Skulle någ si at kranbil/mobilkran er det eneste passende.
Å håndtere noe som er 16m langt med en truck vil være utrolig vanskelig om ikke umulig å kunne svinge rundt og ha seg.
Skal de så i tillegg være synlige? Vær nøye med kantbeskyttelse osv i så fall. Det vil ellers bli merker på grunn av egenvekten
Det luter mot en kran av noe slag akkurat nå. Bjelkene skal ikke være synlige, men det føles som et alternativ verdt å bruke litt ekstra på. Spesielt med tanke på at det ikke er inkludert avlastning ved levering.
Det heller mot en kran av noe slag akkurat nå. Bjelkene skal ikke være synlige, men det føles som et alternativ verdt å bruke litt ekstra på. Spesielt med tanke på at det ikke er inkludert avlastning ved levering.
16 m blir dyre transporter!
Be produsenten dele bjelken i passende lengder og gjør som man alltid har gjort, skjøt over eller mellom en bærende stolpe.
Se innlegg #15. Det burde være mulig å legge en skjøt mellom støttene. Men jeg er for ny på dette til å kunne utføre noe sånt. Man burde kanskje leie inn en konsulent som tar på seg det ansvaret.
Nå vet jeg ikke hvordan forutsetningene er i dette tilfellet, men slik fikk vi opp en 370 kg I-bjelke på 5 m høyde. Det tok noen timer med forberedelse og 15 minutter å heise den opp.
Da jeg bygde garasjen, kom takbjelkene med kranbil sammen med annet byggemateriale. Jeg ba sjåføren om å legge dem på veggene i stedet for på bakken. To mann på stilas kan deretter flytte dem til riktig posisjon med håndkraft.
Nå vet jeg ikke hvordan forutsetningene er i dette tilfellet, men slik fikk vi opp en 370kg I-bjelke på 5m høyde. Tok noen time med forberedelse og 15 min å spille opp den.
[bilde] [bilde]
Dette kunne vi ha bygd, men da må leveransen komme med kranbil. Ellers trenger vi en kran for å laste ut leveransebilen først. Da kan vi like godt gjøre alt med en kranbil.
Når jeg bygde garasjen kom takbjelkene med kranbil sammen med annet byggemateriale. Jeg ba sjåføren legge dem på veggene i stedet for på bakken. To mann på stillas kan deretter flytte den til riktig posisjon med håndkraft
Skal presse mot leverandøren på å levere med kranbil. Hvor lange var dine takbjelker?
Å finne en kranbil som kan transportere 16m lovlig vil du ha vanskelig for å finne.
Hvorfor skal de være akkurat 16m dersom det ikke er slik at du må ha et 16m langt rom uten søyler?
Det finnes jo stålbiler som leverer 24m gods med kran. Men da må du lykkes med å få et slikt åk inn på tomten og dessuten nær der den skal opp. Men å lykkes med å leie en slik bil krever nok sin mann i overtalelse.
Dette kunne vi ha bygget, men da må leveransen komme med kranbil. Ellers trenger vi en kran for å laste ut leveransebilen først. Da kan vi like gjerne gjøre alt med en kranbil.
Jeg forstår problemet.
I-bjelken på bildet mitt var delt i tre like store deler som ble sveiset sammen liggende på betongplaten. På den måten kunne vi bære bjelken på plass med håndkraft.
Antakelig for å unngå skjøter og dermed en unødvendig kraftig bjelke. TS har jo beskrevet at bjelken hviler på tre støtter, en skjøt over den midtre støtten ville forringe utnyttelsen av bjelkens styrke ganske mye, noe som ville resultert i en kraftigere dimensjon for å kompensere for den forringelsen.
Antagelig for å unngå skjøter og dermed en unødvendig kraftig bjelke. TS har jo beskrevet at bjelken hviler på tre støtter, en skjøt over den midtre støtten ville forverre utnyttelsen av bjelkens styrke ganske mye, noe som ville resultert i en kraftigere dimensjon for å kompensere for den forverringen.
Takk for en utførlig beskrivelse av situasjonen. Akkurat sånn er det.
Takk for en utførlig beskrivelse av situasjonen. Akkurat sånn er det.
jo men er det dragende belastning da eller? Er det bare vekt ovenfra så kan det jo ikke være noe særlig problem å ha et opplag med skjøt antar jeg? Tenker vel mest på at 16m lange bjelker likevel er ganske "uvanlige" om man ikke går på rene industrielle bygg da. Er mest nysgjerrig.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.