25.306 lest ·
73 svar
25k lest
73 svar
Har naboen problemer med lydisolering?
Og din antydning om at TS sender ut ungene for å kunne sitte inne og drikke i fred er ikke et "unødvendig slag under beltestedet" synes du?K KriZomb skrev:Om vi snur på argumentet fra naboen da: Hvorfor er barna deres ute og skriker og leker kl 21? Hvorfor er de ikke innendørs og holder seg litt rolige? Burde ikke dere som foreldre arrangere en roligere aktivitet for dem på den tiden, for eksempel sitte og se på film og roe ned? Slik var i hvert fall min oppvekst, frem til tenårene var 21 en sjelden tid å være UTE. Men vanligvis så skyldes det jo at foreldrene vil være inne, kanskje med noe varmende under frakken, og da er det praktisk at barna er ute. Du skriver at du hadde "oppsyn", men det hindrer jo ikke på noen måte skriking eller høy lydnivå, selv om barna demper seg raskt etter en tilsnakk, så er jo skaden allerede skjedd for naboen, og deres barn er vekket og de må begynne på nytt med legging.....
Nå vil jeg ikke si at naboen har rett og du tar feil, men at du tenker deg inn i situasjonen som en utenforstående. Så kanskje dere kan komme frem til en løsning og naboskap, i stedet for sverting.
Så din kommentar om at naboens hus skulle være bygget av et østeuropeisk firma er jo et unødvendig slag under beltestedet, for hvem som har bygget kåken har null og ingenting med saken å gjøre.
Jeg ville heller si at det ville være et slag under beltet å anta at naboen er sutrete og sensitiv i stedet for å søke informasjon i et forsøk på å forstå hvor mye mer lyd de kanskje hører inn til seg enn andre hus rundt (vi har naboer nærmere og har bodd her noen år uten å få noen som helst indikasjon på at det skulle være et problem for andre). Grunnen til at jeg ikke tar opp dette direkte med naboen er selvfølgelig av respekt for dem og deres nye fine hus - det ville jo ikke være særlig fint for naboskapet å slippe en slik kommentar til dem.K KriZomb skrev:Nå vil jeg ikke si at naboen har rett og du tar feil, men at du prøver å se situasjonen fra en utenforståendes synsvinkel. Så kanskje dere kan komme frem til en løsning og god naboskap, snarere er drittkasting.
Deretter er din kommentar om at naboens hus skulle være bygd av et eller annet østeuropeisk firma et unødvendig slag under beltet, for hvem som har bygd huset har null og ingenting med saken å gjøre.
Dessuten bryr jeg meg ikke om hvem eller hvilke som har bygd villaen, den er fin utvendig og det viktige er at de er fornøyde og glade med sitt kjøp. Om det skulle vise seg at noen i forumet har erfaring med hvor standarden kan variere mellom nettopp Øst-Europa og Sverige, kan det både få oss til å forstå deres situasjon bedre og ut fra det for naboskapets skyld hjelpe hverandre ved at vi på kort sikt holder barna inne mer, og at de i sin tur kanskje kan sette inn lydfeller i ventilasjonen.
Sist redigert:
Mange her ser ut til å oppfatte spørsmålet som en liten anklage mot naboene, og derfor blir det spekulasjoner. For faktum er jo at du bruker dette eksemplet for å lure på isolasjonen i deres hus, og da antyder det at du kunne gjøre noe med saken hvis du fikk svaret at den er mangelfull. Jeg tror imidlertid at du rett og slett er nysgjerrig, stemmer det? I så fall holder det jo å konstatere at det mer sannsynlig er ventilasjonen, OM det er et problem, noe du allerede har gjort. Noe man muligens kan tipse naboene om å utbedre hvis problemet eskalerer, men personlig ville jeg vegret meg for å komme med slike tips da de har en tendens til å høres ut som anklager, hvor velmenende de enn er.
