Hei

Endelig har jeg lokalisert røyklukten som kommer fra naboen og det har vist seg å komme fra der gulvlisten sitter.

Hvordan kan det være mulig å kjenne den sterke lukten hvis det er en betongvegg? Er ikke veggen støpt mot gulvet?
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Du får nok demontere gulvlistene og sjekke hva som kan tettes med byggsilikon etc. Det høres litt merkelig ut at det skal finnes så store gliper i byggelement mellom leiligheter, men alt er vel mulig.
 
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du får nok demontere gulvlistene og sjekke hva som kan tettes med byggsilikon etc. Det høres litt rart ut at det skal finnes så store gliper i byggelement mellom leiligheter, men alt er vel mulig.
H Harald Blåtumme skrev:
Du får nok demontere gulvlistene og sjekke hva som kan tettes med byggsilikon etc. Det høres litt rart ut at det skal finnes så store gliper i byggelement mellom leiligheter, men alt er vel mulig.
Det sitter en gulvsokkel og en kvartslist. Skal jeg fjerne gulvsokkelen også?
 
Om du har lokalisert kilden til røyklukten der, er det vel et rimelig tiltak. Det er mulig at disse tiltakene faller på din utleier hvis du bor i en leilighet til leie. Når det gjelder borettslag, vet jeg ikke hva som gjelder.
 
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om du har lokaliserarbe kilden til røyklukten der så er det vel en rimelig tiltak. Det er mulig at disse tiltakene faller på din utleier dersom du bor i en leieleilighet. Når det gjelder borettslag kjenner jeg ikke til hva som gjelder.
Finnes det noe alternativ så man slipper å demontere listen og sokkelen?
 
B brabrabra11 skrev:
Finns det något alternativ så man slipper demontera listen och sokkelen?
Om du har malte lister/sokler og det ikke gjør noe at du limer fast sokkelen i gulvet, kan du prøve å tette igjen gliper mellom sokkel og vegg/gulv med latexfug. Om du har tregulv (for eksempel parkett) er det imidlertid fare for at fugemassen mot gulv sprekker hvis gulvet ekspanderer og krymper kraftig på grunn av variasjoner i temperatur og luftfuktighet. Det kan også være vanskelig å få bort all fugemasse fra gulv og vegg hvis man en gang vil for eksempel bytte gulvsokler.

Om du har umalte sokler i for eksempel eik, blir det ikke pent med fugemasse rundt dem. Det går an å male fugemassen, men det vil synes selv om du skulle lykkes med å finne en brun farge som matcher treets farge.

Den sikreste løsningen ville nok likevel være å forsiktig løsne lister/sokler og tette bak dem. Man må flytte unna møblene litt, men ellers trenger det ikke å være noen stor operasjon. Det kan meget vel være enklere og gå raskere enn å maskeringsteipe og begynne å kladde med fugemasse på synlige steder hvis man ikke er vant.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Om du har målade lister/sokler og det ikke gjør noe at du limer fast sokkelen i gulvet kan du prøve å tette igjen glipper mellom sokkel og vegg/gulv med latexfug. Om du har tregulv (f.eks. parkett) finnes det imidlertid risiko for at fugen mot gulv sprekker hvis gulvet ekspanderer og krymper kraftig av variasjoner i temperatur og luftfuktighet. Det kan også være vanskelig å få bort all fug fra gulv og vegg hvis man en gang vil f.eks. bytte gulvsokler.

Om du har umalte sokler i f.eks. eik blir det ikke pent med fug rundt dem. Det går an å male fugen, men det vil synes selv om du skulle klare å finne en brun farge som matcher treets farge.

Sikreste løsning ville nok likevel være å forsiktig løsne lister/sokler og tette bak dem. Man trenger å flytte møblene litt til side, men ellers trenger det ikke være noen stor operasjon. Det kan veldig godt være enklere og raskere enn å maskeringsteipe og begynne å kladde med fug på synlige steder hvis man ikke er vant med det.
Testet først med sølvteip. Det hjalp ganske mye. Men lukten forekommer også på den andre siden av leiligheten, ved den veggen som jeg deler med en nabo som ikke røyker. Har også merket at når det er vindfullt ute så kjenner jeg lukten mer.
 
B brabrabra11 skrev:
Testet først med sølv tape. Det hjalp ganske mye. Men lukten finnes også på andre siden av leiligheten, ved den veggen som jeg deler med en nabo som ikke røyker. Har også lagt merke til at når det er vindfullt ute så kjenner jeg lukten mer.
Røyken finner kanskje veien gjennom bjelkelaget under gulvet.

Hos oss blåste det inn ved fasaden, rett gjennom bjelkelaget og opp bak gulvlistene i andre enden av rommet. Vi tok bort gulvlistene og drev fuge dem, og nå blåser det ikke inn lenger.
 
  • Liker
brabrabra11
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Røyken leter seg kanskje frem gjennom bjelkelaget under gulvet.

Hos oss blåste det inn ved fasaden, rett igjennom bjelkelaget og opp bak gulvsoklene i den andre enden av rommet. Vi tok av gulvsoklene og drevde sprekkene, og nå blåser det ikke inn lenger.
Hmm veldig mulig. Hvorfor valgte du å tette med drev i stedet for noen type fugemasse?
 
B brabrabra11 skrev:
Hmm veldig mulig. Hvorfor valgte du å tette med drev i stedet for noen type fugemasse?
Det er ganske store sprekker og fugeskum føles ikke riktig i et hus fra 1934 🙂
 
  • Liker
brabrabra11
  • Laddar…
Om røklukten kommer fra naboen og inn til deg, betyr det at du har lavere lufttrykk enn naboen. Du må få det HELT tett for at det ikke skal fortsette. Tetting mellom list/vegg/gulv vil føre til at røklukten tar seg inn under parketten og lekker inn et annet sted i rommet.

Tenk deg at du velter huset så naboens leilighet er over deg, fyll den med vann og tenk hva som skjer da. Hvis det ikke er helt tett der det lekker gjennom veggen, vil det bare fortsette videre.

Alternativt sørger man for at naboen har lavere eller samme lufttrykk som deg. Dette tror jeg er det egentlige riktige. Har du åpnet ventiler for mye slik at du har for lavt trykk? Har naboen stengt sine slik at han ikke har riktig undertrykk?

Så, enten må det være helt tett i veggen, eller så må trykkforskjellen være null mellom leilighetene for at strømmen skal forsvinne (eller reduseres til nær null, alle vet jo at selv om du har nøyaktig samme trykk i et stort rom, så sprer en lydløs promp seg i hele rommet).
 
  • Liker
brabrabra11
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det er ganske store spring og fugeskum føles ikke riktig i et hus fra
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om røyklukten kommer fra naboen og inn til deg, så betyr det at du har lavere lufttrykk enn naboen. Du må få HELT tett hvis det ikke skal fortsette. Tetting mellom list/vegg/gulv vil bare føre til at røyklukten finner veien under parketten og lekker inn et annet sted i rommet.

Tenk deg at du velter huset så naboens leilighet er over deg, fyll den med vann og tenk hva som skjer da. Er det ikke helt tett der det lekker gjennom veggen, så vil lekkasjen bare finne en annen vei.

Alternativt må man sørge for at naboen har lavere eller samme lufttrykk som deg. Dette tror jeg er den egentlige løsningen. Er det slik at du har åpnet vent-ventiler for mye slik at du har for lavt trykk? Eller er det slik at naboen har lukket sine ventiler så han ikke har riktig undertrykk?

Så, enten må det være helt tett i veggen, eller trykkforskjellen mellom leilighetene må være null for at strømmen skal forsvinne (eller reduseres til nær null, alle vet jo at selv om du har nøyaktig samme trykk i et stort rom, så sprer en smygfis seg gjennom hele rommet)
Jeg har en liten oppdatering.

Naboen lot være å røyke på ettermiddagen/kvelden. Jeg sniffet flere ganger på forskjellige tidspunkter i brevinkastet uten å kjenne noen lukt av røyk.

Merkelig nok har jeg kjent samme røyklukt likevel, og lukten har vært konstant. Ikke engang en pause på 10 min. I trappeoppgangen har det luktet muggent også.

Lukten forekommer på forskjellige steder i leiligheten, ved gulvnivå.

Når det gjelder trykkforskjell, har jeg testet å skape et overtrykk ved å åpne flere vinduer og strupe avtrekket på kjøkkenet. Det blir nesten verre med åpne vinduer, som om lukten "får hjelp" med å komme inn i leiligheten.
 
B brabrabra11 skrev:
Jeg har en liten oppdatering.

Naboen lot være å røyke i løpet av ettermiddagen/kvelden. Jeg sniffet flere ganger på forskjellige tider i brevsprekk, uten å kjenne noen lukt av røyk.

Merkelig nok har jeg kjent samme røyklukt likevel. Og lukten har vært konstant. Ikke engang noen pause på 10 min. I trappeoppgangen har det luktet muggent også.

Lukten forekommer på ulike steder i leiligheten, ved gulvnivå.

Når det gjelder trykkforskjell, har jeg testet å skape et overtrykk ved å åpne flere vinduer og strupe avtrekket på kjøkkenet. Det blir nesten verre med åpne vinduer, som om lukten "får hjelp" med å trenge inn i leiligheten.
Det kommer ikke nedenfra da? Slik at hvis du åpner vinduer fungerer leiligheten din som en skorstein?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det kommer ikke nedenfra da? Slik at hvis du åpner vinduene fungerer leiligheten som en skorstein?
Nei. Finnes ingen som røyker i min "länga" heller. Det har vært en konstant tilførsel av røykelukt i noen dager nå. Var en stund siden det var så ille. Har fjernet veggkontakter og snust men ikke kjent noe. Det kommer spesifikt fra der sokkel og kvartslist sitter.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.