12.355 lest ·
89 svar
12k lest
89 svar
Håndtere 16m lange limtrebjelker (takbjelker)
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Jo, jeg er helt med på hva du mener, men når man snakker om dette, så høres det jo ut som enten at bakken gir etter, eller at man regner med kraftig overbelastning på de delene av bjelken som ikke har støtte?G Gabbe1 skrev:
Jeg tenker mer som at hvis taket er beregnet på svensk vis med masse snø og det virkelig er godt dimensjonert, så burde jo rimeligvis lastene være så jevnt fordelt at man i praksis ikke får de bevegelsene du nevner og da heller ikke trenger en hel bjelke. Jeg ville jo forstå logikken hvis hver bjelke var på grensen til for spinkel, at alt var lettvektsbygging deluxe og man må måke taket hele vinteren. Da forstår jeg logikken i at alt telles og at en hel bjelke da selvsagt blir stivere.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Litt forenklet så har du ca. 40kN/m, så med 50kPa på bakken blir sålen ca. 800mm bred, noe som ikke er direkte stort.H HEA260 skrev:Jeg har q_d = 32kN/m fra takbjelken på midtstøtte (vegg_x). Så må man legge på vekten for vegg_x og sålens vekt. Jeg har ikke hatt tid til å regne på det mer enn overordnet, bedt om tegninger for eksisterende fundamentering. Vil regne på hva aktuell belastning er på bakken.
Hvis jeg får muligheten vil jeg følge prosjektet og beregne endelig såle etter at man har begynt å grave.
Regner også på platen, du har nok rett i at man kan redusere den til 100mm, 6s150.
Takk for at du deler erfaringene dine! Det er til stor hjelp!
Skal utbyggingen gjøres med ny fundamentering eller skal man bruke noe eksisterende siden du nevner eksisterende fundamentering?
Ny grunnlegging.B bossespecial skrev:
Glemte å ta med vindlasten. Vi har en horisontal last på 10kN også.
Jeg har kontroll på dette, du antar rettG Gabbe1 skrev:Jeg antar at du har kontroll på at det blir mer last på midtre støtten ved bruk av kontinuerlig bjelke?
Det er lett å tenke at ved jevnt utbredt last på bjelken så fordeles lastene på støttene i henhold til: 1/4, 2/4, 1/4, noe som også stemmer om bjelken er delt ved midtstøtten. Men ved kontinuerlig bjelke så stemmer det altså ikke lenger.
Det kommer til å spille rolle ved dimensjonering av sålen. Får sammenligne de to tilfellene. Kjører jeg med 2 bjelker i stedet for kontinuerlig så blir det f.eks. mindre takhøyde, noe som er synlig til forskjell fra grunnen. Så jobber helst med en kontinuerlig i dette tilfellet.
Må også få tak i en hjullaster. Det føles som det vil både koste (noe en kran også gjør) og bli mer komplisert.prototypen skrev:
Spørsmålet om å få opp bjelkene løser det med en hjullaster med pallgafler om man kan legge opp bjelkene før gavlveggen bygges.
Alternativ 2 så kan en hjullaster legge dem opp rett innenfor gavlveggen og så får man dra bjelkene etter seg.
Å støpe 150 mm føles tykt, passer mer til en stridsvognsgarasje.
Protte
Skrev 120 mm plate, ikke 150 mm
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg har ikke sett på lettbjelker som alternativ (mest fordi jeg ikke har jobbet med det tidligere). Men skal absolutt se på det! Bra idé om det fungerer for aktuell spennvidde (9+6.2m).E erikjakan skrev:
Tror det kan være verdt det, limtre er utrolig sterkt og fint men massivt tre er jo dyrt nå som vi alle vetH HEA260 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Å ha bjelkene på andre mål enn hva som er "standardløsning" er et elende. Det blir en masse puslespill og mer svinn.
Tro meg, har renovert med takbjelker med CC varierende rundt 750 mm.
Protte
Tro meg, har renovert med takbjelker med CC varierende rundt 750 mm.
Protte