For øvrig virker det som om dere rett og slett holder på å bli kjent med naboene deres, da oppstår slike situasjoner noen ganger og begge vil begynne å forstå og tilpasse seg etter hvert som relasjonen utvikler seg (forutsatt at begge parter er normalt skrudd sammen
).
Lykke til!
For øvrig virker det som om dere rett og slett holder på å bli kjent med naboene deres, da oppstår slike situasjoner noen ganger og begge vil begynne å forstå og tilpasse seg etter hvert som relasjonen utvikler seg (forutsatt at begge parter er normalt skrudd sammen
Lykke til!
Takk! Jeg prøver bare å forstå mer for å ikke handle i affekt om/når de kommer over igjen siden det ikke er bra for naboskapet. Så jeg prøver ikke å anklage naboene. Tvert imot virker de, ut fra den lille initiale kontakten vi har hatt, greie som jeg tror jeg har skrevet mer enn en gang i trådenPytt skrev:
Mange her oppfatter tydeligvis spørsmålet som en liten anklagelse mot naboene, og derfor blir det spekulasjoner. For faktum er jo at du bruker dette eksempelet for å lure på isoleringen i deres hus, og da antyder det at du kunne gjøre noe med saken hvis du fikk svaret at den er mangelfull. Jeg tror dog at du rett og slett er nysgjerrig, stemmer det? I så fall er det nok å konstatere at det mer sannsynlig er ventilasjonen, OM det er et problem, noe du allerede har gjort. Noe man muligens kan tipse naboene om å utbedre hvis problemet eskalerer, men personlig ville jeg vegret meg for å komme med slike tips da de har en tendens til å høres ut som anklagelser, uansett hvor velmenende de er. For øvrig virker det som at dere rett og slett er i ferd med å bli kjent med deres naboer, da oppstår slike situasjoner noen ganger og begge vil begynne å forstå og tilpasse seg etter hvert som forholdet utvikler seg (forutsatt at begge parter er normalt funtet). Lykke til!
Men spørsmålet blir som du er inne på følsomt og vi holder på å bli kjent med hverandre. Vi vil ha en så god relasjon som mulig, potensielt bor man naboer i minst 20 år fremover... Så nei, jeg vil heller ikke direkte si at de skal gjøre noe med huset sitt, men er nysgjerrig på om det på diskrete måter kanskje går an å få dem selv til å prøve tiltak som går i riktig retning så vi begge får en god boligsituasjon. OM det blir et problem vil jeg si, forhåpentligvis var det bare en engangshendelse og alt er fryd og gammen. Da har jeg bare gjennom tråden fått litt mer kunnskap om lydisolering og byggstandarder på veien.
Nei, naboen har problemer med toleranse av andre mennesker. Om det er som du sier en slektsfest som antagelig skjer typ maks en gang per år får naboen rett og slett tåle det. Om de har curlat barna sine så til pass at de ikke kan sove fordi det låter litt utenfor så er ikke ditt problem.
Nå er jeg også lesekyndig, og jeg har på ingen måte skrevet at det gjelder 24/7/365, men nettopp denne gangen da naboen kom over. Spørsmålet kan dog fortsatt være, hvorfor er barna ute så sent? Hvorfor ordner man som forelder ikke en roligere lekemulighet innendørs på den tiden?S Sir Duke skrev:
Det er min erfaring av påskehelg + barn som leker ute mens de voksne er inne. Har på ingen måte sagt at dette gjaldt akkurat TS. Det er fri tolkning, i likhet med hvilken firma som har bygget huset og dermed hvilket materiale eller standard man har brukt seg avW Wagner skrev:
For å svare på spørsmålet ditt, så er "stenhus" (som lettbetong- eller lecahus, som naboen sannsynligvis har) som regel heller bedre lydisolerte enn "trehus" (trestenderverk med isolasjon og trefasade, som du ser ut til å ha). Hvis naboens hus skulle være markant dårligere lydisolert enn normalt, burde det også være problemer med varmeisolasjonen, noe som fører til enten høye varmekostnader, dårlig (kaldt) innendørs klima eller begge deler.
