12.355 lest ·
89 svar
12k lest
89 svar
Håndtere 16m lange limtrebjelker (takbjelker)
Jeg var også redd for dette. Skal sjekke om jeg finner passende lengde for råspont. Ellers justerer jeg. Det er pappetak, så ingenting annet som påvirkes av en annen CC enn standard, tror jeg. Regelene kan jeg sette CC 450, da jeg kommer til å sette en stående bærebjelke.prototypen skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det finnes ingen muligheter for å spenne taket motsatt vei i stedet siden du nevnte at det krevdes 5balkar på ~cc1m?
Definitivt. Jeg har masonite beams i stedet for takstoler. Opp mot 6-7 meters spennvidde. Send tegninger til dem så får du et tilbud. Muligens må du gå via en byggmester.H HEA260 skrev:
Finnes mer info her:
https://www.masonitebeams.se/
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hmm.. Du har rett, man kan fikse helningen med sponten senere og riktig høyde på henholdsvis takbjelke. Men det vil fortsatt ikke fungere for da trenger jeg å fikse en bærende bjelke på 9m til takbjelkene. Da den ene tilbyggingen er en forstørrelse av en stue. Så blir helt åpent under bjelkene på den ene siden om jeg går andre veien.B bossespecial skrev:
Vær så god, slik ser tilbygget ut i plan.Lulaua skrev:
Nå fikk jeg meg en tankevekker. Hadde blandet sammen plantegningen med den for et annet prosjekt... trodde det var helt åpent.. Kanskje det fungerer med andre retningen likevel? Blir et par bærebjelker dog, får regne og sjekke med eieren om det kan aksepteres.
Eventuelt hadde eieren ombestemt seg fra denne planløsningen og ville ha det åpent nesten hele veien. Må ta et møte med ham igjen og sjekke hva som gjaldt.
Men vil regne en løsning med omtrentlig kostnad først så jeg vet nøyaktig hvilket resultat det blir med retningen som gir 16m bjelke.
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Regnet akkurat med min MathCad-fil for aktuelt prosjekt (bør nesten regnes som juks haha). Og du har rett!! Hadde fått for meg at det spilte stor rolle av en eller annen grunn.B bossespecial skrev:
Takk for denne diskusjonen! Jeg lærer meg veldig mye.
Klikk her for å svare