prototypen prototypen skrev:
Å ha bjelkene på andre mål enn det som er «standardløsning» er et slit. Det blir mye puslespill og mer svinn.
Tro meg, har renovert med takbjelker med CC varierende rundt 750 mm.
Protte
Jeg var også redd for dette. Skal sjekke om jeg finner passende lengde for råspont. Ellers justerer jeg. Det er pappetak, så ingenting annet som påvirkes av en annen CC enn standard, tror jeg. Regelene kan jeg sette CC 450, da jeg kommer til å sette en stående bærebjelke.

V vanpire skrev:
Har du vurdert masonite beams?
Nei, jeg har ikke jobbet med det tidligere. Er det verdt å undersøke for spennvidde 6.2+9m?

Det finnes ingen muligheter for å spenne taket motsatt vei i stedet siden du nevnte at det krevdes 5balkar på ~cc1m?

H HEA260 skrev:
Nei, har ikke jobbet med det tidligere. Er det verdt å sjekke opp for spennvidde 6.2+9m?
Definitivt. Jeg har masonite beams i stedet for takstoler. Opp mot 6-7 meters spennvidde. Send tegninger til dem så får du et tilbud. Muligens må du gå via en byggmester.
Finnes mer info her:
https://www.masonitebeams.se/

B bossespecial skrev:
Det finnes ingen muligheter for å spenne taket den andre veien i stedet, siden du nevnte at det krevdes 5 bjelker på ~cc1m?
Arkitekten og eieren vil ikke ha det slik. De vil at linjene skal følge de eksisterende linjene. Så det må bli den veien.

V vanpire skrev:
Definitivt. Jeg har masonite beams i stedet for takstoler. Opp mot 6-7 meters spennvidde. Send tegninger til dem så får du en tilbud. Muligens må du gå via en byggmester. Finnes mer info her:
[lenke]
Jeg ringer og sjekker med de. Takk!

H HEA260 skrev:
Arkitekten og eieren vil ikke ha det så. De vil at linjene skal følge de eksisterende linjene. Så må bli i den retningen.
Takfallet kan du fortsatt ha i samme retning bare at bæringen ligger på tvers av fallet. Eller hvilke linjer mener de?

Ja bæring åt andre retningen blir nok mye enklere.

• Liker
erikjakan
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Takfallet kan du fortsatt ha i samme retning bare at bæringen ligger på tvers av fallet. Eller hvilke linjer mener de?
Hmm.. Du har rett, man kan fikse helningen med sponten senere og riktig høyde på henholdsvis takbjelke. Men det vil fortsatt ikke fungere for da trenger jeg å fikse en bærende bjelke på 9m til takbjelkene. Da den ene tilbyggingen er en forstørrelse av en stue. Så blir helt åpent under bjelkene på den ene siden om jeg går andre veien.

Lulaua Lulaua skrev:
Ja bæring i den andre retningen vil være mye enklere.
Se innlegg #84

Legg opp en planløsning om du har mulighet så er det lettere å se!

@bossespecial Hva skjedde med sålen når du tok hensyn til vindlast (horisontell 10kN/m på sålens overkant) samt 40kN/m vertikal kraft.

Lulaua Lulaua skrev:
Legg opp en planløsning om du har mulighet så er det lettere å se!
Vær så god, slik ser tilbygget ut i plan.

Nå fikk jeg meg en tankevekker. Hadde blandet sammen plantegningen med den for et annet prosjekt... trodde det var helt åpent.. Kanskje det fungerer med andre retningen likevel? Blir et par bærebjelker dog, får regne og sjekke med eieren om det kan aksepteres.

Eventuelt hadde eieren ombestemt seg fra denne planløsningen og ville ha det åpent nesten hele veien. Må ta et møte med ham igjen og sjekke hva som gjaldt.

Men vil regne en løsning med omtrentlig kostnad først så jeg vet nøyaktig hvilket resultat det blir med retningen som gir 16m bjelke.

• Planløsning som viser en tilbyggnad med garasje og vardagsrum/matsal. Mål og romstørrelser er inkludert.
Sist redigert:
H HEA260 skrev:
@bossespecial Hva skjedde med sålen når du tok hensyn til vindlast (horisontal 10kN/m på sålens overkant) samt 40kN/m vertikal kraft.
Vindlasten er ubetydelig, så denne er ikke noe jeg funderer over.

B bossespecial skrev:
Vindlasten er forsvinnende liten så denne er ikke noe jeg funderer over.
Regnet akkurat med min MathCad-fil for aktuelt prosjekt (bør nesten regnes som juks haha). Og du har rett!! Hadde fått for meg at det spilte stor rolle av en eller annen grunn.

Takk for denne diskusjonen! Jeg lærer meg veldig mye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.