Som andre har sagt, så kan vårlige åpne ventiler og vinduer totalt ødelegge lydisolasjonen, uansett hustype og kvalitet.
Personlig synes jeg at de første vårdagene (som det var her i påsken), når det samtidig er fest, må man akseptere VELDIG mye lyd fra naboene. Neste gang er det vi som har fest.
Hvis naboen kommer tilbake (og du ikke synes barna er forstyrrende akkurat da), hadde jeg bedt dem måle lydnivået i datterens soverom, med lukkede vinduer, med en mobilapp. Det gir liksom litt annen tyngde bak klagen, avhengig av om de (barna) presterer 90 eller 30dB...
Så ER noen typer lyd veldig forstyrrende. Ingen unge kan vel sovne om de hører nabobarna ha det gøy utenfor og selv ønske at de kunne vært med, selv om de bare svakt kan ane lyden gjennom veggen.
Konklusjon, man må tåle ganske mye lyd i villastrøk. Vårt første (rekke)hus hadde en lekeplass utenfor soveromsvinduet, før vi hadde egne barn. Ikke ideelt. På den andre siden hadde vi to store papegøyer som ofte var i hagen. Vi klaget ikke på naboenes barn og de klaget ikke på våre papegøyer - selv om den ene absolutt forstyrret den andre av og til.
/ Hilsninger, Fredrik
Som andre har sagt, så kan vårlige åpne ventiler og vinduer totalt ødelegge lydisolasjonen, uansett hustype og kvalitet.
Personlig synes jeg at de første vårdagene (som det var her i påsken), når det samtidig er fest, må man akseptere VELDIG mye lyd fra naboene. Neste gang er det vi som har fest.
Hvis naboen kommer tilbake (og du ikke synes barna er forstyrrende akkurat da), hadde jeg bedt dem måle lydnivået i datterens soverom, med lukkede vinduer, med en mobilapp. Det gir liksom litt annen tyngde bak klagen, avhengig av om de (barna) presterer 90 eller 30dB...
Så ER noen typer lyd veldig forstyrrende. Ingen unge kan vel sovne om de hører nabobarna ha det gøy utenfor og selv ønske at de kunne vært med, selv om de bare svakt kan ane lyden gjennom veggen.
Konklusjon, man må tåle ganske mye lyd i villastrøk. Vårt første (rekke)hus hadde en lekeplass utenfor soveromsvinduet, før vi hadde egne barn. Ikke ideelt. På den andre siden hadde vi to store papegøyer som ofte var i hagen. Vi klaget ikke på naboenes barn og de klaget ikke på våre papegøyer - selv om den ene absolutt forstyrret den andre av og til.
/ Hilsninger, Fredrik
Høres ut som en streng oppvekst. Barn må få leke sammen, og de lager en høy lyd noen ganger. Hadde det vært 23:00 hadde jeg kanskje vært på din side, men ved 21 så finnes det ingen sosial kode om at man skal være stilleK KriZomb skrev:
Det låter absolutt i villaområder, og som med alt annet er det sunn fornuft som *burde* råde. Å for eksempel plassere en trampoline rett ved siden av den andre naboen hvis man har en 1500 m2 stor tomt er jo som å be om bråk, spesielt om denne har soverom eller veranda i nærheten.
Dog er min egen erfaring fra +20 år i villaområder at nye hus med fresh-ventiler slipper inn utrolig mye mer lyd enn eldre hus med bare spalte-ventiler i taket. Før vi skjønte dette kunne jeg ligge i sengen på soverommet på forsiden og høre minste lille fottrinn på gaten utenfor. Etter en samtale med Fresh sendte de gratis et sett lydisolerende greier som vi satte inn i samtlige ventiler og vips ble det mye bedre. En annen gang da kona bekymret seg over "hvor mye ungene på gaten bråker" var det ytterdøren som hadde satt seg slik at det kom inn en del lyd den veien. Etter at snekkeren fikset dette var også denne lyden mer eller mindre borte.
Så er det så klart slik at ingen hus er helt lydisolert, og ventiler vil slippe inn lyd, spesielt høye lyder som barneskrik. Det er ikke gøy å legge seg når naboens unger leker og har det gøy. Dette er dog neppe noe man kan si til naboen om, så lenge det ikke er veldig høye skrik og typ etter 21.30 eller noe, da kan til og med jeg reagere. Hos oss er det ikke noe problem da vi alle på gaten pleier å passe på hverandres unger, hvis de lager altfor mye bråk. Vi prøver å respektere hverandre så godt det går. Ved store fester og sånt (joda, med dansebandsmusikk) eller russefester, da får man akseptere høy musikk til 22-23-tiden, ingen problem. Disse er dog ikke så vanlige.
Så finnes det jo alltid ørepropper...
Dog er min egen erfaring fra +20 år i villaområder at nye hus med fresh-ventiler slipper inn utrolig mye mer lyd enn eldre hus med bare spalte-ventiler i taket. Før vi skjønte dette kunne jeg ligge i sengen på soverommet på forsiden og høre minste lille fottrinn på gaten utenfor. Etter en samtale med Fresh sendte de gratis et sett lydisolerende greier som vi satte inn i samtlige ventiler og vips ble det mye bedre. En annen gang da kona bekymret seg over "hvor mye ungene på gaten bråker" var det ytterdøren som hadde satt seg slik at det kom inn en del lyd den veien. Etter at snekkeren fikset dette var også denne lyden mer eller mindre borte.
Så er det så klart slik at ingen hus er helt lydisolert, og ventiler vil slippe inn lyd, spesielt høye lyder som barneskrik. Det er ikke gøy å legge seg når naboens unger leker og har det gøy. Dette er dog neppe noe man kan si til naboen om, så lenge det ikke er veldig høye skrik og typ etter 21.30 eller noe, da kan til og med jeg reagere. Hos oss er det ikke noe problem da vi alle på gaten pleier å passe på hverandres unger, hvis de lager altfor mye bråk. Vi prøver å respektere hverandre så godt det går. Ved store fester og sånt (joda, med dansebandsmusikk) eller russefester, da får man akseptere høy musikk til 22-23-tiden, ingen problem. Disse er dog ikke så vanlige.
Så finnes det jo alltid ørepropper...
Er det din personlige mening eller finnes det noen fakta bak påstanden?K KriZomb skrev:
Jeg sovner best når min SDS-Max borhammer med spisst meisel synger rett inn i mine spente trommehinner, mens den kjøres rett ned i fjellet, 2 centimeter fra mine ører. Da pleier jeg ofte å besvime i løpet av et par sekunder...D Daniel 109 skrev:
Nei, men alvorlig. Orker ikke lese gjennom alle innleggene. Men hvis man har en god dialog med naboen, kan man ikke spørre om denne vil få målt støynivået innvendig mens man har et visst støynivå utenfor? Og på den måten få konstatert om huset er dårlig isolert eller ikke? For dersom man har en god dialog, så kan det være vel investert tid og penger for en slik måling. Muligens kan man også kreve at entreprenøren gjør om og gjør det riktig i så fall? Burde ligge i naboens interesse.
I annet fall kan man muligens tilby abonnement på sovemidler for datteren? Med risiko for viss håndgemeng som følge...
Enig, det høres mer ut som naboen din lider av "princess syndrome" Barn som er ute og leker kl. 21 en helg er helt normalt i et villaområde.A Adam F skrev:
Han må jo ha forstått at dere hadde en eller annen form for selskap/fest når det var andre barn enn deres egne i hagen og sikkert flere biler som er parkert på gaten utenfor.
Å da komme over til dere og be dere ta inn barna er virkelig å være overfølsom og også å mangle forståelse for hvordan man oppfører seg.
Klikk her for å svare