Hei,

Det er på tide å ta ut litt hageutstyr, og vi har lagt merke til at det er litt rustangrep. Et raskt søk foreslår WD-40 eller 5-56 for å fjerne det, mens andre tipser om rustfjerner som er betydelig dyrere.

For oss er det ikke direkte nødvendig at det skal se ut som nytt, men vi vil gjerne stoppe rusten slik at det ikke fører til større problemer. Generelt sier man at rust kommer tilbake, men kanskje finnes det produkter som kraftig bremser opp dens framfart?

Her er noen bilder på det jeg klassifiserer som overflaterust:

Først et stativ for hengekøye
Ntd9Xlx.jpg
WPIQYhD.jpg
fnACzKO.jpg
ywCwyyc.jpg
d3njZza.jpg
w1iSdAq.jpg
tJq2mgF.jpg

Weber grill
gOED5oE.jpg
OhUo7qZ.jpg
WRggAeZ.jpg
eduSUZz.jpg
Ik5SppM.jpg
Am4YGww.jpg

Hva er deres erfaring når det kommer til å stoppe eller fjerne rust som dette? Forslag til produkter?

wd-40, 5-56, etc funker muligens for å løsne fastgrodde ting, men de er definitivt ingen permanent rustbeskyttelse. Rørstativet kan man pusse og male for å forlenge levetiden. Innvendig i rørene kanskje det kunne funke med samme type rustbeskyttelsesmiddel man bruker inni terskler og andre hulrom på bilen?

Grillristen er det ikke så mye å gjøre med annet enn å børste bort det verste med stålbørste. Alle eventuelle rustbeskyttelser brenner opp når man bruker det...

• Liker
varmkorv og 1 annen
  • Laddar…
Diverse oljer og fett gjør en god jobb som rustbeskyttelse så lenge de forblir på overflaten.
WD40 etterlater en tynn oljefilm og duger hvis det er overflater som aldri utsettes for noe og ikke er så nøye.

Rustbeskyttelse på spray fungerer også bra, men er ikke så pent.
Skal det se bra ut er det olje/galv/krom/lakk osv som gjelder.

useless useless skrev:
Rørstativet kan man pusse og male for å forlenge levetiden. Innvendig i rørene kanskje det ville kanskje fungere med samme type rustbeskyttelsesmiddel man bruker inni terskler og andre hulrom på bilen?
Min erfaring er dog at selv om man sliper og maler så kommer rusten tilbake innen 1-2 år? Så da er spørsmålet om det kanskje finnes noe som iallfall stopper rustangrepet eller rett og slett spiser det opp. Samtidig som det beskytter over en okay tid. Det trenger som sagt ikke se vakkert ut.

Rustbeskyttelse tenker jeg at det i første rekke er ment å stenge ute skitt og lignende så rust ikke oppstår, det reverserer ikke eller for den del spiser opp allerede eksisterende rust?

[QUOTE="useless, post: 3304563, member: 37450"
Grillristen er det ikke så mye å gjøre med bortsett fra å børste bort det verste med stålbørste. Alle eventuelle rustbeskyttelser brenner opp når man bruker det...[/QUOTE]

Ja, her vil man ikke ha noen kjemikalier. Kanskje fungerer klassisk rengjøring av rist bra? Dvs. når grillen er i gang og risten oppvarmet så rengjør man med stålbørste. Ellers har jeg lest et sted at folk legger dem i bad?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Diverse oljer og fett gjør en god jobb som rustbeskyttelse så lenge de er der.
WD40 etterlater en tynn oljefilm og fungerer greit om det er flater som aldri blir utsatt for noe og ikke så nøye.
Vær og vind bør jo ikke påvirke innsiden av rørene så mye, men tydeligvis trenger vannet inn hvilket skaper problemer. Man kan så klart øse inn fett som holder fuktigheten borte, men min oppfatning er at når rust først har begynt, vil den fortsette uavhengig av fukt eller ikke?

Rustbeskyttelse på spray fungerer også bra men er ikke så pent.
Skal det se bra ut er det olje/galv/krom/lakk etc. som gjelder
Hvordan fungerer rustbeskyttelse om det allerede finnes rust?

Visst kan man slipe og lakkere om, men min erfaring sier meg at rusten er tilbake innen 1-2 år. Så det jeg søker er en mer holdbar og forhåpentligvis enkel måte å stoppe det på. Det trenger som sagt ikke å være pent, men det trenger å kunne bremse eller stoppe rusten.

Alternativet er selvfølgelig å bare la det være, det vil fortsatt ta mange år før tingene blir ubrukelige. Jeg har dog vanskelig for å bare la ting bli ødelagt på den måten om det finnes noe enkelt som man med sikkerhet kan bremse det med.

