salgs.
Jeg flytsparklet 4 kvm på hytta og det ble helt ok og ganske enkelt med vanlig visp og bøtte.
Det går mange timer til materialanskaffelse og rengjøring når man får hjelp av maskiner, så jeg begynner å bli overbevist om å bare kjøre på med rå styrke og steinalderverktøy.
Men som sagt, tanker gjør som de vil. De kan jeg ikke stoppe. Akkurat nå er det en lang skrue i et avlangt kar. Skruen, som er mer enn en meter lang, rører om massen og presser den inn i et langt rør der slangen er festet på rørets ende. En skruepumpe altså i prinsippet. Halve skruen rører om i det avlange karet, og resten presser ut vellingen.
Tror også at firmaet får håndtere dette som de vil, men tankene mine kan jeg ikke få stoppet før jeg har testet eller i teorien innsett at det jeg tenker meg allerede er til salgs.
Jeg flytsparklet 4 kvm på hytta og det ble helt ok og ganske enkelt med vanlig visp og bøtte.
Det går mange timer til materialanskaffelse og rengjøring når man får hjelp av maskiner, så jeg begynner å bli overbevist om å bare kjøre på med rå styrke og steinalderverktøy.
Men som sagt, tanker gjør som de vil. De kan jeg ikke stoppe. Akkurat nå er det en lang skrue i et avlangt kar. Skruen, som er mer enn en meter lang, rører om massen og presser den inn i et langt rør der slangen er festet på rørets ende. En skruepumpe altså i prinsippet. Halve skruen rører om i det avlange karet, og resten presser ut vellingen.
Nysgjerrig, nei men de som sparkler gulv flere ganger i måneden har sannsynligvis tenkt på alle løsninger som kunne gjøre jobben lettere. For ofte er det vel slik at den "løsningen" som en amatør ser på et problem har proffene testet for lenge siden.
Visst er det så. Dog har huseieren visse fordeler med sin nærhet til objektet. Logistisk, historisk og ikke minst følelsesmessig mer innstilt på det beste for huset. Akkurat som lommeboken. Det er mange fagfolk på nettstedet som er mer innstilt på egne yrkesinteresser og sin inntekt av forståelige grunner. Ikke noe feil i det. Dessverre er det ikke alltid det fremkommer om det er proffen eller amatøren som innlegget kommer fra.
Mest proffer ser det ut til å være. Kanskje bare min følelse?
Rett meg om jeg tar feil!
Mest proffer ser det ut til å være. Kanskje bare min følelse?
Rett meg om jeg tar feil!
For å klargjøre min "posisjon" så er jeg ikke (gjør dog noen sporadiske innhopp hos visse "utvalgte") yrkesutøvende siden noen år tilbake. Så jeg har ingen interesse i å holde noen "om ryggen" derimot føles det som at jeg, i alle fall til en del, kan hjelpe glade amatører til å få et "sannere" bilde av "livet" i byggbransjen.
Min teori er at av 100 ideer man kommer på så er 90 dårlige, 9 er ok og en er briljant. Og det finnes bare en måte å finne ut av det på, og det er å kaste dem ut og la folk vurdere dem og så teste om ingen har klart å sage ideen.
Så ja, trolig er det enklest å bære flytspackel som i dag men det betyr ikke at man skal slutte å ha ideer.
Så ja, trolig er det enklest å bære flytspackel som i dag men det betyr ikke at man skal slutte å ha ideer.
De jeg pleier å bruke er betongarbeidere i bunn og støper mest, men flytesparkler av og til hver dag i uker...alt fra baderom hjemme hos privatpersoner til 100-talls m2 på byggeplasser...Nyfniken skrev: