Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Etter hva jeg forstår så finnes det ingen regelbestemte tidsangivelser for når det er ok å lage støy, ikke engang for borettslag, men det reguleres i de enkelte vedtektene. F.eks. "ikke plagsom for naboer, hvilket inkluderer høye stemmer og høy volum fra musikkanlegg, etter 23:00 og før 06:00. Boring i betongvegger 07:30-21:00".
Om det finnes en veilag eller nabosamarbeid som holder møter kanskje det kan diskuteres der hvilke trivselregler som kan tenkes gjelde for alles trivsel i området?
På en måte kan man jo se det som at det faktisk var bra av naboen å komme over og fortelle hvordan de opplevde lydnivået, i stedet for at det legger grobunnen til en nabokrangel som ulmer og eskalerer over tid. Om du synes at dere fikk god kontakt ved det tilfellet (det er jo krevende for dere begge med å anklage og bli anklaget) så kan du kanskje drøfte i din tur din uro over den opplevde lydproblematikken? Med forslaget at dere begge laster ned samme desibelapp på mobilen og du står på din tomt og måler lydnivået fra deres barn og naboen måler i soverommet. Referanseverdier for lyd innendørs i leiligheter kanskje kan tjene som grunnlag?
Maksimalt: 45 dBA
Middelnivå*: 30 dBA
Toner eller musikk: 25 dBA
*Middelnivå over et døgn, der lyd på kvelder og netter får større betydning enn lyd på dagtid.

Det er veldig utfordrende å enes om spørsmål som stammer fra noen sin opplevelse av noe siden vi er så forskjellige. I dette tilfellet var kanskje det mest utfordrende for datteren å høre andre barn leke når hun skulle sove og frustrerende for foreldrene som har leggerutiner som ikke deles av naboene og dermed gjør det vanskeligere for dem å utføre som sine rutiner. Jeg kan til fulle forstå den frustrasjonen siden jeg selv synes det er viktig med en regulert søvn MEN jeg har også full forståelse for deres uro og følelse av begrensning, når forventningen av villa liv er at man skal få råde over sin tilværelse og eiendom slik man selv vil (innen rimelige grenser).

Hva loven sier om forstyrrelser og villaer synes jeg dette svaret som jeg har klippet fra [lenke] er utførlig og tydelig beskrevet.

Håper dere kan komme frem til en god løsning naboskapet imellom, men begynne ikke med å fortelle naboen at huset hans er undermåls bygget;)(y)
Takk for et godt svar. Som det er nå forsøker vi mest samle på oss info og ulike innfallsvinkler så vi kan komme med et saklig og velbegrunnet svar om/når naboen kommer forbi neste gang. Det er sjelden bra å handle i affekt ;) Og nei selvfølgelig skal vi ikke begynne med å fortelle at huset er undermåls bygget - forsøker bare forstå om det kan være en årsak til at de blir forstyrret til tross for at barna holder et nivå som vi knapt hører inn til oss (og da er de betydelig nærmere vårt hus) og vi i tillegg har vinduer mot vår tomt mens de ikke har det. Har også naboer i en annen retning som har huset sitt betydelig nærmere f.eks barnas trampoline og de har ikke engang løftet et øyenbryn på 2 år til tross for at de også har små barn som sover tidlig.

Vi tilhører ingen forening så der finnes ingen mulighet for diskusjon. Min første utgangspunkt blir å forsøke bli kjent med dem litt bedre siden det alltid er å foretrekke at man snakker om flere ting enn bare det man irriterer seg over.

• Liker
Maria T og 5 andre
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Når vi tok opp flere ventilasjonshull i huset, noen mot naboen, så hører vi lyd mye mer enn tidligere. Har dere ventiler mot den retningen, eller kanskje naboen har ventiler mot deres retning som lyden transporteres fra?
Vi har vindusventiler mot tomtens retning og det er gjennom dem vi hører barna til viss grad. De har ingen ventiler mot vår retning, men "rundt hjørnet" fra der barna pleier å leke har de ventiler inn. Det kan absolutt være slik at de trenger å isoleres for lyd avhengig av hvilken standard de er bygget med.

Dere kan kanskje gjøre en test og dekke dem med noe for å se om det blir bedre. Man pleier å si at man skal lete etter den svakeste lenken når det gjelder å dempe lyden i huset. Du kan lese om det her: https://www.byggahus.se/bygga/ljuddampa-huset

harry73
Barn som leker ute fram til kl22 får man tåle iblant, men naboer som kommer rundt kl 21 og sier at deres barn ikke kan sove pga lyden føles også rimelig og får man tåle.

Det føles at dere og naboene har nesten samme oppfatning om lyd på kvelden.
Dere kommer ikke få mange problemer i fremtiden.

• Liker
Dowser4711 og 4 andre
  • Laddar…
Det er ikke lett å håndtere naboer. Jeg tror at hvis man selv ikke skal bli lei, gjelder det å være "the better man" og rett og slett tilpasse seg. Du må rett og slett bruke sunn fornuft. Har du to høylytte 8-åringer, så er det kanskje lettere for deg å håndtere dem enn for naboen din å styre sin 1-åring.

Jeg tror nok faktisk at man vinner på det som menneske i det lange løp.

Å teknisk sett løse det er alltid vanskelig, men det er klart at det ikke er den ytre isolasjonen, det er jo standard på slikt. Fremfor alt hvis det er et nytt hus. Men klart at hvis det blir et generelt problem, kan du vel gå inn og lytte hos naboen og støtte med forslag.

V VetarN skrev:
Det er ikke lett å håndtere naboer. Jeg tror at hvis man selv ikke skal bli lei, gjelder det å være "the better man" og enkelt og greit tilpasse seg. Du må bare bruke din sunne fornuft. Har du to høyrøstede 8-åringer, så kanskje det er lettere for deg å håndtere dem enn for din nabo å håndtere sin 1-åring.

Jeg tror faktisk at man vinner på det som menneske i lengden.

Å teknisk sett løse det er alltid vanskelig, men det er klart at det ikke er den ytre isolasjonen, det er jo standard på slikt. Fremfor alt dersom det er nytt hus. Men klart at hvis det blir et generelt problem, kan du gå inn og lytte hos naboen og støtte med forslag.
Man skal være en god nabo så klart, men man vil for den del ikke være en nabo som tvinges til å holde barna innendørs. Nå vet vi jo ikke situasjonen her enda, da det kan ha vært en periode hvor barnet hadde det ekstra vanskelig eller lignende.

Når det gjelder byggestandard, er det ganske stor forskjell i byggteknikk mot vårt hus i hvert fall. Vi så en del siden vi bodde i nærheten under hele byggetiden. Huset er en form for murt hus oppbygd av blokker som så ut som grå lekerkuler omtrent. Puss på det. Uklart hvor mye isolasjon innvendig, tror et lag med gips. Det er jo selvsagt godkjent av kommunen og sikkert helt greit, men det vil ikke overraske meg om man ikke har lagt det der ekstra kruttet på visse ting siden det ble bygget og solgt på spekulasjon med formål om å maksimere fortjenesten.

Det høres ikke helt umulig ut at det er ventilasjonen som er synderen hvis det er trommer som går rett gjennom veggen uten noen lydfanger eller lignende. Da kan man jo absolutt tipse dem om tiltak som er ganske enkle og som kan lette for oss begge.

harry73
Men da er det et lettbetonghus.
Pleier å ha ok isolering.

harry73 harry73 skrev:
Men da er det et lettbetonghus. Pleier å ha ok isolering
Det var jo godt å høre :) Ikke så vanlig byggteknikk i vårt område der det mest er trehus ellers.

Må være slitsomt å ha så vanskelig for å sovne hvis noe høres utenfor huset. Og utrolig forstyrrende å ikke kunne rope og leke litt i hagen uten å få klager. Lider faktisk med begge naboene.

Sikkert en sånn der forelder til nabo som går på tå når de har lagt barna, kalles curling.

Er oftest ventilene som er synderen, finnes lyddempere både til freshventiler og spalteventiler etc.

• Liker
  • Elsker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…
garden_gnome garden_gnome skrev:
Takk for lenken.

Dessverre er det jo veldig vanskelig med sunn fornuft, som sagt vil vi kunne være på vår tomt og gjøre det vi ser som normalt men som naboen da ikke så som normalt.
Jeg forstår at dere ikke vil krangle med dem, men å bo i et villaområde innebærer at det finnes naboer som lever sine liv samtidig. Så jeg synes at dere kan holde det på et nivå som dere synes er greit, og resten er deres problem.

• Liker
nissenhj
  • Laddar…
Feil naboer kan du også fått....
Men jeg forstår problemet siden datteren min heller ikke har kunnet sove på grunn av spillende naboer.

Jeg ber mine barn om å unngå "unødvendig" skriking når de er ute. Det blir lett sånn at de blir veldig ivrige når de har det gøy og uten å tenke på det skriker i stedet for å snakke selv om de står 1 meter fra hverandre. Det spiller ingen rolle om det er dag eller kveld, man skal vise hensyn. Men leke og løpe og være høylytte får de selvfølgelig gjøre! Bra dog hvis dere kan skille mellom dag og kveld. Unngå de mest høylytte lekene etter kl 20 kanskje? Men absolutt ikke liste på tå!

• Liker
KriZomb
  • Laddar…
garden_gnome garden_gnome skrev:
Men om det kommer være hver helg eller sommerkveld etter kl 19 som de synes det er slitsomt at barna våre leker på tomten så blir det jo et virkelig problem...
Nå går du hendelsene i forkjøpet synes jeg, når du utgår fra EN hendelse! Fortsett å leve som dere pleier og avvent og se om noe mer inntreffer og i så fall da ta en prat med naboen.

• Liker
Xilona og 2 andre
  • Laddar…
Ohhh vi kjørte vår utesps med musikk mange kvelder mellom 22 og 02... Aldri noen klager...

• Liker
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.