Rørene ser ut til å være lakkert med noe tynn pulverlakk. sliper du bort det verste, grunner med rustbeskyttelsesfarge og maler på et lag beskyttende farge så holder det betydelig lenger.

S snowjim skrev:
Vær og vind bør jo ikke påvirke innsiden av rørene så veldig mye, men åpenbart tar vann seg inn, noe som forårsaker problemer. Man kan selvsagt øse inn fett som holder fuktigheten borte men min oppfatning er at når rusten først har begynt, vil den fortsette uansett fuktighet eller ikke?
En årsak kan være at det blir kondens i røret som holder innsiden fuktig. Beste beskyttelsen er nok en form for hulromsvoks som påføres med en sprøyte med en slange man fører inn i røret.
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...baserat-rostskyddsmedel-for-halrum-2000017150

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Så lenge det ikke kommer til nytt oksygen i form av fukt/luft/vann så vil det ikke ruste, så det er nok at det er tørt når du sprøyter inn hulromsvoks

Så rustbeskyttelse på rusten overflate stopper rustangrepet

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Så lenge det ikke kommer til nytt oksygen i form av fukt/luft/vann så kommer det ikke til å ruste, så det holder at det er tørt når du spruter inn hulromsvoks

Så rustbeskyttelse på rustet overflate stopper rustangrepet
Aha! det visste jeg ikke, det gjør det enklere. Det er jo vanskelig å børste/slippe bort rust inne i et rør som dette.

useless useless skrev:
Rørene ser ut til å være lakkert med en tynn pulverlakk. sliper du bort det verste, grunner med rustbeskyttende maling og maler på et lag beskyttende maling så varer det betydelig lenger.
Egentlig vil man ha en hard beskyttende overflate som tåler ned og opp montering. Problemet er å få tak i en slik overflate uten å bygge på så mye at stillaset ikke kan monteres.

En tanke var å børste bort det verste og legge på en seig masse som ivaretar overflaten og stopper rust. Problemet med masse er imidlertid at den trekker til seg mer skitt.

Kanskje må man ha en hard overflate som man forbedrer litt ved opp og nedmontering.

Så rostskydd på rusten overflate stopper rustangrepet
Hmm nå når jeg tenker på det, hvor sikker er du på dette?

Hadde en gammel SAAB som rustet opp i dørene. Jeg slipte bort den rusten jeg kunne se med øyet, la på rustbeskyttelse og så noen lag lakk. 2 år senere var rusten tilbake. Dette gjaldt begge dørene.

Bilplate er ikke sammenlignbart, der kommer det oftest innfra fra fals og annet, så det man pensler på overflaten kan jo være likegyldig.
Man må gjøre hva man kan, alt man gjør forlenger livet på det meste. Det som dør for tidlig har man oftest ikke gjort noe med i det hele tatt, og det på bildene har rustet fordi man ikke har tatt vare på det. Er ikke mye bedre på sånt selv. Grillen ble aldri tatt inn eller vasket i fjor engang, så den er koselig nå........
Pulverlakkede deler er dessuten håpløst, det holder med litt kantkorrosjon så sprer det seg under lakken og det blir masse til slutt og det kastes snarere enn vedlikeholdes.

• Liker
Benlund
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Hmm nå når jeg funderer på det, hvor sikker er du på dette?

Hadde en gammel SAAB som rustet opp i dørene. Jeg slipte bort den rusten jeg kunne se med øyet, la på rustbeskyttelse og så flere lag med lakk. 2 år senere så var rusten tilbake. Dette gjaldt begge dørene.
Veldig sikker selv om det er ganske grovt forenklet. Problemet med mye spesielt lakk er at det lett kommer inn fra andre steder eller at det har sprukket. Vanlig at det sprer seg inn fra steinsprut f.eks. jeg hadde nok nøyd meg med å vaske med WD40 og deretter kanskje fett inn litt.

Linolje brukes på undersider av biler og er miljøvennlig. Det har en god krypningsevne og gir en stiv og skittavvisende overflate. Høres ut som det perfekte valget her.

Så børst av det verste og deretter påfør linolje på utsatte områder.

Jeg er redd for at 5-56 og WD40 egentlig ikke tåler vind og vær spesielt godt.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Problemet er å få tak i en slik overflate uten å bygge på så mye at stillingen ikke kan monteres.
Delene man skyver inn i hverandre kan du smøre inn med et tynt lag fett eller lignende.

Wd-40, 5-56 etc kommer til å forsvinne med en gang.

• Liker
snowjim og 1 annen
  • Laddar…
5-56 og WD40 er jo først og fremst rengjøringsmidler

• Liker
snowjim og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.