Mikael_L
charta77, det ser ut til å være en løgn å finne ut om gulvspån er hardere enn vanlig ... :-? ;)

OM jeg bare visste svaret, skulle du fått det nå... , men jeg håper at jeg herved kan løfte spørsmålet som ligger i den første posten ... ;)

Mikael_L skrev:
charta77, det virker å være løgn å få vite om gulvspån er hardere enn vanlig ... :-? ;)

OM jeg bare hadde visst svaret skulle du fått det nå... , men jeg håper at jeg hermed kan løfte spørsmålet som ligger i den første posten ... ;)
Gulvspån er hva jeg vet både overflatehardere og tettere enn vanlig sponplate. Du finner nok eksakte opplysninger på www.swedspan.se

Heisann alle....

det ble til slutt gulvspån ettersom når jeg regnet etter så ble det ikke mye forskjell i pris, og da fantes det jo ingen grunn til å engang ha stilt spørsmålet... ;o)

Men nå er gulvet i alle fall limt og skrudd, og det føles veldig stabilt og bra... takk for deres støtte...

JA gulvspon skal ha en høyere densitet enn "vanlig" spon, dette er dog ikke hele sannheten da det finnes flere ulike kvaliteter på både gulvspon og vanlig, for eksempel finnes det fuktbestandig (grønn) vanlig (hvit) brannklassifisert (rød) og flere andre spesialvarianter som for eksempel not og fjær-OSB (vanlig i USA) not og fjær-finer (vanlig i marin miljø) og sporfreste 30mm gulvspon for innlegging av gulvvarmeslange.
MDF (Medium Density Fiber) har en høyere resonansfrekvens (ca 400Hz) enn spon (30-80Hz) og gir derfor mer trinnlyd hvilket for øvrig også er tilfellet for "klikkgulv" som er laget av HDF (High Density Fiber). Dette er årsaken til at et slikt gulv oppleves billigere da vi opplever høyfrekvente lyder som "skjørere" enn mer lavfrekvente som vi oppfatter som solid og kvalitetsmessig.
Det samme gjelder følelsen når man går på dem, HDF/Plast har en betydelig høyere varmeoverføringskoeffisient enn naturlig tre og da gulvet normalt har en lavere temperatur enn 37 grader så vil HDF-en avkjøle føttene dine mye raskere ved samme overflatetemperatur enn naturlig tre gjør, så spiller også overflatebehandlingen en stor rolle naturligvis (olje, lakk, såpe mm)

PS:
Om dere vurderer kvalitetsskilnad på spon så sammenlign holdbarheten mellom en skapstamme fra noen kvalitetstilvirkere og den fra type Jysk, Rusta eller lignende så merker dere snart hvorfor det er så stor prisforskjell på tilsynelatende samme sak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.