MultiMan
Siden jeg begynte å bruke rå linolje på min SAAB 9-5, har den i prinsippet sluttet å ruste (selv der det var mye rust tidligere). Rå linolje har en utrolig inntrengningsevne i spalter og rustne overflater, men tar flere uker å tørke. Oljen ekspanderer rundt 15% når den tørker (oksiderer) og forsegler på den måten spalter enda bedre. Hadde tenkt å beholde den i tre år, nå er det snart fem (er 17 år nå) og bilen er betydelig mindre rusten enn da jeg kjøpte den. Kommer derfor til å kjøre den en god stund til. Sammen med glatt hammarlakk sølv (som er veldig lik SAAB sølvmetallisk 265) blir bilen bedre for hvert år. :rofl:

Vil man ha raskere resultater, kan man bruke kokt linolje som tørker mye fortere men ikke trenger like godt inn.

Noen anbefaler spesialpreparater som https://www.watski.se/Owatrol-Olja-115Cr, men jeg er for gjerrig og har ikke prøvd det. Skal dog være veldig bra.

• Liker
Patrik.
  • Laddar…
Mikael_L
Ja 5-56 og WD-40 og lignende produkter består mest av løsemiddel, og en ganske liten andel olje, dvs det meste fordamper raskt og den gjenværende oljefilmen tilbyr knapt noe rustbeskyttelse.

Jeg for min del tror mest på de vanlige rustbeskyttelsesproduktene for bilblikk, evt tynn og lettflytende først for å oppnå god inntrenging, særlig bra om det har begynt å krype under lakk, og så et lag med litt tykkere som gir en mer holdbar film for langtidsbeskyttelse. Men linolje kan jeg også tenke meg er virkelig bra. Og en fordel er jo at den ikke griser til like fælt, den er jo f.eks. lys i stedet for svart.

Utvendig, som utsettes for slitasje, må nok lakkeres, dvs renses for løs rust og farge, rustbeskyttes (sink) og så lakkeres.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
optimum
Rust er ikke noe ondt. Det er bare et bevis på at produktet har begynt sin reise tilbake til naturen.

Muligens vil vi noen ganger forsinke prosessen litt da det skal være i våre øyne penere litt lenger. De tingene som ikke naturlig overgår til naturen på en god måte er et problem, f.eks. plast som havner i havet.

De tingene TS tar opp her har allerede begynt sin reise tilbake. Sandblåsing og ommaling kan trolig forlenge tiden de skal være pene. 556, WD-40 og annen suppe er ikke noe som hjelper. De er allerede på vei.

Rust er definitivt slemt. Det er ressurssløsing å først fremstille noe, og deretter la det ruste bort.

optimum
Vil man produsere noe som tåler en aggressiv miljø så velger man annet materiale. Derfor er syrefast stål vanlig på norsk Vestkyst. Det som males pleier ganske snart å få rusten til å bryte igjennom, og spesielt skrap som TS redoviserer som knapt holder en kort tid.
S Strontus skrev:
Rust er definitivt slem. Det er ressurssløseri å først produsere noe, og deretter la det ruste bort.
Skal det vare litt lenger trenger det å få en overflatebehandling av sink før maling, akkurat som moderne biler beskyttes fra rust.

TS saker har rusten allerede fått grep om, og knapt at skrot som 556 mm hjelper.

Det er klart at man kan få ting til å vare lenger hvis de overflatebehandles, eller lages av annet materiale. Men årsaken til at det i det hele tatt trenger å gjøres er jo på grunn av rust. Så selvsagt er rust slemt.

MultiMan
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hagmans rustbeskyttelsesvoks synes jeg beskytter bra.
Transparent, så det forstyrrer ikke så mye.
[lenke]
Det er mulig at Hagmans er bedre enn alle andre, men jeg har prøvd mengder med rustbeskyttelsesvokser og ingen fungerer særlig bra når det først har begynt å ruste, da er linolje totalt overlegent, og mye billigere. Jeg brukte voks i mange år men det fortsatte å ruste, uavbrutt. På rene, rustfrie flater og på steder som ikke utsettes for slitasje er det bra (som i bjelker og inne i dører).

Men hva tror dere, om jeg bruker Biltema linolje spay på områder som ikke er synlige, som i rør og lignende, og deretter kaldgalv på synlige områder?

Selvfølgelig skal jeg prøve å børste\slipe bort en del rust først.

MultiMan
Det er svært stor forskjell i molekylstørrelse og inntrenging mellom rå og kokt linolje, ikke sammenlignbart, så sjekk hva innholdet er. Kokt linolje har fordelen av å tørke fortere, men der slutter fordelene.

Fire blikkbokser med papirremsor som viser inntrengning av forskjellige oljer: ukjent impregneringsolje, rå linolje, rå linolje/balsamterpentin, kokt linolje.

Bilde lånt fra http://www.attstrom.se/?p=407

• Liker
GK100 og 2 andre
  • Laddar…
Biltemas består av linolje som ikke er kokt. Sprutet på en del i går på begge produktene, men det ser ikke ut til å tørke og forblir en oljet overflate. Kanskje ikke hele verden i dette tilfellet, men jeg hadde håpet på at det stivnet til og skapte en gummiaktig overflate som jeg ellers har lest om.

Instruksjonene tyder på at det bør tørke ettersom de anbefaler den som grunning.

S snowjim skrev:
Biltemas består av linolje som ikke er kokt. Sprøytet på en del i går på begge produktene, men det ser ikke ut til å tørke, det forblir en oljet overflate. Kanskje ikke hele verden i dette tilfellet, men jeg hadde håpet at det størknet til og skapte en gummiaktig overflate som jeg ellers har lest om.

Instruksjonene antyder at det bør tørke siden de anbefaler den som grunning.
Det tar en stund før linolje tørker.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Det tar en stund innan linolja tørker.
Hvor lenge er en stund egentlig, det har fortsatt ikke tørket etter 2-3 dager?

S snowjim skrev:
Hvor lenge er en stund egentlig, det har fortsatt ikke tørket etter 2-3 dager?
Er det rå linolje? Flere uker

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Må man ha hurtigttørkende får man nøye seg med kokt linolje, eller andre alternativer.

Er det skikkelig varmt kan det gå raskere enn 2 uker (men også betydelig lengre under ugunstige forhold). Jeg pensler alltid nederst på dørene på bilen og der merker jeg direkte når det begynner å tørke siden det klistrer litt mot karosseriet. Det raskeste jeg har vært med på er nok 5-7 dager midt på sommeren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.